Inlägg från: Mumriks blivande fru |Visa alla inlägg
  • Mumriks blivande fru

Inte bjuda svärföräldrarna på bröllopet?

Min blivande mans pappa är periodare och ingen i hans familj vill erkänna detta utan allt sopas under mattan i hopp om att han själv ska sluta dricka och att de ska få behålla stämpeln som en fin familj med bra jobb etc. Sen jag träffade min pojkvän har både han och hans syster börjat öppna sig för mig om hur de har haft det hemma i så många år. Jag har inte sökt rollen som hobby-psykolog för dem, men jag bryr mig ju om dem och vill att de ska må bra så om de vill prata med mig så lyssnar jag. Jag har hjälp min pojkvän att komma till en psykolog och börja gå i anhöriggrupper. Detta har hjälp honom jättemycket, men problemet är att hans förlädrar nu är arga på mig för att jag antar att de tycker att jag "drar upp till ytan" sånt som de tror att ingen vet, fast grannar och vänner och alla redan vet.

Jag är under uppfattningen att man lättare kommer igenom problem om man stöttar varandra och pratar om saker i stället för att tiga ihjäl problemet, men de verkar vara av annan uppfattning.

Hans pappa har ringt hem till oss när han varit onykter och sagt att jag inte vet vad jag pratar om för att hans barn ljuger om hur mycket han dricker för mig. Sedan vi träffades har både han och hans syster börjat säga ifrån när pappan är full och i år vägrade min pojkvän fira jul hemma. Nu har hans mamma börjat välja pappans parti och antagligen känner hon att allt är mitt fel att familjen splittras och jag förstår det, men jag har aldrig snackat skit om hans föräldrar, jag har bara försökt hjälpa honom. De har nästan ingen kontakt nu och pratar endast med flera månaders mellanrum.

Min pojkvän berättade för sin mamma i veckan att han friat till mig och det enda svaret han fick var: ?Jaha, är man bjuden då eller??. Han var helt knäckt efteråt och jag vet inte vad jag ska göra nu. Han vill klippa kontakten med dem totalt och inte bjuda dem på bröllopet och jag känner att om han gör det så kommer det bli omöjligt att laga den här relationen i framtiden, men jag vill inte att han ska komma full till och bröllopet och förstöra det. Det här påverkar allt i vårt förhållande och jag vet inte vad jag ska göra?

• Svar på tråden Inte bjuda svärföräldrarna på bröllopet?
  • Mumriks blivande fru

Tack för era fina svar! Jag förstår att det är han som måste ta beslutet, men det leder till så mycket konflikt mellan oss. Jag tycker inte att han ska bryta med dem för jag tror att han kommer att ångra sig och att det kanske är försent då. Han vill däremot bryta med dem.

Tror ni verkligen att det går att bryta med sin föräldrar och leva vidare?

FruRålin080808: hur fungerar det för dig? Har du barn? Hur gör ni på jul och födelsedagar och så? Lever du med hoppet om att det kommer att bli bra? Jag känner på något vis att jag vill att han åtminstonde ska hoppas och tro att det kan bli bra i framtiden, men han säger tvärtom. Att han mår bättre om han bara accepterar att det är så här och inte har något med dem att göra... Det är så svårt. Självklart är den här situationen viktigare än ett bröllop, men jag vill ändå att vår dag ska bli fin. Jag har stor familj och vi har många fina vänner. Jag vill inte att det här ska påverka varken dem eller oss. Tycker så synd om min man som måste bära det här själv. Jag vill hjälpa honom på något sätt...

• Mumriks blivande fru

Vi pratade igenom detta i helgen och bestämde oss för att försöka genomföra bröllopet som vi tänk ändå. Vi tänker utgå ifrån att hans pappa kommer att "sköta sig" och bjuda dem, men känner vi att det blir värre och värre med drickande innan bröllopet så får vi se... då kanske min man kommer att vilja bryta med dem och då får jag acceptera det.

Jag tror min man kommer att vilja ha sina föräldrar där den dagen vi gifter oss och förhoppningsvis så kanske situationen har blivit bättre till dess. Det kanske låter naivt, men jag hoppas fortfarande att han ska bli frisk och att familjen ska kunna börja läka. Under tiden får jag väl helt enkelt hålla mig i utkanten av familjegrälen och stötta min man så mycket jag kan.

Igen - tack för era fina svar! Fick mycket att tänka på...

• Mumriks blivande fru

Mini wedding - vi gifter oss om ett år så det finns ju lite tid att förhoppninsvis ordna till situationen.

Tack för alla uppmuntrande ord!

• Mumriks blivande fru

carinokenneth: hur "gick det hem" bland resten av familjen? Jag är så rädd att om min pojkvän säger upp bekantskapen med sina föräldrar att hans syster och farmor och andra ska ta avstånd från honom för att rädda familjen ansikte utåt.

pearldrop: jag vet faktistikt inte. Jag tror inte de hänger här direkt, men skulle de göra det skulle väl helvetet braka lös. Dock känner jag att jag också måste få ventlira mig någonstans eftersom den här situationen påverkar mig också.

Separat mottagning och alkoholfritt bröllop låter som jättebra idéer, men när jag tänker på det blir jag förbannad för vi vill ju kunna ha vårt bröllop som vi alltid önskat och inte behöva ändra allt för att en vuxen människa inte kan ta tag i sitt liv och sluta supa!

Hans syster har tagit på sig ansvaret för att han inte dricker den dagen och vi kommer också sätta ned foten och tala om vad som gäller om han tänker komma, men det har vi ju gjort förut ang. andra sammanhang och han har inte klarat det då.

• Mumriks blivande fru

Jag fyllde år i veckan och fick kort från mina svärföräldrar med en inbjudan att komma och hämta min present över påsk. Jag ringde upp och de var glada (och han var nykter) och de frågade om bröllopet och verkade genuint positiva. Hon sa att hon vill att familjen skulle komma på middag och när hon hörda att jag tvekade så la hon till: "du är ju självklart en del av familjen".

Känner mig hoppfull och glad över att det kanske finns en chans till försoning i alla fall.

Tack för ert stöd och håll tummarna :)

Svar på tråden Inte bjuda svärföräldrarna på bröllopet?