• Piggelinlover

Varför sånt tjafs...suckar...

Vet inte hur jag ska göra....
    Jag vill ju så gärna behålla mitt namn...tycker det är fint och det är ju JAG...
    Men min sambo vill att jag tar hans, e inget fel på hans efternamn, men han menar på att ska man gifta sig så ska man ha samma efternamn, så att man blir en familj och skapar nytt liv tillsammans...Alla kvinnor i hans familj har alltid bytt till mannens...

Vi har båda ganska så ovanliga efternamn(enligt mig sj), ca 1000 vardera i hela sverige som heter så....
    På min sida så finns det min mamma och min syster och jag som heter så(ifrån vår släkt)
    Min sambo har massor med kusiner som kan föra det vidare...det har inte jag, då min mamma är ensamt barn

Om jag lägger till hans namn som mellannamn(går det?) vad kommer då stå på mina ID-handlingar?
    Vad kommer då våra barn att få heta?

Snälla hjälp mig då detta med namn e är djungel för mig....

• Svar på tråden Varför sånt tjafs...suckar...
  • 20080802

Som nämndes ovan kan man göra så men det räknas inte som dubbla efternamn utan får en särskild status som mellannamn. T ex innebär det att barn inte får ärva båda namnen utan bara det "egentliga" efternamnet.

• Piggelinlover

Om jag skulle vilja heter så här efter bröllopet
    Elin Haag Almström...
    Funkar det???....
    FÅr våra barn heta Almström i efternamn?
    JAg behöver ändra alla mina kort mm, för att detta skalla bli rätt då?

Har jag förstått det rätt??

• Piggelinlover
    Piggelinlover skrev 2008-03-19 23:04:05 följande:
    Om jag skulle vilja heter så här efter bröllopetElin Haag Almström...Funkar det???....FÅr våra barn heta Almström i efternamn?JAg behöver ändra alla mina kort mm, för att detta skalla bli rätt då?Har jag förstått det rätt??
    Ingen??
  • Aleta

Heter du Haag Almström så tror jag att barnen får heta Almström.
    Haag är då ett mellannamn och är egentligen bara symboliskt. Som jag förstår det så behöver du inte skriva ut Haag om du inte vill utan det är Almström som gäller.

• Aleta

Heter du Haag Almström så tror jag att barnen får heta Almström.
    Haag är då ett mellannamn och är egentligen bara symboliskt. Som jag förstår det så behöver du inte skriva ut Haag om du inte vill utan det är Almström som gäller.

• Aleta

Hoppsan, råkade dubbelklicka...

• Piggelinlover
    Aleta skrev 2008-03-20 07:22:16 följande:
    Heter du Haag Almström så tror jag att barnen får heta Almström.Haag är då ett mellannamn och är egentligen bara symboliskt. Som jag förstår det så behöver du inte skriva ut Haag om du inte vill utan det är Almström som gäller.
    Men jag kan om jag vill skriva ut båda, och då använda det som namnteckning...??...
  • matildaochniklas

Jag tror det, så har jag fattat det iaf! Men om du skulle vilja räcker det med det sista, alltså efternamnet.

• Piggelinlover
    matildaochniklas skrev 2008-03-20 10:17:26 följande:
    Jag tror det, så har jag fattat det iaf! Men om du skulle vilja räcker det med det sista, alltså efternamnet.
    Jag vill ha med mitt eget efternamn, det är det viktiga för mig, lägger enbart till sambons om jag kan det...
  • matildaochniklas

Jag är nästan säker på att du kan använda båda när du tex skriver skriver under vissa saker. Men fråga på skatteverket för att vara helt säker! Inge kul att märka i efterhand att det inte funkar.

Svar på tråden Varför sånt tjafs...suckar...