kattbrud: jag tycker absolut att du kan gifta om dig på precis det sätt du vill! Kyrka och vit klänning, absolut! Särsklit om din sambo gärna vill det, det är ju viktigt att också han (som inte varit gift förut) får sitt drömbröllop.
Min man och jag gifte oss i somras, vi har båda varit gifta tidigare. Både jag och min man gifte oss (lustigt nog) första gången 2001, då vi båda var ganska unga, och gifte alltså om oss med varandra 2007. Det är ju inte så många år emellan direkt...
När min man och jag hade levt ihop som sambos i ett par år så kände vi att det var viktigt för oss att gifta oss , kanske ännu viktigare just för att vi båda hade varit gifta tidigare. Vår samborelation kändes liksom lite mindre manifesterad och än de förra relationerna, då vi hade varit gifta. Vi gifte om oss för att manifestera, främst så klart för varandra men också för våra familjer och vänner, att NU hade vi hittat den vi verkligen ville leva med.
Första gången jag gifte mig rymde jag och mitt ex utomlands och gifte oss i smyg. Min nuvanrade man hade däremot ett stort, traditionellt kyrkbröllop när han gifte sig med sitt ex.
När vi gifte oss med varandra i somras valde vi ett borgerligt, högtidligt utomhusbröllop med 85 gäster. Vi valde inte borgerligt för att det var andra gången, utan för att det var det sätt som kändes högtidligaste och mest rätt för oss. Vi fantserade fram vårt drömbröllop och så gjorde vi precis som vi ville. Jag hade ju inget stort bröllop första gången, så för mig var det viktigaste att - nu när jag är äldre, klokare och övertygad om att jag har hittat mannen jag vill dela resten av livet med - alla vänner och familjemedlemmar delade vår bröllopsdag med oss. För min man var "andra gången" en möjlighet att få det bröllop som han egentligen ville ha,(och den fru som han egentligen ville ha, hehe) eftersom hans ex som är troende och mycket mera traditionell än han bestämde hela bröllopsupplägget när de gifte sig, han kände sig aldrig riktigt delaktig i sitt första bröllop. Den här gången visst han precis hur han INTE ville gifta sig, nämligen på det sättet som hans ex hade velat förra gången. En fördel med att ha varit gift tidigare är ju att man lärde sig en hel del på det, och säkert vet ännu mera hur man vill ha sitt bröllop andra gången - oavsett om man vill gifta sig på ett liknande eller på ett helt annat sätt. Man vet också bättre hur mycket tid och arbete planeringen kräver osv. Så se dina tidigare erfarenheter som ett plus, och sätt igång att fantisera och planera ert drömbröllop! Det är ju fantastiskt att du har hittat en man som du älskar och vill gifta dig med och vice versa. Självklart ska ni fira och manifestera er kärlek och era löften till varandra på det sätt som ni tycker är vackrast, högtidligast och mest betydelsebärande.