• Nienna

Jag vill spendera mycket pengar på mitt bröllop!

Vi har tyvärr en väldigt begränsad budget, men hade jag haft obegränsat med pengar hade jag tagit med våra gäster (vi blir 30 st) till ett slott eller en herrgård i Sverige och haft ett tredagarsbröllop där man inte behövt fixa ett enda dugg själv. Sen hade det blivit en lång bröllopsresa till Karibien eller Seychellerna.

Nu blir det ett lördagsbröllop med efterföljande fest i bygdegården, vi fixar allt själva och sen blir det bröllopsresa till farmor och farfars lägenhet i Spanien. Men jag är glad ändå, för jag får gifta mig med min älskade och fira dagen med vår närmsta familj.

• Nienna
    Skottdagen2008 skrev 2008-03-19 09:31:07 följande:
    Men hur lyckas ni ändå komma ner i pris för oavsett om det är ni eller familjen som sponsrar lite så är det ju ändå en totalsumma. Jag har bara så svårt att förstå för allt kostar bara lite olika mycket. Att lyckas få ihop bröllop inkl. blommor, kläder, ringar, trycksaker, mat osv. till 10-20 000 kr är fantastiskt eller helt felräknat.
    Vi betalar allt själva, våra familjer ställer ev. upp och hjälper till att göra saker, men vi får inga pengabidrag.

Vi blir som sagt 30 gäster. Trycksakerna gör jag själv, vi har ingen lokalhyra, lagar all mat själva, köper blommor och binder bukett själv alt. plockar ängsblommor (om det finns några fina), jag har beställt klänning till mig och dottern från Kina, sambons kostym kommer från H&M, sonens från ebay, skor från ebay, vi kommer att ha blockljus och godis som bordsdekorationer, har köpt lakan till dukar och presentpapper som bordslöpare. Spriten köper mamma i Tyskland och tar med upp (hon bor i Skåne, vi i Jämtland).

Ringarna är väl den dyraste posten, men de gick på under 5.000 och de räknar jag inte in i budgeten då vi tog dem från vårt sparkonto och allt annat köper vi och betalar eftersom, med våra löner.

Jag har ju köpt en del andra saker som ska användas under dagen, men de räknar jag inte in då det var sånt jag skulle köpt ändå och det kommer att användas både innan och efter, t.ex. smink.

Sen kommer jag inte på något mer just nu.
  • Nienna

Och bröllopsresan är inte heller inräknad, då vi ska få den (flygresan) i bröllopspresent av min pappa.

• Nienna
    Skottdagen2008 skrev 2008-03-19 11:07:19 följande:
    Räknar inte ni med det ni köper eftersom med era löner, dva baa det som ni sparar ihop? Vi handlade lite då och då till bröllopet. Bara porton och program även fast vi gjorde dem själva kostade en del. vi skrev in varenda liten post i ett exceldokument för att håla reda på kostnader som på något sätt härörde till bröllopet fast sminket räknade jag inte för jag ville ändå skaffa nytt däremot undekläderna som var rätt så dyra som jag ahde till secret boxen de räknade jag med.
    Nej tvärtom. Pengarna som vi köpte ringarna för (som vi hade på sparkontot) räknar vi inte in, vi räknar det vi köper eftersom med våra löner.

Vi handlar precis som ni lite då och då. Portot t.ex. gick på 55 kr och grejorna till inbjudningskorten räknar jag inte med eftersom jag hade redan det mesta av eftersom jag scrappar.

Men så håller jag inte stenkoll heller, vi har inte sagt att vi har en si eller så stor budget utan tar det eftersom. Det mesta är köpt nu, så nu kan vi börja spara ihop till maten och drycken, det räknar vi på att det ska gå på max 5000.

Ska också säga att hår och smink gör jag själv, plus att min syster ska fotografera oss, så där försvinner ju två ganska stora kostnader.
  • Nienna

Jag säger inte att vi hamnar under 10.000, det har jag också svårt att tänka mig om man inte gifter sig ensamma eller bara har bubbel och snittar efter vigseln el. dyl. Men under 20.000 tror jag nog att vi hamnar.

Jag ser det inte som nån sport att få det så billigt som möjligt, utan är helt enkelt tvungen då vi inte har några sparpengar att ta av (utom till ringarna då, resten ska gå till huset)) utan vi får ta saker eftersom och betala med det som blir över av våra löner. Jag har även sålt grejor som legat här hemma och skräpat på Tradera o dyl för att få extra pengar.

• Nienna

Har också svårt att förstå hur man kan ta lån till en fest, antingen sparar man väl tills man har pengarna som behövs eller så har man en mindre fest. Men alla gör ju sina egna val...

• Nienna
    Skottdagen2008 skrev 2008-03-19 11:29:32 följande:
    Näe, jag tror inte att det är en sport att få det att låta billigt heller, men att man kanske räknar det lite olika. Vi räknar allt även fast vi hade pengar på sparkontot redan. Dvs varje kvitto som härrör till bröllopet på ett eller annat sätt blir inräknat i den totala kostnaden. Vi fick även pengar från mina föräldrar och från hans, men det gör ju inte att saker kostar mindre utan att vi inte behöve betala lika mycket, fast kvittona går in i pärmen så vi får koll på hur mycket det drog iväg. Dvs alla kostnader räknas oavsett vem som betalar
    Jo, så är det säkert, alla räknar olika. Jag är inte så säker på att jag vill veta hur mycket det blir i slutändan och min sambo vill nog definitivt inte veta.
Svar på tråden Jag vill spendera mycket pengar på mitt bröllop!