• bunny08

Nån som byter bort ovanligt namn mot vanligt son namn?

Finns det någon som byter bort sitt ovanliga efternamn mot mannens son namn? Vi har funderat länge och min blivande har "gått med" på att heta mitt ovanliga namn men jag har nästan dåligt samvete för det. Det kanske inte är hela världen att byta till ett son namn??? Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Nån som byter bort ovanligt namn mot vanligt son namn?
  • bunny08

be happy skrev 2008-03-26 16:11:07 följande:

TS! Jag känner precis som du! Min sambo har "gått med på" att ta mitt namn. Senaste halvåret har jag gått inför att han ska välja det och att det inte ska vara något som jag övertygar honom om. Men jag har dåligt samvete i alla fall eftersom han måste byta, men nån av oss måste göra det eftersom vi vill ha samma namn. Kanske blir det så att han behåller sitt son-namn också... Känns som om jag berövar honom en del av hans identitet om han tar mitt namn! *-)
    Ja..men våra barn heter hans efternamn så nu lutar det nog åt att jag tar hans och mitt flicknamn som mellannamn (så kan man använda vilket man vill när man presenterar sig). Usch...detta dåliga samvete!!
  • bunny08
    avil skrev 2008-03-31 10:34:52 följande:
    Ja,min man vill gärna att jag ska heta "hans tråkiga sson namn"!Jag vill INTE förlora en del av min identitet o person,som jag känner ÄR i namnet.Vi har ett ovanligt udda namn,finns bara några hundra som heter det-så JAG kommer att behålla mitt som mellannamn,o ta till mannens sson namn som efternamn.Det är en bra kompromiss tycker jag!Barnen heter ändå som han redan,så de alla får ha endast hans efternamn som de redan har! O jag får hans med,fast har ju kvar mitt..
    Jag kommer nog att göra som du, dvs behålla mitt efternamn som mellannamn i stället för att han och barnen ska byta. Jag har ett ganska ovanligt förnamn så det får väl kompensera
    Jag tycker att detta efter alla funderingar känns bäst.
  • bunny08
    Paeonia skrev 2008-03-31 09:56:44 följande:
    Nu heter redan våra barn Pettersson som är hans namn. Så jag kommer ta deras efternamn men behålla mitt som mellannamn som är betydligt ovanligare. Mitt förnamn+efternamn är jag ensam i sverige förmodligen världen om att heta så jag gillar inte riktigt tanken om att byta bort det men jag vill heta som våra barn.Kan säga att namnfrågan vållat endel disskutioner här hemma. Men att byta namn på barnen känns inte något vidare. Och om han byter till mitt efternamn så heter en nära kusin till mig exakt samma så det är ju inge vidare det heller........
    Tror att jag gör som du! Våra barn heter också hans namn.
  • bunny08
    jennyfer skrev 2008-03-31 20:04:40 följande:
    ... men då har ni ju redan tagit beslutet tidigare: att barnen ska ha ett -ssonnamn istället för ett mer ovanligt. Vad var det som gjorde att ni föredrog att barnen ska heta -sson?
    Det var väl några hormoner för 7 år sedan
    Jag kände då att jag ville att pappan skulle känna samhörighet till sin första son...blödigt men sant. Trodde verkligen inte att jag skulle byta utan tänkte att vi skulle heta våra egna namn men efterhand som vi blev en familj så känns det viktigt att vi heter samma allihop. Barnen & jag har ganska ovanliga förnamn så det blir inte nåt jättevanligt namn i alla fall.
Svar på tråden Nån som byter bort ovanligt namn mot vanligt son namn?