Ekonomi
Vågar knappt fråga men hur mycket har era bröllop kostat (på ett ungefär) och hur många gäster var ni då?
Vågar knappt fråga men hur mycket har era bröllop kostat (på ett ungefär) och hur många gäster var ni då?
shit jag blir ju mörkrädd!!!!
vad är det som kostar så mkt?
Jag som hade tänkt mej ca 50 gäster iaf , men ett budgetbröllop iaf...;)
ELWIRA allting hänger på hur du hade tänkt dig Vi ska ha budgetbröllop
Men våra kläder kosta lite mer än vad vi räknat på. Man kan dra ner kostnaderna mycket genom att göra maten själv m m
Jag blev själv mörkrädd när jag läste hur mycket pengar folk la ner. Så jag ändra min tankebana istället för att tänka mig som en bröllopsfest så blev det en 30års fest *Skrattar* För då kan man lättare bena upp sakerna
Kanske ska tillägga att det kommer att bli en bröllopsfest ändå men för att lättare kunna planera så har jag gjort så
Hm, får nog börja panta burkar eller något sådant snart
Haha Ja ibland känns det så
Nalle Puh 40 skrev 2008-03-05 12:40:38 följande:
Jag vet att jag och min make har lagt otroligt mycket pengar på våran bröllop men det bara för att vi båda är extremt kräsna människor och ville att allt skulle vara perfekt mmm...
Det klart att det går att komma undan billigare självklart men det beror på hur man vill ha det oxå..
man behöver inte ha en toalet korg på vårge toalet med extra saker eller presenter till gäster..Man behöver inte heller ha toa papper med brudpar på eftersom jag tror inte att de gästerna som gick på toa tänkte så mycket på det om man ska vara ärlig. man behöver inte ha stol överkast eller vad det heter...Man behöver inte köpa brudbukett utan det går fint och enkelt att göra det själv.
Det finns så mycket man kan spara på
Från början så har jag tänkt lägga max 10.000 på bara min och hans kläder nu blev det 30.000. Bara min klänning,slöja och underkjol gick på 18.000 och hans på 12.000
Ringarna blev extremt dyra men men det i alla fall ngt man ska bära genom hela livet...
Fotografen skulle vara en kompis till oss men sen tänkte vi att han kommer vara våran gäst och då ville vi inte att han ska fota så vi tog en proffs fotograf på 15.000
Vi har fått 90 bilder i en jätte jätte snygg album.
Nu när jag läser i efter hand vad folk får av sina fotografer blir jag arg och besviken på våran.
1 tack kort från henne kostar 45 kr
extra bilder kostar 150-200 kr styck...
sjuktdyrt men men...
Det enda som var värt det de som filmade..
Billigt och bra...
Dj var också värd varenda kr...han var helt fantastisk och gjorde en kanon jobb.
som sagt det går att hålla kostanderna nere genom att gå runt och kolla innan man förhastar sig.
Lycka till
Vi kommer landa runt 20.000 och då är vi ändå väldigt nöjda med allt. Vi känner själva att VI inte kunde få det bättre eller mer VI.
Vår dyrsate kostnad kommer att vara maten, som jag ännu inte vet hur jag ska få till det... Buffe´ förlag? O sedan alkoholen, vi bjuder på allt.
Vårt bröllop kommer att kosta ca 40 000:-
men vi spar inte på krutet för det, jag vill ha en massa "lull" som hjärtan på sockerbitarna, toalettrullar med hjärtan på,såpbubblor, toakorgar, favours till gästerna, smycka lokalen fint, bjuda på livemusik, alkohol och god mat...
men man kan fixa det billigt ändå.
Min ring tex, den kostade bara 2000:-
Vi hyr kläder, lokalen kostar typ ingenting,en vän till familjen är fotograf, och ger oss foton i bröllopspresent,vi har lagt ner enormt med tid på att göra egna inbjudningar,vigselprogram och festprogram.
handlat tiara och brudväska på tradera.
Köpt underkläder och skor på rea.
Mina tärnor (våra döttrar) har köpt billiga tärnklänningar (en på tradera och en på Halens)
Vi skippar efterrätt och kör bröllopstårta istället
Köper vita prinsesstårtor i stället för våningstårta
Vi bjuder på buffé, anlitar en trubadur (istället för ett band)
Utnyttjar dotterns kompisar (som i sommar går ut hotell och resturangprogrammet) som serveringspersonal
Har ringt runt och kollat priser på allt, dvs buketter, håruppsätningar, sitter i timmar på nätet och jämför..
Och här inne på BT får man massor av ideér...sno en ide och gör en billigare variant själv...
Man kan med andra ord tjäna en hacka på att göra saker själva!!
40.000 80 gäster.
Det är vad vi tänkt oss. Vi får se vart det landar.
Då ska vi inte åka på någon resa. Min ring (6000kr) ingår inte i den summan.
Stinakina: Vad ska ni ha på ert buffe´om man får fråga :)
Hejsan; Jo vi ska ha:
Rosmarinerade kycklingspett med mangocreme
Coleslaw sallad
Marinerade tomater med mozarella
Ostbricka
Brödbuffé
Varma rätter:
Italiensk pytt
Skaldjurspaj
Lasagne
Italiensk potatiskaka
Hoppas pa att halla 40.000 krs budget for 100 pers.
*Exklusive resa*
Planerna är att hamna mellan 40-60 någonstans. Men cateringen är inte 100 prissatt ännu osv.
Förhoppningsvis kommer vi väl landa på 30 000 inkl maten på en "herrgård"(ej dryck men med riktig champagne till skål..).
I det priset "ingår" bröllopsnatt (faktiskt 2 nätter i svit, med frukost), 1 veckas hyrd stuga efter bröllopet (bröllopsresa), mat (några snittar, förrätt, varmrätt, efterrätt, kaffe/bröllopstårta), dukning, dekoration efter tema, alla printsaker, ringar (2), kläder (klänning, underkläder, korsett, handskar, slöja, underkjol m.m), skor, smink, naglar, fotograf.. ja och en del annat smått och gott :)
Men jag har kämpat för det hehe..jag tycker nämligen inte vi har råd att spendera 100 000 kronor på en dag i livet.. det är mycket annat vi vill ha i livet.. saker vi vill göra, se och köpa! Jag gifter mig av kärlek..
MVH Sandra
Vår budget är satt till 50-70 000 kr, ca 70 pers, 3-dagars där vi har en grillkväll innan, bröllopsbuffé med bara hemlagat och brunch dagen efter. I budgeten ingår inte brudklänning eller våra ringar (jag köper hans och han min ). Inte heller bröllopsresan, vi vet inte om det blir där och då eller senare, har inte bestämt oss
Vi kommer göra väldigt mkt själva, låna grejer av familjen, däremot satsar vi på fotografen, att bjuda på allt och våra kläder. Vad gäller just kläderna så kommer vi att välja sådant vi redan har (i festväg, skor, accessoarer m.m.) eller att vi kan använda det efteråt (dock ej klänningen som är en gåva). Vi har inga tärnor eller marsalkar, så vi behöver inte köpa kläder åt andra, vilket spar pengar
Kan tillägga att vår budget är ftf grov och i planeringsstadiet eftersom vi ftf har en bit kvar innan det är dags (16 aug-09). Vi har medvetet räknat högt på vissa poster just för att vi vet att det alltid dyker upp kostnader man inte riktigt tänkt på och då är det enkelt att omfördela så behöver vi inte överskrida budget trots allt.
Det svåraste tycker jag är just att beräkna hur mkt mat vi kommer att behöva till främst vår buffé och vad det kommer att kosta/pers. Vi har faktiskt börjat att kolla och skriva upp priser när vi ändå är i affären och handlar just bara för att försöka få ett hum om kostnaden.
Visst kan vi göra det enkelt för oss och anlita catering men vi båda gillar att laga mat och baka + att vi vill att det skall vara hemlagat. Nu gäller det bara att klura ut hur vi skall få plats med all förvaring, kyl och frys är ju trots allt begränsad i ett vanligt hem
vi har inte spikat våran budget än,gifter oss juni 09 men vi är väl uppe i runda slängar 35000 men det lär stiga ifall vi ska bjuda på baren efter middagen vet inte än,funderar på att beställa hem dryck,men vet inte riktigt hur sånt funkar eller om vi ska ta bilen till tyskland,bor i umeå så det är juh en bit till tyskland.vi planerar at fixa förrätten själv och catra varmrätten och sen ha bröllopstårtan som desert....känns som lite mycket med dessert också,vi kommer att bli runt 45-50 stycken och har hyrt en rund loge med bar och scen.
lycklig78:
Hade inte trott att du gjorde något annat heller *jag menar än att gifta dig av kärlek* hehe.. men man prioriterar olika helt enkelt.. så gör man ju genom hela livet! Inget är egenligen rätt eller fel.. alla har bara olika förutsättningar..
Men även om även jag skulle kunna drömma om ett flådigare bröllop (som min m2b troligen skulle göra för min skull).. så tycker jag inte det är värt det i pengar.. jag har skulder jag vill betala av (studieskuldshelvete..)och saker jag behöver köpa även efter bröllopet..livet fortsätter ju!
Som sagt olika förutsättningar..olika val :)
Lycka till
MVH Sandra
130000 kr och vi fick det precis som vi ville. Vi hade inga gäster.