För att förstöra din generalisering
så:
Min sambo skulle ha jättemycket samvetskval om jag bytte till hans namn...
jennyfer skrev 2008-03-31 09:04:16 följande:
Nu har jag inte läst alla svaren men... jag fattar inte. Varför är det kategoriskt alltid kvinnan som får dåligt samvete för att mannen ska byta efternamn? Jag har aldrig hört det omvä
nda.Nu får jag säkert till svar att "just i VÅRT fall så..." men generaliseringen ovan består av precis en jäkla massa "just i VÅRT fall...".Personligen ("just i MITT fall") skulle jag inte byta bort ett riktigt ovanligt namn mot Andersson, Pettersson eller Svensson. Det beror inte på att just jag måste behålla mitt namn utan framför allt för att jag kan nästan sätta min fot i pant på att mina barn hellre heter ett ovanligt namn istället för ett -ssonnamn.Fundera själva; om era föräldrar hade hetat Svensson resp. Silversköld (nu hittar jag bara på två olika namn) som ogifta, vad hade ni då önskat att de hade valt för gemensamnt namn?
[/citat]
Vet inte om jag kan skriva under på "gammal fin folktradition".
![](https://www.brollopstorget.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif)
Känns mer som att det var en praktisk lösning då. Och det finns ju inget som i framtiden hindrar mina barn från att ta mitt namn och lägga till dotter/son om de skulle tycka att det var tråkigt att ha gått miste om den traditionen. Kan säga att mitt efternamn är minst lika genuint svenskt som vilket -son namn som helst (det har dessutom en grymt rolig historia med sig)...
Tit skrev 2008-03-31 10:01:30 följande:
[citat]
Jag kan kanske inte till fullo sætta mig in i det eftersom jag byter ett ovanligt mot ett ovanligare, men det ær så många som byter bort sina son-namn nu att de snart kommer att bli de ovanliga. Sonnamnen tycker jag verkligen att man ska vara mer stolt øver ,de ær ju genuint svenska och en stor del av den gamla fina folktraditionen då man tog sin fars namn till efternamn!