• kattbrud

att gifta om sig..

Jag har gift mig en gång förrut, var då 20 år. hade ett stort pampigt bröllop, men i ärlighetens namn så gifte jag mig nog mer för själva bröllopets skull, och trodde nog att jag var kär.. Nu är jag KÄR på riktigt, först nu fattar jag vad riktig kärlek är, jag älskar min sambo sedan ca 3 år tillbaka, vi förlovade oss i höstas och min sambos vill så gärna gifta sig med mig helst redan i sommar. Men för mig känns det som ett stort misslyckande att redan ha varit gift, jag vet inte om jag skulle kunna bjuda in de närmaste till ett bröllop igen.. Min sambo har inte varit gift och vill ha ett kyrkbröllop med ca 40 gäster, han har också en dröm om att jag ska ha vitklänning med släp men kan man ha det om man gifter om sig?? Alltså det är många tankar som snurrar, men längst inne i mig så vill jag självklart gifta mig, men dumt nog funderar jag på vad alla ska tycka??

• Svar på tråden att gifta om sig..
  • Kärlek ger näring åt själen

Jag kan känna som så Varför inte?! Varför inte köra ett bröllop till med vit klänning och allting. För trots allt så har du ju hittat mannen du vill dela ditt liv med. För även om du varit gift tidigare så ska inte detta hindra dig för att gifta dig lika storslaget igen. För jag kan känna så att inget bröllop är det andra likt.

Så gå efter hjärtat och inte vad du tror andra tycker

• lillP

klart du kan ha vit klänning och släp fast du varit gift tidigare!

nu för tiden är det väl ingen som bryr sig om man varit gift tidigare eller inte? det är ju ganska vanligt med nya familjekonstellationer.

• Humlan66

Jag känner lite som du, jag har ochså vart gift förut så jag känner igen mig i dina tankar, dock hade jag inte ett stort pampigt bröllop som jag på ett vis skulle vilja ha denna gången. Jag gifte mig i en ivoryfärgad klänning utan släp så jag tänker att nu kan jag gifta mig i en vit MED släp *S* även om skillnaden inte är så stor.
    Du kanske kan ha en ivory/gräddfärgad klänning då
    Jag vet inte heller om jag vill bjuda in pappa osv, känns så dumt på nå vis,eller vad alla ska tycka som du säger. det är så svårt det där :-/,men det skulle ju kännas helknas om bara hans släkt är där för snacka om att dom skulle fundera vart MIN släkt är nånstans. Fast jag har inte lika stor släkt som han har och vi umgås inte lika flitigt som dom gör i hans släkt heller .men rymma iväg utomlands och gifta sig känns inte heller rätt även om det är ett alt
    Hur som helst du är inte ensam om dina tankar och funderingar

hur tänker ni andra ?

• sowa65

en till! har också varit gift med stort pampigt bröllop, domkyrka, frack + vit klänning, krona, slottsmiljö, styrande svärmor... nu gifter jag om mig med en man som inte varit gift innan. men jag vill inte göra en "repris". denna gången blir det vadlångt i rött utan krona/släp och med liten kyrka och fest i samlingssal med 3 rätters + tårta och dans. mycket enklare, på vårt sätt och ack så mer efterlängtat!! för mig är det viktigt att det nu blir på vårt sätt, inte svärmors...

• kattbrud

Svar till sowa 65
    Vill inte heller göra en repris på mitt förra bröllop, om vi nu gifter oss så blir de visserligen i en kyrka och kanske med vit klänning, men ändå mycket mindre (kanske mysigare).. men det är just själva grejjen att bjuda in sina närmsta igen..

• sowa65

jag gifte mig också ung, 23, och av "yttre skäl", väntade barn och hade köpt hus... klassiskt. många som tyckte vi var för unga och borde vänta lite, och var jag säker på att det var den rätta osv...

jag hoppas de är glada för din skull! så känner de omkring mig! Att jag äntligen känner, och visar, min lycka!! och andra sidan så är över hälften av gästerna hans släkt och nya vänner.... nej jag har inga problem med att bjuda de mina igen. vad är du rädd för....??? vad är det värsta som kan ske??

• swordfish

Hur många år sedan var det du gifte dig? det låter som det var lääänge sedan?
    Jag tror endel tycker att har man en gång stått i kyrkan och gett sina löften att älska i nöd o lust, så kan man inte gifta sig en gång till!? Men varför inte? man trodde naturligtvis på sitt förra äktenskap, men om det inte höll, så behöver man väl inte vara ogift resten av sitt liv?
    Min blivande har varit gift tidigare (Inte jag). Jag kan känna att det hade varit roligast om vi gjort detta tillsammans första gången för oss båda. men samtidigt, så var det 20 år sen han gifte sig förra gången, och vi har ju andra gäster och ett annat upplägg också. Han hade nog föredragit ett borgligt bröllop iof sig, men eftersom jag inte gift mig i kyrkan så vill jag göra det!!

• kattbrud

Skillnaden mellan dig och mig är kanske att det för min del inte var så många år sedan jag var 20år.. typ 5 år sedan.. Kanske känns det lättare om det skulle ha gått 10 år sedan sist.. men samtidigt känns det tråkigt att vänta bara pga. det.. när det känns så rätt..

• kattbrud

det sista inlägget var svar till sowa 65

• sowa65

kanske det inte är viktigast hur länge sedan det var man gifte sig... (jag gifte mig 89 och skilde mig 94)

du kan inte varit gift länge...se ur perspektivet hur länge ni varit ett par nu istället; varit sambo i 3 år med denna man. Gift er och var lyckliga!! det viktiga är inte var omgivingen tycker utan vad ni känner och vill!

• Thailand 08

Jag gifte mej första gången när jag var 19 år -81!!! DET är längesen....Hade vit klänning nu oxå

• idafrida

kattbrud: jag tycker absolut att du kan gifta om dig på precis det sätt du vill! Kyrka och vit klänning, absolut! Särsklit om din sambo gärna vill det, det är ju viktigt att också han (som inte varit gift förut) får sitt drömbröllop.

Min man och jag gifte oss i somras, vi har båda varit gifta tidigare. Både jag och min man gifte oss (lustigt nog) första gången 2001, då vi båda var ganska unga, och gifte alltså om oss med varandra 2007. Det är ju inte så många år emellan direkt...

När min man och jag hade levt ihop som sambos i ett par år så kände vi att det var viktigt för oss att gifta oss , kanske ännu viktigare just för att vi båda hade varit gifta tidigare. Vår samborelation kändes liksom lite mindre manifesterad och än de förra relationerna, då vi hade varit gifta. Vi gifte om oss för att manifestera, främst så klart för varandra men också för våra familjer och vänner, att NU hade vi hittat den vi verkligen ville leva med.
    Första gången jag gifte mig rymde jag och mitt ex utomlands och gifte oss i smyg. Min nuvanrade man hade däremot ett stort, traditionellt kyrkbröllop när han gifte sig med sitt ex.
    När vi gifte oss med varandra i somras valde vi ett borgerligt, högtidligt utomhusbröllop med 85 gäster. Vi valde inte borgerligt för att det var andra gången, utan för att det var det sätt som kändes högtidligaste och mest rätt för oss. Vi fantserade fram vårt drömbröllop och så gjorde vi precis som vi ville. Jag hade ju inget stort bröllop första gången, så för mig var det viktigaste att - nu när jag är äldre, klokare och övertygad om att jag har hittat mannen jag vill dela resten av livet med - alla vänner och familjemedlemmar delade vår bröllopsdag med oss. För min man var "andra gången" en möjlighet att få det bröllop som han egentligen ville ha,(och den fru som han egentligen ville ha, hehe) eftersom hans ex som är troende och mycket mera traditionell än han bestämde hela bröllopsupplägget när de gifte sig, han kände sig aldrig riktigt delaktig i sitt första bröllop. Den här gången visst han precis hur han INTE ville gifta sig, nämligen på det sättet som hans ex hade velat förra gången. En fördel med att ha varit gift tidigare är ju att man lärde sig en hel del på det, och säkert vet ännu mera hur man vill ha sitt bröllop andra gången - oavsett om man vill gifta sig på ett liknande eller på ett helt annat sätt. Man vet också bättre hur mycket tid och arbete planeringen kräver osv. Så se dina tidigare erfarenheter som ett plus, och sätt igång att fantisera och planera ert drömbröllop! Det är ju fantastiskt att du har hittat en man som du älskar och vill gifta dig med och vice versa. Självklart ska ni fira och manifestera er kärlek och era löften till varandra på det sätt som ni tycker är vackrast, högtidligast och mest betydelsebärande.

• kattbrud

Jo det är väl så, men efter en natts lång diskussion har vi kommit fram till att ta bröllopet 2010, förhoppningsvis känns det då lättare efetersom det har gått längre tid sedan sist..

• klarromania

visst ska du ha ett pampigt bröllop till (om ni båda vill!) livet är för kort... när jag friade till min sambo (vi är bara 19 och 20 år, varit tillsammans i snart tre år...) så tänkte jag...-va fan! jag är ung. men jag älskar honom och kan aldrig för mitt liv föreställa mig ett utan honom... så kör på! man vet aldrig vad morgondagen har att utbringa!

lycka till!! :)

• kattbrud

Klarromania
    Lycka till med bröllopet!

• halo08

Min m2b gifter om sig, för honom var det självklart att han vill gifta sig i kyrkan. Jag tyckte nämligen att det var viktigt att han fick göra det som kändes rätt för honom. Men han tycker inte det är nåt konstigt med det.
    Hade han varit kvinna så hade han säkert haft brudklänning igen utan att ens fundera på det.
    Ibland tror jag att vi kvinnor har mera "vi ska inte tro att vi är nåt" mentaliteten.

Gör vad som känns bäst för er, så blir allt bäst!
    Lycka till

• Kärlek ger näring åt själen

Min m2b har varit gift tidigare. De gifte sig i kyrkan. Vi kommer också att gifta oss i kyrkan och kommer att göra lite saker annorlunda. Men jag kan inte tycka att det är något fel med det. Eftersom det är trots allt VI nu

Svar på tråden att gifta om sig..