Budgettips
Att göra så mycket som möjligt själv är ganska självsagt.
Och om man börjar i tid med små inköp så känns det inte lika tungt med utgifterna.
Vi har droppat middagen, på så sätt slipper vi betala för mat, porslin, bordsdekoration och så vidare. Vi har ett barbord (sprit från Tyskland), kaffe (min bror är barista) och tårta (catering). Det är ett höstbröllop så det som behöver dekoreras blir inte så dyrt.
Vi hyr en fotograf till vigseln och får kompispris. På festen får gästerna fota - några utses för att säkra att allt täcks, men alla uppmanas att fota. Min sambo kommer gör en hemsida med möjlighet för alla att enkelt lägga upp sina foton så folk kan dela med varandra. Då slipper man utgifterna för CDskivor och porto.
Vi kommer eventuellt ha en billig ring och byta upp oss om några år. Kanske något till 10årsjubileumet.
Har en kompis som sjunger gratis under vigseln, ett par andra kompisar som spelar på festen mot öl och strängar.
Mammas kompis tillverkar smycken och kommer göra mina. Jag tror inte att hon kommer ta så mycket betalt, men det har vi inte diskuterat.
Kommer lägga sminket, alternativt be en kompis. Hon ska även sy ihop mitt hår (har dreads).
Det som kostar pengar är egentligen klänningen. Inte för att den måste, utan för att jag aldrig sett en brudklänning som fallit mig i smaken. En bekant som är sömmerska syr åt mig, men det blir några tusenlappar.
Resten av krutet kommer läggas på bröllopsresan.