Inlägg från: Lilla My |Visa alla inlägg
  • Lilla My

Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?

Jag måste till att börja med hylla Fröken Figos inlägg! Du äger, som vanligt!

TS: Att be om pengar är aldrig lätt, men om man ska/vill/måste göra det så gör det på ett sätt som gör det möjligt för personen att säga nej.

Det första ni kan göra är att försöka göra en budget för hur mycket ni själva kan spara ihop på ett halvår. Sen kollar ni vad det räcker till. (Och gör er berädda att stryka allt annat). Sedan tar ni era beräkningar till föräldrarna och presenterar er budget. Fråga sedan ifall de skulle kunna tänka sig att bidra med någon eller några saker utöver det ni har råd med själva. Säg att de inte behöver svara nu. (Föräldrar kan ha mer utgifter än man tror). På så sätt behöver föräldrarna inte känna att de måste ge någon viss summa eller mer än de har råd med, eller till något de tycker är onödigt.

Lycka till.

• Lilla My
    lycklig78 skrev 2008-03-07 21:31:03 följande:
    Detta är ju såklart sant, men jag anser inte att föräldrar på något sätt är skyldiga till att lägga pengar i sina barns bröllop.. Har föräldrarna råd är det väl en sak...Tycker hela tråden är väldigt konstig.
    Vad är det du tycker är konstigt? Ingen har ju sagt att någon förälder, rik eller inte, är skyldig att betala barnens bröllop. TS undrar ju bara hur man kan be om det på ett bra sätt.
  • Lilla My

2008-08-09 skrev 2008-03-07 21:20:11 följande:

Mitt mål är absolut inte att bli någon "rik" mamma som ska gå omkring med nyaste barnvagnen med en latte i handen! Långt därifrån! Jag tycker bara att man ger sitt barn en lite bättre start i livet, genom att åtminstone ha en föräldrapenning som är över minibeloppet..men det är bara min åsikt, alla gör inte så och det respekterar jag helt och hållet.I min värld finns det inte på kartan att komma krypandes hem till mamma och pappa och be om pengar om det krisar, även om jag vet att de skulle ställa upp. Jag flyttade hemifrån för 7 år sedan och därmed försörjer jag mig själv.Usch nu lät jag väldigt "grinig"
    Du har en poäng så till vida att det kanske är svårare att vara en bra förälder om man oroar sig för pengar hela tiden. Men så länge man har så att man klarar sig tror jag inte det gör någon som helst skillnad när barnen är små. (Inte är stora nog att själva bry sig om prylar).
Svar på tråden Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?