Inlägg från: johansdotter |Visa alla inlägg
  • johansdotter

Utmattningssyndrom. Ledsen, vill gärna ha råd....

Har nu inte läst alla trådar....men kan säga så här TS
    För ca 3 år sen var jag där du är nu...
    Jag mår nu mycket bättre och känner att livet börjar tindra så smått igen.

Vill med detta bara ge dig hopp...det ÄR skitjobbigt...men låt det ta den tid det tar och va förvissad om att när du är mogen så blir det bra igen. Det kommer gå över, även om det inte känns så nu. Kan också varna dig för att du kommer få återfall första tiden...men dom ebbar ut snabbare för varje gång.

Nu är det tid att bara luta dig tillbaka och vila i dig själv.

STOOOR KRAM

• johansdotter

Du är inte ensam...och du kommer bli bättre...men du kan själv inte direkt göra något åt det. Bara vila och lev i nuet.
    ...så känner du för att bara ligga och stirra in i väggen en hel dag...så gör det, inget onormalt i din situation. Låt andra serva dig ett tag istället och ha definitivt inget dåligt samvete för det!

Var rädd om dig och flyt bara med. Se bara till att du hittar DIN psykolog, som du känner förtroende för och kan prata om ALLT med....för det gör jättemycket. Man behöver tömma massor som bara snurrar runt däruppe.
    Var inte rädd för att byta psykolog om du inte hittar personkemin efter några ggr. För den är sååååå viktig.
    Själv hittade jag en riktig pärla....och jisses vad hon fått stå ut med...*fnissar*...men hon har alltid gjort det utan att vare sig döma eller ha pekpinnar!

...och det går över....

KRAAAAAM

• johansdotter

Angående antidepressiva...leta rätt på en sort som passar dig!
    Jag prövade 5 olika innan jag httade dom jag har nu.
    Var inte rädd för att säga att du vill ha andra om du inte känner att dom hjälper...eller du bara sover...eller blir hispig...får självmordstankar...eller blir en zombie utan några känslor.

När dom funkar med dig så tar dom udden av deppressionen men blockerar inte dina känslor. Du ska kunna leva ett "normalt" liv med dom, dvs dom ska inte hindra dig...utan bara hjälpa dig.
    Var noga med att kolla det så kan det bli bra.

En av dom vanligaste biverkningarna är nedsatt sexlust...men det kan juh kanske vara bara bra under rådande omständigheter.
    Man får bara se till att skaffa sig längre "startsträcka"

kram

• johansdotter

fluoxetin heter mina...

kattbrud skrev 2008-03-26 16:53:09 följande:
    JOhansdotter vilket märke passade bra för dig på antidreprs?
  • johansdotter

fluoxetin heter mina...

• johansdotter

fluoxetin heter mina...

• johansdotter

Är det ingen bekant som har hund som kanske behöver ut och gå på dagen?
    För mig har det varit super att jag har hund...för då MÅSTE man ut.
    ...angående läkare...skippa husläkare och se till att du får kontakt på din öppna psykmottagning istället, det gjorde det lättare för mig då min psykolog och läkare höll varandra informerade vart efter. För summa summarum...du kommer inte ha lika mycket att göra med läkaren som med psykologen...och om det strular sig på något sätt kan din psykolog reda ut det med läkaren.
    Mycket svårare om du har husläkare på annat ställe som inte har samma insikt heller i vad för resurser och hjälpmedel det finns.

Sen...tyvär...psykvården idag är inte vad den borde...men allt är inte hopplöst.
    Jag har under min tid haft säkert ett dussin olika läkare....men alltid haft samma psykolog som stöttat och hjälpt under tiden...så för mig har inte läkarkontakten varit lika viktig, då dom "bara" skriver ut mediciner...

• johansdotter

"Förstår att bröllopsplanerandet är en ljusglimt för dig, det är det för mig med! Att planera bröllopet känns roligt,och BT är en av de få saker som känns roligt Men hittills har jag gjort mera av det arbetssamma planerandet (ringt runt och frågat om offerter och sånt, ni vet) än min m2b och det orkar jag inte nu."

ett litet tips...gör ett standard mejl som du skickar ut...och låt dom göra jobbet åt dig.
    Det är trots allt deras jobb.
    Sen kan man gå igenom dom olika förslagen och då ta samtalet med den som visat sig passa bäst.

• johansdotter

...sen måste jag säga att idén om lunchmottagningen låter perfekt i din situation.
    Då har du också möjlighet att kanske skjuta på middagen till nästa dag om du känner att du inte orkar, och behöver då inte ha dåligt samvete för alla.

NU ska jag vara tyst ett tag...
    Hoppas något hjälper ialla fall.
    Kram

• johansdotter

20talsbruden..."Angående medicin...Jag var länge motståndare..men har sen provat typ hundra sorter och har äntligen hittat en som funkar någolunda..Remeron..som har viktökning som vanlig biverkning"

Jag prövade dom...men sov då som en klubbad säl i över 16 timmar per natt...*S*...jag sa det till min läkare att "visst jag mår inte så dåligt när jag sover...men kaaaanske ska göra något mer om dagarna?".

Men jättekul att dom funkar för dig...men det bevisar bara det faktum att det är SÅÅÅÅ olika för alla.

Så ge inte upp hoppet!

Svar på tråden Utmattningssyndrom. Ledsen, vill gärna ha råd....