• Mrs Mommy

ska vi ändra ordet önskelista till kravlista?

Blir lika förvånad varje gång när man läser hur hämska gästerna är som har mage att ge något annat i present än vad brudparet önskat sig ex pengar
    Sedan när blev det ohyfsat att ge en present som inte finns med på önskelistan

• Svar på tråden ska vi ändra ordet önskelista till kravlista?
  • johansdotter

Jo förvisso....men i slutänden är det ändock det outtalade "kravet" på presenter....samt att det är "rätt" presenter...

Nessan skrev 2008-03-10 12:49:23 följande:
    Det är två olika diskussioner tycker jag.Gästernas rätt/fel att köpa en present som inte står på parets önsklista.Brudparets rätt/fel att klaga över att de inte får vad som står på önskelistan.
  • Bride in England

Man har egentligen inte ratt att klaga pa en present som nagon gett en. Men man kan tycka att det ar lite synd att de inte lyssande pa vad man onskade sig. Darfor ifragasatter jag varfor gaster ska kopa nagot helt annat an de brudparet onskat sig?

• Mrs Mommy

Ni som tycker att man absolut ska ge vad paret önskar sig ger ni alltid vad som önskas?
    Gäller det alltid ex vi födelsedagar etc eller bara vid bröllop?

• johansdotter

....men fortfarande detta krav på att dom måste ha present med sig för att få närvara på brölloppet.
    Är det fler än jag som tycker det spårat ur lite när focus hamnar mer på presenterna än kärleken?

Bride in England skrev 2008-03-10 12:54:19 följande:

Man har egentligen inte ratt att klaga pa en present som nagon gett en. Men man kan tycka att det ar lite synd att de inte lyssande pa vad man onskade sig. Darfor ifragasatter jag varfor gaster ska kopa nagot helt annat an de brudparet onskat sig?
  • Mrs Mommy

Bröllop är en investering kärleken kommer 2a

johansdotter skrev 2008-03-10 12:58:14 följande:
    ....men fortfarande detta krav på att dom måste ha present med sig för att få närvara på brölloppet.Är det fler än jag som tycker det spårat ur lite när focus hamnar mer på presenterna än kärleken?Bride in England skrev 2008-03-10 12:54:19 följande:
  • Ingarö08

Fast man kan ju få något som inte står på önskelistan och som brudparet blir jätteglada över. Vi köpte tex den tjocka sjökortskartboken med gamla sjökort från 1500talet och uppåt... väger 7g... Brudparet älskar sjön och båtar så de blev överlyckliga - de hade inte tänkt på den här boken alls...

• Nienna
    johansdotter skrev 2008-03-10 12:43:49 följande:
    Varför måste det vara "krav" på presenter överhuvudtaget??Bjuder man inte folk för att man vill fira med dom?Bjuder man folk för att få mycket presenter?
    Jag tror inte att man bjuder folk för att få presenter, det kostar ju trots allt att bjuda dem (mat, dryck osv). Men många vill ju ge något, de vill inte komma tomhänta.

Vi har inte önskat oss något, folk får komma med det de vill, men frågar de oss så säger vi att vi gärna vill ha pengar till bröllopsresan.
  • johansdotter

Hahahahaha!
    Tänkte inte på det....
    Betyder det då också att man bara ska bjuda välsituerade och "lönsamma" gäster?

Mrs Mommy skrev 2008-03-10 13:00:05 följande:

Bröllop är en investering kärleken kommer 2a
  • Mrs Mommy

Japp!
    Dem som inte lever upp till brudparets förväntningar kan gott stanna hemma

johansdotter skrev 2008-03-10 13:01:56 följande:
    Hahahahaha!Tänkte inte på det....Betyder det då också att man bara ska bjuda välsituerade och "lönsamma" gäster?Mrs Mommy skrev 2008-03-10 13:00:05 följande:
  • johansdotter

Shit!
    Då får inte min släkt komma....dom är alldeles för fattiga och kan varken hjälpa min eller mannens karriär...

Mrs Mommy skrev 2008-03-10 13:03:46 följande:

Japp!Dem som inte lever upp till brudparets förväntningar kan gott stanna hemma
  • Mrs Mommy

Är det långt kvar till bröllopet? Ni kanske hinner skaffa er en mer lönsam släkt/bekantskapskräts

johansdotter skrev 2008-03-10 13:05:38 följande:
    Shit!Då får inte min släkt komma....dom är alldeles för fattiga och kan varken hjälpa min eller mannens karriär...Mrs Mommy skrev 2008-03-10 13:03:46 följande:
  • Bride in England

Sjalvklart ar det inget krav o vi blir glada salange gasterna kommer, det ar den basta presenten vi kan fa. Men for de som kanner att de vill ge en present sa avsager vi oss presenter eftersom vi har det mesta, men ett bidrag till brollopsresan ar alltid valkommet. Man kan ge anonymt osv sa vi vet nodvandigtvis inte vem som har gett vad, eller vem som inte gett nagonting. Sa absolut inget krav. Det underlattar bara om gasterna inte koper saker man anda inte kommer anvanda.

johansdotter skrev 2008-03-10 12:58:14 följande:
    ....men fortfarande detta krav på att dom måste ha present med sig för att få närvara på brölloppet.Är det fler än jag som tycker det spårat ur lite när focus hamnar mer på presenterna än kärleken?Bride in England skrev 2008-03-10 12:54:19 följande:
  • Trisen

20080301
    Jättetråkigt att din mamma gjorde så! Min mamma var också med om liknande. Min farmor gav i tiderna åt mina föräldrar två filtar (att ha som täcke i sängen) även om hon visste(!) att min mamma får svårare att andas om hon sover med filt p.g.a. astma.

Vi har ingen önskelista utan har bara spridit rykte om att vi uppskattar bidrag till resan. Men om man vill ge något annat så är det självklart välkommet. Tycker att detta med presenter och önskelistor spårat ur lite. Bästa gåvan för mig är att gästerna är där och är på gott humör. Ingenting kan slå det

• Silva79

Vi har önskat oss pengar till resa, detta är självklart inget krav, men jag ser hellre att vi inte få något alls än att vi får prylar. Vi har alldeles för mycket av den varan ändå, och det tror jag alla vi känner vet om. Räcker att dom varit hemma hos oss 1 gång så fattar dom det.

Varför inte respektera brudparets önskan, i vårt fall pengar eller ingenting alls! Deras närvaro är nog!

• johansdotter

Vi gifter oss i augusti....så börjar bli liiiite tight om tid för ny släkt...kanske ska gifta bort min äldre syster med någon rik karl....så hon blir lönsam?

Mrs Mommy skrev 2008-03-10 13:10:50 följande:

Är det långt kvar till bröllopet? Ni kanske hinner skaffa er en mer lönsam släkt/bekantskapskräts
  • trofast

Har inte läst alla svar men..... jag blir helt förstummad över att en sådan här diskusion ens kan komma upp. Jag blir så j...a arg när folk är så snikna och otacksamma.... När jag köper en present så vill jag göra det med hjärtat. Jag skulle bli oerhört kränkt om den som fick gåvan inte var nöjd pga att det inte stog på önskelistan. Jag har andra exempel på detta som gör mig skogstokig...... tex när föräldrar säger att barnen önskar sig det ena eller det andra (situationsbundet)..... jag köper väll inte presenterna till föräldrarna, eller?? jag köper dem till barnen.

Usch vad sur jag blev nu märkte jag .... hormoner??

förmodligen blev detta osammanhängande eftersom jag hävde det ur mig men jag känner bara.

SLUTA VARA SÅ MATERIALISTISKA OCH OTACKSAMMA!!

(De som tar åt sig gäller detta)

• Nibla

Jag har sett följande i trådar när jag själv planerade bröllop förra året:
    "Min farbror är stormrik men av honom fick vi bara en femhundring".

Återigen, det är väl för fasen tanken som räknas.

När vi gifte oss förra året önskade vi oss presentkort från Ticket. Vi fick detta av ca 80% av gästerna, sen fick vi bla ett fat, en skål, badlakan, presentkort på en restaurang, champagne, exklusiv choklad. Även om vi önskade oss presentkort så blev vi jätteglada för de andra presenterna!

• lillasmilla

absolut är kärleken det viktigaste! det jag tycker är att jag vill hellre få ingenting, än något som jag aldrig kommer att använda. De köper tex en duk ,för att de tycker att det är anskrämligt att vi inte har dukar på borden. det handlar alltså inte om en present i all välmening, utan ett försök att lära oss hur vi ska leva.... Tyvärr.... Av alla andra spelar det ingen roll vad vi får, men just av henne.... hade varit så fin om hon i alla fall en dag kunde respektera oss....
    och det har kanske egentligen inte något med presenterna att göra....

Svar på tråden ska vi ändra ordet önskelista till kravlista?