• Ninnirosa

Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?

Vi har precis förlovat oss och kommer att gifta oss om 6 månader. Jag är student och vi har ingen bra ekonomi direkt. Jag vill inte heller lägga en förmögenhet på bröllopet utan bara bjuda de närmsta. Detta innebär ju dock inte att det inte kommer att kosta något. Vi behöver således "bidrag" från våra föräldrar. Jag tror att mina föräldrar kommer att ge oss ett bidrag, men detta är inget vi diskuterat ännu. Jag hoppas verkligen att brudgummens far ger oss ett bidrag, för han har möjlighet till detta, han har det gott ställt. Men hur ber man om pengar?
    Kan man säga det rätt ut?
    Hur kommer man fram till hur mycket pengar man ska "få"??
    Känns som ett väldigt känsligt ämne och man känner sig dum över att fråga....men...vi behöver ju pengar.
    Brudgummen och hans far har ingen jätte nära relation och brudgummen är lite "mesig" när det gäller att be om hjälp. Och eftersom de inte har en jätte nära relation är det ännu svårare att diskutera saken.
    Snälla, ge tips och berätta om hur ni gjorde.

• Svar på tråden Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?
  • Fredrik och Sabine

Jag ber om ursäkt om jag låter lite hård nu, men det kanske är idé att vänta med att gifta sig tills ni själva har sparat ihop litegrann. Måste ni gifta er om 6 månader? Går det inte att vänta?!?
    Om ni väntar hinner ni ju spara och då kanske det blir lite lättare att be om pengar - och även få!

• Ninnirosa

Jag förstår din tanke!
    Vi vet dock att vår ekonomi kommer vara lika usel i 2-3 år till, då jag pluggar. Vi äger ett hem ihop, planerar att skaffa barn ganska snart så det juridiska med att gifta sig är en faktor till att vi vill göra det såpass snart. I och med att vi också vill ha en enkel tillställning handlar det inte heller om några jättesummor.
    Men som sagt, jag förstår hur du menar. Samtidigt så är det viktigt för oss att ingå äktenskap och inte själva bröllopet som är viktigast.

• SpookyandKira

Jag menar inte alls att trampa pa dina planer, men det har ar tyvarr ingenting man kan be om. Vill era foraldrar bidra med pengar sa gor de det utan att ni fragar. Annars finns det tyvarr inget "bra" satt att be om pengar, utan det basta alternativet vore nog att vanta tills ni har rad att gifta er for egen slant.

• stich

Fredrik och Sabine skrev 2008-03-06 20:30:22 följande:

Jag ber om ursäkt om jag låter lite hård nu, men det kanske är idé att vänta med att gifta sig tills ni själva har sparat ihop litegrann. Måste ni gifta er om 6 månader? Går det inte att vänta?!?Om ni väntar hinner ni ju spara och då kanske det blir lite lättare att be om pengar - och även få!
    kan bara hålla med..
  • Balinda

man ber inte om pengar tycker jag. man gifter sig när man har råd.
    det är ju ändå ni själva som har bestämt. vill inte heller låta hård men det är min åsikt.

• matildaochniklas

Om ni vill gifta er och inte tycker att bröllopet i sig är det viktiga så kan ni väl gå ut på någon resturang och käka där alla betalar för sig. Jag tror absolut att det blir en bra dag! Jag är också student och vet hur det känns!

Grattis till förlovningen!

• Balinda
    Ninnirosa skrev 2008-03-06 20:36:00 följande:
    Jag förstår din tanke!Vi vet dock att vår ekonomi kommer vara lika usel i 2-3 år till, då jag pluggar. Vi äger ett hem ihop, planerar att skaffa barn ganska snart så det juridiska med att gifta sig är en faktor till att vi vill göra det såpass snart. I och med att vi också vill ha en enkel tillställning handlar det inte heller om några jättesummor.Men som sagt, jag förstår hur du menar. Samtidigt så är det viktigt för oss att ingå äktenskap och inte själva bröllopet som är viktigast.
    om ingå äkentskap är viktigtast så kan ni ju gå själva till kyrkan / rådhuset nu det kostar inget och sen ha fest när ni har råd.
  • FruRålin080808

Jag kan inte annat än hålla med om att det kanske är bättre att vänta med bröllop tills ni har sparat lite. Jag är också student, men har jobbat extra hela hösten och sparat in på annat för att vi ska gifta oss. Skulle aldrig kunna be någon annan om pengar. Har vi valt att gifta oss får vi själva stå för kalaset. Om någon skulle vilja bidra är det snällt men absolut inget vi räknar med eller ens vill egentligen. Jag vill hellre att jag får hjälp med det praktiska och några goda råd på vägen...

• 080628

Och jag håller med... Vi hann inte så långt i planeringen förrän vår familj erbjöd bidrag, men började med att planera mer "budgetbröllop". Sedan kunde vi m h a våra föräldrar unna oss lite mer...

• matildaochniklas

Jag tycker inte att ni behöver vänta med att gifta er! Gör det istället till något som passar eran ekonomi.

Svar på tråden Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?