Augustilistan del 4
Men du slippar i alla fall uttalsproblematiken.
Men du slippar i alla fall uttalsproblematiken.
Soon2beW
Klipp aldrig in formatterad text från Word, det skiter sig! Om du redan har texten i word så kan du först kopiera in den i Anteckningar (Notes, om du har en engelsk version). Sedan tar du och kopierar texten från Anteckningar till din webbsida (weddinannouncer). Nu har du fått bort wordformateringarna som ställer till det.
Att byta typsnitt på Weddingannouncerska inte vara några problem. Har inte sidan uppe just nu så jag kan kolla, men när du har lagt in din text så ska det bara vara att markera den och välja typsnitt i knappmenyn precis ovanför texten.
Det bästa är om du skriver in texten själv, alternativt kopierar in den från Notes (Anteckningar). Anledningen till att du INTE ska kopiera in den direkt från Word är att du riskerar att få med en massa "skräpkod" (kod som funkar i word men inte på html-sidor).
Direkt ovanför den ruta där du skriver in texten på Weddinannouncer så ska du se en rad med bl a alternativet Typsnitt. Gör du det?
Nope, jag har ingen bröllopsblogg, men vill du ha allmänna tips så spana in dessa:
Husmusen, en klassiker för inredning, pyssle, dukning, dekoration, you name it!
husmusen.blogg.se
I nöd och lust, har massor (jag menar verkligen massor!) av härliga tips för bröllop.
brollopsplaner.blogspot.com
Jag tycker inte slutet av maj är för tidigt. Det känns som om de flesta har rätt bra hum om vad de ska göra på sommaren och den främsta orsaken till att vänta med att OSA är av bekvämlighet. Jag är säkert likadan ("När var det nu igen de ville ha svar? Jaha, i maj, men då har jag fortfarande tid på mig"). Så är det, människor är bekväma (eller kanske lata) av sig. Vem pluggar inför en tenta mer än en vecka innan? Vem lämnar in deklarationen två månader innan sista-datumet?
Dessutom är det så att om man får en bröllopsinbjudan så sitter man knappast och tänker att man väntar med att anmäla sig ifall något roligare dyker upp. Antingen bestämmer man sig för
1.) att man vill gå på bröllopet och då anpassar man sina andra planer efter det eller
2.) så kan man tyvärr inte vara med för att man redan är uppbokad (ett skäl för att hinta om datum i god tid för de potentiella gästerna) eller
3.) så finns det ett tredje alternativ och det är att man helt enkelt inte vill gå (vi hoppas att alternativ tre är obefintligt..!).
Om det mot förmodan är så att någon sitter och inte vill svara för att de "väntar på något bättre" så känner i alla fall jag inte för att krusa för dem genom att sätta ett toksent OSA-datum som försvårar min planering.
FruT 080808
Be folk att vara på plats t ex senast 15 min innan vigseln börjar. Eller kanske föreslå att man är där en halvtimme innan och minglar runt med de andra gärsterna och absolut senast 15 min innan vigseln. Då minskar man kanske risken att folk kommer sent eftersom de har ett tidigare klockslag att hålla sikta in sig på.
Kommer de ändå för sent så är alternativet att antingen be dem sätta sig längst bak för att inte störa vigseln eller om man vill vara hård, låsa dörren. Jag tycker dock att det är lite väl hårt. Det är ändå era bröllopsgäster som också har ansträngt sig för att delta i ert bröllop.
Men utgå inte från det värsta. Eftersom dettta är väldigt viktigt för dig så prata med paret i fråga och förklara vikten av att de verkligen kommer i tid och varför. Då kommer de alldeles säkert att se till att passa tiden. Skulle de ändå komma för sent så får du väl låsa dörren. Jag tycker ändå att det är rätt hårt. Det kan faktiskt vara så att någon kommer för sent för att det t ex är en trafikolycka som ger begränsad framkomlighet till kyrkan eller vad som helst. Fundera på om det är värt att låsa dörren? Är det fortfarande så att ni absolut vill låsa dörren ändå så tycker jag att ni ska meddela folk innan så att de vet. Om inte annat för att slippa ha folk som försöker ta sig in i en låst kyrka eller förvirrat leta efter ett bröllop i vad de tror är en stängd kyrka. Det kan dessutom ge folk en extra push att passa tiden.
Jo, då förstår jag dig. Kommunicera bara ut till övriga gäster att portarna komer att låsas kl 15.00 (om det är då vigseln börjar). För att undvika att någon hyffsat oskyldig blir utelåst så kan t ex toastmastern ha sin mobil igång fram till 14.50 så har alla en chans att ringa och meddela ifall något oväntat inträffar.
...sedan är det bara att låsa porten!
Vi ska ha catering med buffe samt efterättsbuffe. I efterrättsbuffen kunde man bl a välja en svart och vit chokladmoussetårta. Igår pratade jag med cateringtjejen och frågade om hon kunde dekorera den lite extra så att vi kunde ha den som bröllopstårta. Inga problem! Hon har dessutom en femvåningsställning som hon kan bygga upp tårtan på. Nu har vi alltså en sjukt god (jag har provsmakat!) medelhavsinspirerad buffe med efterrättsbuffe och bröllopstårta för det facila priset av 160 kr per person. Jag är sååå nöjd!
Yepp, och innan själva bröllopstårtan så kommer vi bl a att smaska i oss fläderpannacotta och hemmagjord glassbomb.
Yepp!
Usch, vi måste verkligen fixa barnvakt. Vi har två killar på ett och tre år och absolut ingen barnvakt. Annonsera på Blocket?
Jo, jag får kolla bland kompisar om de känner någon. Vi har ingen släkt i närheten.
Karevala, din ring är jättefin. Väldigt annorlunda.
Bridesilly, jag tycker gott att du kan skicka iväg inbjudningar till ännu inte inbjudna. Vi fick en inbjudan förra veckan till ett bröllop i augusti och det var deras första inbjudan så at säga.
Enligt etiketten så ska man skicka ut en inbjudan ganska nära inpå bröllopet så dina "reservgäster" behöver inte ens veta att de är reserver.
Men jag håller med dig, det är dålig stil att inte meddela om man redan vet att man inte kan komma.