• gifta08

När använder man mellannamnet?

Hej, behöver lite råd om hur man gör med mellannamn. Jag har anmält att jag ska behålla mitt gamla namn och ta min sambos namn som efternamn men nu blir jag lite osäker. Blir det inte jobbigt om man måste säga båda namnen när man tex ringer och presenterar sig? Hur gör ni andra? Samtidigt vill jag nog ha kvar mitt gamla namn för att heta samma som min vuxna dotter. Är också tillräckligt gammaldags för att tycka att man bör ha samma efternamn. Visst låter det struligt? Snälla ge mig lite synpunkter....

• Svar på tråden När använder man mellannamnet?
  • bara jag

De som jag har träffat som har behållt sitt efternamn så uttalar man båda namnen faktiskt.

• AnnaochHenrik

Du måste skriva under alla visakortsebetalningar och alla officiella dokument med båda namnen. Däremot kan du ju presentera dig som Kalle Anka när du presenterar dig om du vill

• gifta08

Tack ska ni ha. Jag kan fortfarande inte bestämma mig riktigt men får väl ta en funderare till....

• stinakina

Min dotter har mitt efternamn som mellannamn, hon presenterar sig alltid med för och efternamn, INTE mellannamn också

Hon har bara sitt för och efternamn skrivet på leg tex, det är inte så viktigt att få med sitt mellannamn...däremot kommer du sällan alt aldrig bli kallad vid ditt efternamn.

Min dotter har alltid blivit uppropad (i skolan tex) vid sitt mellannamn (då det kommer först i ordningen)

Surrigt det blev va??? hoppas ni hängde med!!

• Pumpkin

En signatur behöver å andra sidan inte innehålla dina namn, det kan lika gärna vara en blomma och en sol, så länge som du alltid gör likadant.

De flesta jag känner som har både mellannamn och efternamn skriver under med t ex Anna P Andersson.

• Yanetta

Kommer det stå både mellan- och efternamn på ex. visakortet och körkortet, eller kommer det bara stå efternamnet?

• angelsson

Det står båda namnen på allt och man blir som sagt kallad mellannamnet i skolor och liknande men på ställen man själv väljer kan man ju alltid bara använda efternamnet om man vill. Jag säger bara mitt efternamn när jag presenterar mig och skriver bara mellannamnets första bokstav och efternamnet när jag skriver under något.

Inte alls så krångligt, helt klart värt att få heta båda de namn man vill heta! Okej, lite krångligt om man redan har två namn och ska gifta sig och vet inte hur man ska göra riktigt... ;)

• junikul08

Jag grubblar också över det där med mellannamn. Jag ska ta makens efternamn och kanske behålla mitt som mellannamn. Men han vill också gärna ta mitt som mellannamn, vilket han tydligen inte får (?) Är det någon som vet varför? (dum fråga- varning)

• silvera

Jag har mellannamn, och mannens efternamn som efternamn, och brukar oftast skriva ut båda namnen när jag undertecknar något. Ibland skriver jag bara mitt nya efternamn. På all post som kommer hem, så står både mellannamnet och efternamnet.

Har funderat på att "förkorta" mellannamnet till en bokstav, men då skulle det bli S.Viklund, och det låter ju inte riktigt bra....

• Yllo

Junikul08: Jag har tidigare i en annan tråd läst om ett par som lyckades få igenom att båda hade samma mellannamn.. Så det är inte helt omöjligt, men tydligen väldigt knepigt.

Själv har jag mitt flicknamn kvar som mellannamn. Jag använder bara makens efternamn i dagligt tal och när jag skriver ett brev så skriver jag alltid som namnförtydligande mellannamnet med en enda bokstav och så efternamnet. Mina initialer skriver jag dock alla tre.. (förnamn, mellannamn och efternamn).
    När jag skriver under en bankkortsslip eller dyl så skriver jag för- och efternamn.. MEN på alla officiella handlingar, typ lån, så skriver jag ut alla namn.

Visst har jag ibland problem med att när jag blir uppropad så ropar dom mitt mellannamn, fast jag ska erkänna att oftast så ropar dom båda namnen.

• Troll-P

Jag har ett förnamn, ett mellannamn och ett efternamn. Jag använder bara mitt förnamn och mitt efternamn.
    Innan jag bytte så använde jag både mellannamn och efternamn som efternamn, men det blev alldeles för långt att skriva... så när jag bytte skippade jag användandet av mellannamnet.

• Yanetta

Nu börjar jag undra om det är tjorvigt att ha "två" efternamn... om båda står med på körkort och visakort så blir det jätte långt för mig...kommer inte rymmas alla namnen på ett visakort. Ska jag verkligen säga farväl till mitt flicknamn helt? Ett namn som min farfar köpte och det bara är ca. 10pers i sverige som heter... Men det kommer ju inte ha nån betydelse i framtiden för mig o min blivande familj eftersom jag, min man, och våra blivande barn kommer heta nåt annat. Mitt flicknamn är ju "bara" ett mellannamn.

• Yllo

Yanetta: Ta du båda namnen nu till att börjas med.. Du kan ju alltid ta bort mellannamnet senare om du finner det jobbigt.

• paradisfågel

Jag har alltid haft dubbelnamn. Använder bara det ena när jag svarar. I princip använder jag bara båda när jag skriver under eller ibland när jag presenterar mig för folk jag träffar.. Jag tycker att om man "känner" för ett namn man har så ska man behålla det.

Svar på tråden När använder man mellannamnet?