Inlägg från: Ninnirosa |Visa alla inlägg
  • Ninnirosa

Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?

Vi har precis förlovat oss och kommer att gifta oss om 6 månader. Jag är student och vi har ingen bra ekonomi direkt. Jag vill inte heller lägga en förmögenhet på bröllopet utan bara bjuda de närmsta. Detta innebär ju dock inte att det inte kommer att kosta något. Vi behöver således "bidrag" från våra föräldrar. Jag tror att mina föräldrar kommer att ge oss ett bidrag, men detta är inget vi diskuterat ännu. Jag hoppas verkligen att brudgummens far ger oss ett bidrag, för han har möjlighet till detta, han har det gott ställt. Men hur ber man om pengar?
    Kan man säga det rätt ut?
    Hur kommer man fram till hur mycket pengar man ska "få"??
    Känns som ett väldigt känsligt ämne och man känner sig dum över att fråga....men...vi behöver ju pengar.
    Brudgummen och hans far har ingen jätte nära relation och brudgummen är lite "mesig" när det gäller att be om hjälp. Och eftersom de inte har en jätte nära relation är det ännu svårare att diskutera saken.
    Snälla, ge tips och berätta om hur ni gjorde.

• Svar på tråden Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?
  • Ninnirosa

Jag förstår din tanke!
    Vi vet dock att vår ekonomi kommer vara lika usel i 2-3 år till, då jag pluggar. Vi äger ett hem ihop, planerar att skaffa barn ganska snart så det juridiska med att gifta sig är en faktor till att vi vill göra det såpass snart. I och med att vi också vill ha en enkel tillställning handlar det inte heller om några jättesummor.
    Men som sagt, jag förstår hur du menar. Samtidigt så är det viktigt för oss att ingå äktenskap och inte själva bröllopet som är viktigast.

• Ninnirosa

Som ni ser så har jag skrivit "ber" inom sitationstecken och att få bidrag är inget vi räknar med eller kommer att fråga efter. Det är ju absolut inget man kan kräva.