Inte bjuda svärföräldrarna på bröllopet?
Min blivande mans pappa är periodare och ingen i hans familj vill erkänna detta utan allt sopas under mattan i hopp om att han själv ska sluta dricka och att de ska få behålla stämpeln som en fin familj med bra jobb etc. Sen jag träffade min pojkvän har både han och hans syster börjat öppna sig för mig om hur de har haft det hemma i så många år. Jag har inte sökt rollen som hobby-psykolog för dem, men jag bryr mig ju om dem och vill att de ska må bra så om de vill prata med mig så lyssnar jag. Jag har hjälp min pojkvän att komma till en psykolog och börja gå i anhöriggrupper. Detta har hjälp honom jättemycket, men problemet är att hans förlädrar nu är arga på mig för att jag antar att de tycker att jag "drar upp till ytan" sånt som de tror att ingen vet, fast grannar och vänner och alla redan vet.
Jag är under uppfattningen att man lättare kommer igenom problem om man stöttar varandra och pratar om saker i stället för att tiga ihjäl problemet, men de verkar vara av annan uppfattning.
Hans pappa har ringt hem till oss när han varit onykter och sagt att jag inte vet vad jag pratar om för att hans barn ljuger om hur mycket han dricker för mig. Sedan vi träffades har både han och hans syster börjat säga ifrån när pappan är full och i år vägrade min pojkvän fira jul hemma. Nu har hans mamma börjat välja pappans parti och antagligen känner hon att allt är mitt fel att familjen splittras och jag förstår det, men jag har aldrig snackat skit om hans föräldrar, jag har bara försökt hjälpa honom. De har nästan ingen kontakt nu och pratar endast med flera månaders mellanrum.
Min pojkvän berättade för sin mamma i veckan att han friat till mig och det enda svaret han fick var: ?Jaha, är man bjuden då eller??. Han var helt knäckt efteråt och jag vet inte vad jag ska göra nu. Han vill klippa kontakten med dem totalt och inte bjuda dem på bröllopet och jag känner att om han gör det så kommer det bli omöjligt att laga den här relationen i framtiden, men jag vill inte att han ska komma full till och bröllopet och förstöra det. Det här påverkar allt i vårt förhållande och jag vet inte vad jag ska göra?