Inlägg från: jennyfer |Visa alla inlägg
  • jennyfer

Nån som byter bort ovanligt namn mot vanligt son namn?

Nu har jag inte läst alla svaren men... jag fattar inte. Varför är det kategoriskt alltid kvinnan som får dåligt samvete för att mannen ska byta efternamn? Jag har aldrig hört det omvända.

Nu får jag säkert till svar att "just i VÅRT fall så..." men generaliseringen ovan består av precis en jäkla massa "just i VÅRT fall...".

Personligen ("just i MITT fall") skulle jag inte byta bort ett riktigt ovanligt namn mot Andersson, Pettersson eller Svensson. Det beror inte på att just jag måste behålla mitt namn utan framför allt för att jag kan nästan sätta min fot i pant på att mina barn hellre heter ett ovanligt namn istället för ett -ssonnamn.

Fundera själva; om era föräldrar hade hetat Svensson resp. Silversköld (nu hittar jag bara på två olika namn) som ogifta, vad hade ni då önskat att de hade valt för gemensamnt namn?

• jennyfer

Tja, ska jag spinna vidare på mitt förra inlägg så fundera på vilket namn ni vill föra vidare till era barn
    och ordna era egna namn efter detta på valfritt sätt.

bridesilly skrev 2008-03-26 15:59:35 följande:
    Vi står i valet och kvalet. Jag har ett ovanligt namn som bara bärs av ett litet antal i hela sverige och han har ett sson namn. Jag vill inte att han ska byta för att han känner sig tvungen men att byta själv känns helt overkligt så vad gör man
  • jennyfer

... men då har ni ju redan tagit beslutet tidigare: att barnen ska ha ett -ssonnamn istället för ett mer ovanligt. Vad var det som gjorde att ni föredrog att barnen ska heta -sson?

jennyfer skrev 2008-03-31 09:04:16 följande:
    Fundera själva; om era föräldrar hade hetat Svensson resp. Silversköld (nu hittar jag bara på två olika namn) som ogifta, vad hade ni då önskat att de hade valt för gemensamnt namn?
  • jennyfer

Hihi, de där hormonerna kan få en att göra knäppa grejer. Har för mig att jag läste någon artikel om en kvinna som lyckades få PMS som förmidrade omständighet vid ett brott hon var skyldig för.

Svar på tråden Nån som byter bort ovanligt namn mot vanligt son namn?