Inlägg från: Ninnirosa |Visa alla inlägg
  • Ninnirosa

Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?

Vi har precis förlovat oss och kommer att gifta oss om 6 månader. Jag är student och vi har ingen bra ekonomi direkt. Jag vill inte heller lägga en förmögenhet på bröllopet utan bara bjuda de närmsta. Detta innebär ju dock inte att det inte kommer att kosta något. Vi behöver således "bidrag" från våra föräldrar. Jag tror att mina föräldrar kommer att ge oss ett bidrag, men detta är inget vi diskuterat ännu. Jag hoppas verkligen att brudgummens far ger oss ett bidrag, för han har möjlighet till detta, han har det gott ställt. Men hur ber man om pengar?
    Kan man säga det rätt ut?
    Hur kommer man fram till hur mycket pengar man ska "få"??
    Känns som ett väldigt känsligt ämne och man känner sig dum över att fråga....men...vi behöver ju pengar.
    Brudgummen och hans far har ingen jätte nära relation och brudgummen är lite "mesig" när det gäller att be om hjälp. Och eftersom de inte har en jätte nära relation är det ännu svårare att diskutera saken.
    Snälla, ge tips och berätta om hur ni gjorde.

• Svar på tråden Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?
  • Ninnirosa

Jag förstår din tanke!
    Vi vet dock att vår ekonomi kommer vara lika usel i 2-3 år till, då jag pluggar. Vi äger ett hem ihop, planerar att skaffa barn ganska snart så det juridiska med att gifta sig är en faktor till att vi vill göra det såpass snart. I och med att vi också vill ha en enkel tillställning handlar det inte heller om några jättesummor.
    Men som sagt, jag förstår hur du menar. Samtidigt så är det viktigt för oss att ingå äktenskap och inte själva bröllopet som är viktigast.

• Ninnirosa

Som ni ser så har jag skrivit "ber" inom sitationstecken och att få bidrag är inget vi räknar med eller kommer att fråga efter. Det är ju absolut inget man kan kräva.
    Jag tycker bara det verkar som att de flesta får bidrag från sina föräldrar och att detta faktiskt är något som man pratar om och tar upp med sina föräldrar. Jag undrar hur folk gör, för att tigga känns inte aktuellt...de var lite därför jag skrev "ber" om bidrag. Jag förmodar att detta är något som kommer upp till diskussion när man berättar att man ska gifta sig. Vad har ni för erfarenheter?
    Jag har en bekant där man kom överens med brudgummens föräldrar att de skulle betala 50 000 och brudens mamma, (änka) skulle betala hälften så mycket för att hon var ensam. Hur kommer man liksom fram till en sådan sak. Då känns det ju som man har "begät" nåt...

• Ninnirosa

Självklart räknar vi med att själva få betala allt. Och planerar därför ett budgetbröllop men HOPPAS på bidrag för att få lite guldkant.

Tack Fröken Figo för en annan synvinkel. Kände mig lite påhoppad...lätt att missförstå skriva ord utan betoningar...är ingen person som tigger eller förväntar mig att någon annan ska betala för mig.

Men som sagt, det verkar väldigt vanligt att folk får hjälp och det finns kanske bättre och sämre sätt att lägga fram det på.

• Ninnirosa

Tack för att fler inte anser att pengar ska styra. Håller helt med om "magkänsla och kärlek".
    Är så trött på allt snack om att livet skall vara "välordnat" innan man skaffar barn. Hur kan det vara det viktigaste?
    Jag anser att ett barn skulle förgylla livet och tillvaron medan vissa tycks anse att det mest är en ekonomisk börda.
    Vi vet att barn kostar, men man kan faktiskt välja hur mycket det får kosta.
    Inga fler moralkakaor tack!
    Livet är för kort för att vänta på rätta ekonomiska tidpunkt. Det känns rätt för oss kärleksmässigt, känslomässigt och åldersmässigt.

Svar på tråden Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?