• Mrs Mommy

ska vi ändra ordet önskelista till kravlista?

Blir lika förvånad varje gång när man läser hur hämska gästerna är som har mage att ge något annat i present än vad brudparet önskat sig ex pengar
    Sedan när blev det ohyfsat att ge en present som inte finns med på önskelistan

• Svar på tråden ska vi ändra ordet önskelista till kravlista?
  • Nibla

Det är väl för fasen tanken som räknas.....

• sofiaaaa

Mrs Mommy skrev 2008-03-10 12:07:29 följande:

Blir lika förvånad varje gång när man läser hur hämska gästerna är som har mage att ge något annat i present än vad brudparet önskat sig ex pengarSedan när blev det ohyfsat att ge en present som inte finns med på önskelistan
    Att börja ställa krav på vad folk skall ha med sig när man bjuder på fest skulle jag aldrig göra. Det är att gå över gränsen.
  • Lady o Lufsen

Håller fullständigt med dig i din sista rad! Sedan NÄR blev det ohyfsat egentligen...?

Mrs Mommy skrev 2008-03-10 12:07:29 följande:

Blir lika förvånad varje gång när man läser hur hämska gästerna är som har mage att ge något annat i present än vad brudparet önskat sig ex pengarSedan när blev det ohyfsat att ge en present som inte finns med på önskelistan
  • Karga81

Mrs Mommy:
    Förstår inte riktigt vad du menar?
    Tänker du utifrån perspektivet som gäst eller brudpar?

• Äntligen dax!

Nä, att ha en "kravlista" i stället för en önskelista kan ju kanske vara att ta i...

Men, personligen tycker jag nog faktiskt att det är lite dålig respekt - när man som närstående, vän eller familj - vet att brudparet i fråga i önskar sig något speciellt, eller inte önskar sig vissa saker (inte önskar sig saker överhuvudtaget kanske) att strunta i deras önskan :P

Om jag ser till mig själv - så nog vill jag väl ge något som jag vet att mottagaren kommer uppskatta, och har denne då uttryckligen talat om vad han/hon/de önskar sig - varför då motgå detta bara för jag minsann vill ge nåt annat...

• Nessan

Ofta är det ju brudpar som förfasar sig över att folk inte respekterar deras _önskan_ om att få nåt annat än saker. Men grejen är ju att det är just en _önskan_, har man åsikter och tycker att gästerna är ohyfsade om de ändå kommer med en present (en sak) så är det ju inte längre en önskan utan ett _krav_!

• misstrixie

Vi har försiktigt undanbett oss saker som skålar, porslin, glas och så vidare eftersom vi redan har så mycket sådant och det skulle kännas lite tråkigt att få något jättefint och sedan inte ens kunna ha det framme... men aldrig att jag kommer bli ledsen eller irriterad om vi får en sådan present ändå. Det låter kanske klyschigt och sentimentalt men för oss ÄR faktiskt den bästa presenten att gästerna kommer och delar bröllopsdagen med oss. Allt annat är en bonus.

• Nibla

Läste detta i en annan tråd om ett par som fått en duk av gamla mormor.

"Nä, fy för trångsynta kärringar! de bryr sig inte om oss eller vad som är bäst för oss, utan vad de vill...."

• Nessan

Fast jag kan tycka att det är ok att bli lite besviken över en present, att inte gilla den. Det är om man bli besviken på givaren och själva givandet jag tycker det blir fel! Själva gåvan/saken måste man inte gilla så den kan man bli besviken på.

• 20080301

Vi fick lakan av min mamma trots att jag sagt flera ggr att det är det sista på jorden som vi vill ha. Men å andra sidan jobbade hon hårt på att förstöra hela min dag

Svar på tråden ska vi ändra ordet önskelista till kravlista?