• Piggelinlover

Varför sånt tjafs...suckar...

Vet inte hur jag ska göra....
    Jag vill ju så gärna behålla mitt namn...tycker det är fint och det är ju JAG...
    Men min sambo vill att jag tar hans, e inget fel på hans efternamn, men han menar på att ska man gifta sig så ska man ha samma efternamn, så att man blir en familj och skapar nytt liv tillsammans...Alla kvinnor i hans familj har alltid bytt till mannens...

Vi har båda ganska så ovanliga efternamn(enligt mig sj), ca 1000 vardera i hela sverige som heter så....
    På min sida så finns det min mamma och min syster och jag som heter så(ifrån vår släkt)
    Min sambo har massor med kusiner som kan föra det vidare...det har inte jag, då min mamma är ensamt barn

Om jag lägger till hans namn som mellannamn(går det?) vad kommer då stå på mina ID-handlingar?
    Vad kommer då våra barn att få heta?

Snälla hjälp mig då detta med namn e är djungel för mig....

• Svar på tråden Varför sånt tjafs...suckar...
  • anne på grönkulla

Jadå, som namnteckning kan du använda bägge (kolla hur mångas namnteckningar som alls är läsliga... ) . Men du kan bara föra vidare efternamnet (almström) och inte mellannamnet (Haag) till kommande barn.

• tofflisar

Om du absolut vill föra namnet vidare kan du ha Haag som mellannamn även på dina barn.

• kikalt

Vi har samma problem! Ingen av oss vill byta namn. Vi är rätt överens om att det går bra att ha varsitt och barnen har just nu hans som mellannamn och mitt som efternamn. Det känns itne bra att dom ska ha två namn utan jag vill att dom i alla fall bara ska ha ett namn. Frågade just 4,5 åringen som sa att hon vill ha sin pappas efternamn i så fall. Så barnen får det. Frågan är om jag också ska byta eller inte??

Det som talar emot är dom som jobbar i min bransch numera känner till mig via mitt namn, i alla fall många gör det. Med nytt namn om man ska söka nytt jbob, så vet ingen vem jag är! Mitt namn är också lättare att skriva, och inget -son namn. Jag har haft mycket svårt att se att jag ska byta namn, men börjar fundera om jag trots allt ska göra det?

• anne på grönkulla

Inte om man själv har det som mellannamn tyvärr, bara om man behåller det som efternamn kan man ge det som mellannamn till barnen.

tofflisar skrev 2008-03-21 13:25:30 följande:
    Om du absolut vill föra namnet vidare kan du ha Haag som mellannamn även på dina barn.
  • tofflisar

Vet folk som gjort så. Kanske är nya regler nu då..

anne på grönkulla skrev 2008-03-21 14:05:23 följande:

Inte om man själv har det som mellannamn tyvärr, bara om man behåller det som efternamn kan man ge det som mellannamn till barnen.
  • kikalt

I så fall kan ju barnen få mellannamn innan paret gifter sig och ev. byter efternamn.

• tofflisar

Vet inte reglerna men vänner till mig la till hennes efternamn som mellannamn på barnen när de gift sig. Jag ska ta min blivandes efternamn så jag har inte kollat upp reglerna. Vet bara att de gjorde så

• tofflisar

Ja, alltså hela familjen har nu hans efternamn men mamman och barnen har även hennes flicknamn som mellannamn. Tyckte inte det var en bra lösning då det kan bli krångligt för barnen när de ska gifta sig.. men men..

• anne på grönkulla

Såhär ser iallafll reglerna ut:

Mellannamn
    Mellannamn är ett namn som man kan bära för att visa samhörigheten med en förälder eller en make som bär detta namn som efternamn. Det kan också vara ett eget tidigare efternamn för den som bytt till sin makes eller registrerade partners efternamn. Mellannamn bärs mellan för- och efternamnet. Bindestreck mellan mellannamn och efternamn får inte förekomma i folkbokföringen. I folkbokföringen markeras också vilket namn som är mellannamn. I andra register är det vanligt att mellannamnet anges tillsammans med efternamnet utan särskild markering.

Mellannamn för barn
    Har föräldrarna olika efternamn och barnet har fått den enes efternamn så kan barnet ha den andres efternamn som mellannamn. Anmälan om mellannamn görs på blanketten SKV 7630.

Anmälan ska göras av barnets vårdnadshavare. Har barnet fyllt 12 år men inte 18 år ska även barnet samtycka till anmälan.

Mellannamn för make/registrerad partner
    Den av er som antagit den andres efternamn får ha ett tidigare efternamn som mellannamn. Har ni anmält att ni behåller de efternamn som ni hade före vigseln/registreringen av partnerskapet, får en av er, med den andres samtycke, ha den andres efternamn som mellannamn. En förutsättning är dock att den andres efternamn inte har förvärvats genom ett tidigare äktenskap eller registrerat partnerskap. Det är bara den ene maken/partnern som kan ha den andres namn som mellannamn.

Anmälan om mellannamn görs till Skatteverket eller till vigselförrättaren på blanketten SKV 7831. Anmäler du om mellannamn senare under äktenskapet, använder du blanketten SKV 7630.

Hämtat från skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

• bäbbles

Ja men tydligen går det inte om man har tre "förnamn" jag ville det på mina barn då vi inte är gifta än men de har tre namn var + mitt efternamn så det blev för mycket med hans efternamn med...visste inte det när vi ansökte om första barnets namn men när papprena från skatteverket kom tillbaka såg vi att han fått mitt efternamn o pappans inte var med alls.

• anne på grönkulla

Ring skatteverket o fråga vad som hänt, det där måste de kunna fixa till. Det är ingen begränsning på hur många förnamn man får ha.

• bäbbles

Ja det kunde man ju gjort men vi har sagt att han ska ta mitt namn efter bröllopet iaf så då kommer vi att ha samma efternamn allihop iaf...mitt förnamn passar inte till hans efternamn men tvärtom så det var avgörande...svensson eller johansson...spelar ingen större roll då....barnen är kopior av pappa rent utseendemässigt så nått måste de ju från mig iaf...hihi

• kikalt

Jo, båda våra barn har tre förnamn, mellannamn och efternamn. Så det går bra.

• Siris

Jag ska behålla mitt och min blivande man behåller sitt. Våra två barn får mitt namn eftersom jag tycker det är hopplöst med dubbelefternamn, båda våra efternamn har ovanlig stavning, så jag vill inte att barnen ska behöva bokstavera dessa när det ska anges efternamn. Vill de sedan byta eller lägga till sin pappas efternamn få de gärna göra det när de blir större!

Svar på tråden Varför sånt tjafs...suckar...