• ganesha

Budgettips

Att göra så mycket som möjligt själv är ganska självsagt.
    Och om man börjar i tid med små inköp så känns det inte lika tungt med utgifterna.

Vi har droppat middagen, på så sätt slipper vi betala för mat, porslin, bordsdekoration och så vidare. Vi har ett barbord (sprit från Tyskland), kaffe (min bror är barista) och tårta (catering). Det är ett höstbröllop så det som behöver dekoreras blir inte så dyrt.
    Vi hyr en fotograf till vigseln och får kompispris. På festen får gästerna fota - några utses för att säkra att allt täcks, men alla uppmanas att fota. Min sambo kommer gör en hemsida med möjlighet för alla att enkelt lägga upp sina foton så folk kan dela med varandra. Då slipper man utgifterna för CDskivor och porto.
    Vi kommer eventuellt ha en billig ring och byta upp oss om några år. Kanske något till 10årsjubileumet.

Har en kompis som sjunger gratis under vigseln, ett par andra kompisar som spelar på festen mot öl och strängar.
    Mammas kompis tillverkar smycken och kommer göra mina. Jag tror inte att hon kommer ta så mycket betalt, men det har vi inte diskuterat.
    Kommer lägga sminket, alternativt be en kompis. Hon ska även sy ihop mitt hår (har dreads).

Det som kostar pengar är egentligen klänningen. Inte för att den måste, utan för att jag aldrig sett en brudklänning som fallit mig i smaken. En bekant som är sömmerska syr åt mig, men det blir några tusenlappar.
    Resten av krutet kommer läggas på bröllopsresan.

• ganesha

Utomlands 2008 - jupps du har förstått rätt.
    Vi kommer bjuda på kaffe och tårta, samt alkohol. Vill man vara mätt får man äta först.
    Vigseln har vi tänkt lägga vid 17 eller 18, har inte bestämt med prästen vilket som är bäst ännu.

Intill vår slottsruin finns det ett café som kommer catera med vår tårta. De har öppet till klockan åtta och har både det ena och det andra i matväg så det är ingen som ska behöva gå hungrig.

Förmodligen gör vi så att vi dagen efter bjuder våra närmaste på någon matbit istället.

• ganesha

Haha, dessa våra krav, nufsan!

Det är lite som de två brudgummarna säger...utan bruden blir det billigt. Ska nu bruden vara med så - utan alla dessa krav blir det billigare!
    En speciell färg, en speciell skurning, en speciell modell...

Hoppas du hittar det du söker.

Till min student minns jag att jag köpte handskar och sjal på en väskbutik. Har du tittat inom såna, de kanske har? Annars får du börja förklara för butikspersonalen vad du söker så kanske de kan skicka dig vidare.

• ganesha

Ja, du Husmusen, det där med engångskameror är ju en evig diskussion. De flesta här menar att budgettipset är att slopa engångskamerorna eftersom det ofta blir dåliga fyllebilder av dem, och istället uppmana gästerna att fota med sina digitalkameror och skicka med en skiva som de kan fotobränna och skicka tillbaka, eller på andra vis samla in alla foton.

Men den där vinetikettsaken var ju knasigt rolig, den kör vi på! Tyskt skitvin blir finfina flaskor! =)

• ganesha

Nåja, jag dricker uteslutet vitt halvtorrt och jag menar nog att börjar det hamna över 65kronor från bolaget så blir det desto hemskare smak. Jag håller mig gärna runt 60 för mina flaskor om jag helt får bestämma.
    Kanske är rött annorlunda, men den världen är inte min.

• ganesha

Hehe, liebfraumilch är ju ett saftvin som heter duga, kostar typ 15kr i danmark eller sådär. Kan man dricka saft så kan man dricka liebfraumilch. =) Nästa steg är väl black tower, också väldigt lättdrucket och lite sliskigt. =)

• ganesha

Oj, det låter svindyrt!!!
    Ska du ha en ring för så mycket och en klänning för så mycket så känns det ju inte om att 70 papp räcker långt. Är det verkligen rimligt att DIN ring och delar av DIN klädnad ska gå på en tredjedel av er budget. Vad med din blivande? Och gästerna?
    Det känns rent spontant som att om de två sakerna kostar så mycket så borde budgeten ökas med i alla fall det dubbla...

ekpo1 skrev 2008-05-16 23:39:06 följande:
    Jag undrar om vårt preliminärt beräknade budget på 70 000 kr(utan bröllopsresan)för runt 40 - 50 gäster är rimlig?Min klänning kommer förmodligen kosta runt 10 - 15 000 kr, ringen - runt 12 000. Så räcker 43 000 kr för allt annat?
  • ganesha

hihi skulle just posta samma adress som sommarbrud 2008.

Nu känner jag inte till trovärdigheten på den, men rent spontant så...jah. Ris sväller inte i fåglars mage, det är däremot näringsfattigt och ingen rekomenderad föda under en lång period.

• ganesha

Så kul att ni började skriva om ljus...
    Om man har kvar stearinstumpar så kan man ju stöpa sina egna ljus i olika förpackningar. Gamla mjölkkartonger och pringelsrör och sådär... börjar man nu så är det ju klart till oktober.

Jag har sparat rättså länge, men aldrig haft lust att göra ljus... nu ska jag minsann!

• ganesha

Det enklaste sättet är att skaffa en stor konservburk, dock ej större än att den får plats i en kastrull. Behöver iofs inte vara en konservburk men något som tål stearin och inte nödvändigt måste bli helt rent efteråt...

Kastrullen fylls med vatten som ska koka. I konservburken ligger alla ljusstumpar och smälter sakta men säkert. Vita ljus i grund och botten, för färg kan man blanda i färgade ljus. Finns säkert färdig färg att köpa.

Ska man ha fyrkantiga ljus tar man mjölkkartong och klipper av botten för rätt höjd...för runda ljus funkar pringlesrör. Man behöver köpa lite veke, binda fast det på en pinne så det hänger ner i mitten och sen är det bara att fylla på stearin och låta smälta.

Nalle Puh 40 skrev 2008-05-19 18:42:50 följande:

Min pappa jobbar inom kyrkan så han får MASSVIS av ljusstumpar, skulle kanske oxå göra egna men hur gör man, är inte så pysslig
  • ganesha

Repro är en förkortning för reproduction och är ett tryckeri. Det är exempelvis repro som trycker upp alla examensarbeten på högskolor och universitet.
    Ibland gör de andra saker också, har hand om passerkort och liknande. De har säkert miljoner andra uppgifter också.

På många högskolor och univseritet heter det repro, men det kan också heta universitets- högskoletryckeriet eller något annat.

Man går alltså till repros disk och lämnar in det där. Fråga i skolans informationsdisk eller någon elev på skolan.

trampetroll skrev 2008-05-20 14:38:07 följande:
    Kireina:Detta låter ju jättebra men vad exakt är repro för något om jag ska fråga min högskola om de har det, är det ett slags program där man trycker upp festogrammen själv eller lämnar man in dem till skolan och de trycker? Vad är repro liskom?
  • ganesha

Det vi kommer lägga pengar på är följande. (säkert glömt något)

*Kläder till brud och brudgum. (inklusive skor och underkläder.)
    *Blommor till bruden, dock egen bindning.
    *Eventuellt lite pärlor eller band till brudens hår, dock egen uppsättning. Förmodligen naturmaterial i håret.
    *Ringen.
    *Lokal till vigsel och festen.
    *Eventuellt ett par blommor och vaser till dekoration vid vigsel. Mestadels naturmaterial.
    *Fotograf
    *Mat och dricka till festen. Mamma bakar kakor.
    *Eventuellt lite dekoration, det mesta blir naturmaterial.
    *Material till inbjudningskort och tackkort, gästbok och minnesbok, gör allt själv.
    *Hotell till bröllopsnatten.
    *Musik till vigseln, förmodligen cdpselare till festen.
    *Bröllopsresa.

ALLA våra gäster, inklusive bestman/marskalk/tärna/näbbar får betala sina egna kläder. Några toalettkorgar kommer inte förekomma. Ej heller emblem på ljus och tvålar. Inget hjärtformat ris, festprogram, vigselprogram eller bordsplaceringskort. Inga välkomstpresenter på gästernas hotell. Ingen betald sminkning eller tånagelfilning.

Det handlar visserligen inte så mycket om att spara pengarna som att...ptja... det är sån hysteri!

• ganesha

vi har en skärmaskin på jobbet...den kommer jag använda till jag blir blå i ansiktet. eller på fingrarna.

Svar på tråden Budgettips