Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?
Alla här verkar tycka ganska snarlikt om att "man inte ber om pengar". Jag tycker inte alls det. Allt beror på hur ni brukar göra i vanliga fall.
Jag ber ofta min pappa om pengar. Och det är för att jag pluggar utomlands på hans bekostnad och att han alltid sagt åt mig att be om pengar när jag behöver. Så allting beror på vad ni har för förhållningssätt till pengar. När jag börjar jobba kommer jag så klart inte be pappa om pengar längre, men just nu försörjer han mig.
När det gäller dig kanske det vore konstigt att be om pengar om han aldrig "bidragit" ekonomiskt till andra saker i ditt liv... Tex har min pappa köpt lägenhet åt syrran och så... Han köper ofta saker till sina barn och när vi sa att vi ska gifta oss sa han direkt att han ska betala.
Om din pappa har liknande inställning + möjlighet tycker jag du kan ta upp frågan. Däremot tycker jag inte det är rätt att ni förväntar er bidrag av brudgummens pappa BARA för att han har råd. Det handlar ju om inställning och vilja också. Vill han bidra? Brukar han göra det?
Om du tror att din pappa eller hans pappa vill bidra (men inte tagit upp det än tex för att de inte förstår hur lång tid det tar att planera ett bröllop) då kan du alltid ta upp den ekonomiska frågan indirkt. Tex säga "vi har tänkt oss ha ett budgetbröllop". Om nån av dem då "vaknar" och erbjuder sig betala, fine! Om inte kanske du inte ska förvänta dig nåt ekonomiskt från deras sida.