• Tillavilla

Pengar istället för presenter?

Sitter här och tänker så att håret nästan brinner!

Vi har pratat och funderat och kommit fram till att det absolut INTE finns någonting över huvud taget som vi känner att vi behöver! Så varför få typ 14 brödrostar och 3 bakmaskiner? Istället har vi bestämt oss för att låta gästerna bidraga till bröllopet, ekonomiskt. Men hur gör man? Vad är bäst, att låta folk lägga en slant efter storlek eller ska man sätta en kuvertavgift. Om man ska ha en kuvertavgift, vad är en rimlig nivå för den?

• Svar på tråden Pengar istället för presenter?
  • Tillavilla

Stopp och belägg, läs frågan igen! Jag frågar inte om det är rätt eller fel att be om pengar eller ej, jag frågar vad som är bäst att låta folk ge ett bidrag själva eller sätta en kuveravgift!

Jag och min m2b hade egentligen tänkt rymma och ta detta privat någonstans, men så insåg vi att det skulle bli ett fullständigt kaos om vi gjorde så, så vi bestämde oss för att berätta och självklart vill folk komma och då kan de faktiskt betala för sig också!

Sen om det är rätt eller fel att begära pengar, det är skit samma för det är inte det jag frågar efter och uppenbarligen är det en väldigt känslig fråga, så den frågan tänker jag inte ställa!

• Tillavilla

Tack! Ett svar som var helt i klass det jag eftersökte!

Princess Nightingale skrev 2008-03-23 07:58:24 följande:

Tycker det ar jattesmidigt att ge bort pengar/presentkort till ett brollopspar. Daremot ar jag inte sa fortjust i kuvertavgift. Jag skulle nog inte ga om det inte vore nara slakt isf. Jag betalar (las ge bort) garna mer an vad jag ater och dricker for genom raka pengar eller presentkort. Det kanns som tidigare namnt snikigt.Jag kan jamfora det med ett restaurangbesok.Skillnad finns pa att nagon bjuder pa restaurang och bli bjuden att folja med pa restaurang.
  • gosepluttan

Hej! Jag och min blivande man har allt vi behöver och lite till vad det gäller grejor. Så vi hade tänkt att önska oss pengar till resa. Men är det så att det blir pengar över så kan vi tänka oss att använde det till att betala maten för bröllopet. Men jag tycker inte man skall begära en kuvertavgift. Bidrag är ett bidrag. Festen är ju till som en hyllning för vår kärlek/äktenskap till varandra! Blir det bara ett par tusen så kan man ju ta en weekend för dem pengarna.
    Hoppas att du fått lite info och kommit fram till ett bra beslut. Lycka till!

• bäbbles

Tror inte det spelar någon roll om man säger att pengarna ska gå till resa eller bröllop eller vad...men hade hellre valt att de får ge pengar anonymt, om de nu vill ge oss något alls, o själva isf välja hur mycket än att be om kuvertavgift o på så vis tala om hur mycket de ska ge. Alla kanske inte har råd/eller anser summan vara rimlig. Vill man inte ge så slipper man ju på detta viset...
    En ide är att slå in en kartong till en present med en springa i där man kan lägga i pengar om man vill o se sätta på ett kort där folk kan skriva sina namn så vet man iaf vilka som gett sen om det är 1kr eller 500kr vet bara de själva....då slipper de krångel med vad/hur mycket de ska ge...
    Som sagt det är ju bara för dem som vill...

• Duchess

Många av våra gäster fick resa långt för att vara med på vårt bröllop. Gästerna hade också väldigt skiftande ekonomiska förutsättningar, allt ifrån höginkomsttagare till sjukskrivna studenter. Därför valde vi att önska oss bidrag (vi har massor av prylar, så det var inget alternativ). Såhär skrev vi på vår hemsida:

Det sägs att man ska önska sig något när man gifter sig. Vi önskar oss att så många som möjligt av våra gäster har möjlighet att komma och glädjas tillsammans med oss på vår bröllopsdag. Det finns ingenting som skulle glädja oss mer än er närvaro! Däremot önskar vi oss inga saker. Vi har redan mer än vi behöver.

Kliar det ändå i fingrarna?

Det vore kul om ni tog med er ett gratulationskort med en personlig hälsning till oss, och lämnade det i postlådan som kommer att finnas i bröllopslokalen. På så vis får vi ännu fler glada minnen från vår stora dag.

Kliar det fortfarande?

Vi har öppnat ett bröllopskonto där vi sparar pengar för att kunna betala det praktiska runt bröllopet. Där har även du som gäst möjlighet sätta in ett valfritt festbidrag. Kontot finns hos Swedbank: (här skrev vi in kontonumret). Om du vill vara anonym eller skriva avsändare bestämmer du själv.

• Blondie77

jag tycker absolut inte det är fel att önska sig pengar. Det gör vi, ett bidrag till våran bröllopsresa helt enkelt :) Jag var på 2 bröllop förra sommaren där dom önskade sig pengar och vi gav pengar och det kändes inte det minsta konstigt, men det hade kännts konstigt om det varit en kuvertavgift för då sätter man ju en summa på vad man vill ha. Vi tycker det är bättre att man får ge så mycket som man känner för.

Glömde ju tala om att vi har gjort som så att när man ringer och osar (till min mamma) så talar hon om att vi önskar oss ett bidrag till en resa istället för brödrostar :)...På det sättet slapp vi skriva klämkäcka dikter om hur vi redan har allt men önskar oss en slant osv...har sett massor av dom här på bt men personligen tycker jag dom är lite fåniga ;)...Dock tyckte jag duschess här ovanför hade skrivit 3 bra och enkla förslag utan massa rim och krussiduller :) LYcka till med ditt bröllop!

• Victorius

Vi har önskat oss pengar (valfri summa) insatta på ett konto som värdparet tar hand om. Pengarna går till våran resa som värdparet redan bokat. Vi vet inte vart vi ska, utan det kommer bli våran bröllopspresent från alla gästerna. Detta avslöjas under middagen. Då känner sig alla involverade i faktisk present
    Vi tycker detta är ett roligt sätt att få en present man verkligen behöver!

• Aleta
    Victorius skrev 2008-03-25 08:24:24 följande:
    Vi vet inte vart vi ska, utan det kommer bli våran bröllopspresent från alla gästerna. Detta avslöjas under middagen.
    Vilken jättekul idé!
    Och så spännande för både er och gästerna!!!
  • tolonta

Jag skulle som gäst helt klart föredra att ge valfri summa pengar, framför kuvertavgift. Då känns det fortfarande som gåva, och inte som någon typ av "inträdesavgift".

Jag anser också att om man ska ge en present, så ska man försöka ge något de önskar sig. Alltså, önskar sig brudparet pengar (eller någon typ av presentkort) så är det det de skulle få av mig. Jag tycker inte det är sniket att ha en önskelista, vare sig man önskar sig pengar eller prylar. Vad som är litet mer sniket är väl om man skulle skriva önskelistan i inbjudan...

De som tar emot anmälan kommer ha våran önskelista, och kan tala om vad vi önskar oss. Och jag har inte haft några problem att komma på prylar som vi vill ha, vi bygger hus och vi vet redan en del saker vi vill ha i nya huset.

• MissKay

Jag tycker att kuvertavgift är hur bra som helst :) Vi ska själva ta en kuvertavgift på 200 kr per person ( barnen gratis )

• Duchess

Tackar! Fast det var inte tre olika förslag - jag kopierade ett helt stycke från vår hemsida. Den hade dock tre huvudpunkter: vi vill inte ha presenter, vi vill dock gärna ha gratulationskort + om ni absolut vill ge en gåva så får ni göra det

Blondie77 skrev 2008-03-25 08:10:10 följande:
    Dock tyckte jag duschess här ovanför hade skrivit 3 bra och enkla förslag utan massa rim och krussiduller :) LYcka till med ditt bröllop!
Svar på tråden Pengar istället för presenter?