• Yanetta

NU är det klart med namnen. Äntligen!

Åh vad skönt det känns att veta att man har bestämt sig. Har slagits o gråtit över att jag inte vill lämna mitt gamla efternamn när vi gifter oss och att han minsann måste byta sitt istället.

Men igår när jag skulle fylla i namnändringsblanketten så såg det bara fel ut. Kändes jätte fel att kryssa i att vi behåller varsitt efternamn (som vi till slut bestämde oss för) så jag rev den blanketten och skrev ut en ny. Plötsligt kändes det helt naturligt att ta hans efternamn. Jag vill ju vara "vi" och ha samma namn. Så bara sådär utan tvekan så bestämde jag att jag tar hans efternamn, men behåller mitt eget som mellannamn. Kan inte skiljas från det helt.

Men vad kommer det nu stå på pass, körkort, visakort m.m ? Kommer det stå "Yanetta Mellannamn Efternamn" eller kommer det bara stå Yanetta Efternamn på pass och körkort?

• Svar på tråden NU är det klart med namnen. Äntligen!
  • brumme lisa

Jag tänkte oxå fram och tillbaka och kom fram till samma slutsats som du. Vi ska ha gemensamt efternamn men jag behåller mitt gamla som mellannamn.
    Intressant fråga vad det ska stå på körkortet... jag har tagit för givet att det bara är det gemensamma efternamnet, men å andra sidan står ju andranamn med så det kanske gäller mellannamn oxå?

• Yanetta

Ja visst är det skönt när man bestämt sig! Vi blir en egen familj. Sen fattas bara barnen. :)

Jag ska fundera tills imorgon hur jag gör med mitt eget namn, om jag verkligen ska ha det som mellannamn eller ta bort det helt...

• sjöhäst77

Det kommer att stå förnamn mellannamn efternamn på alla ID handlingar då mellannamnet alltid ska stå i direkt anslutning innan efternamnet

Ska lägga till min sambos e-namn som mellannamn.

• dimma

Vad skönt!! Vi hade vår namnångest för någon månad sedan. Nu har sambon bytt och jag följer efter till sommarn. Det var ett tuuuungt beslut...
    Du kanske redan har sett det, men det finns många trådar här om dubbla efternamn och för- & nackdelar med detta. Om du vill ha lite input så är det bara att söka, men det kanske är bäst att låta bli...

• sjöhäst77

Vi kommer heta samma sak så småningom dvs. dubbla namn i samma ordning skrev ett inlägg härom dan om hur man gör!

• jennyfer

... men visst är det lite märkligt att det nästan alltid verkar sluta med att hon och inte han byter namn...?

• brumme lisa

... men visst är det lite märkligt att det nästan alltid verkar sluta med att hon och inte han byter namn...?
    [/citat]
    Min pojkvän tyckte inte det spelade nån roll vem som hade mellannamnet, bara vi har ett gemensamt efternamn så det var jag som bestämde mig för att det kändes bättre med hans

• bunny08

Min ångest har också tagit över. Min sambo passar verkligen inte att heta mitt namn! Problemet är bara att vi redan skickat in papprena!!! Hur gör man då?? Där står det att vi vill ha mitt efternamn som gemensamt. Nu vill vi ändra och ta hans som gemensamt och jag tar mitt som mellannamn. Vi ska inte gifta oss förrens i juni så ändringen har ju inte "slagit igenom". Tror ni att vi bara kan skicka in en ny anmälan och förklara med ett följebrev att vi ångrat oss eller måste han först ta tillbaka sitt namn och jag sedan byta eller vad tror ni?? Det borde väl inte vara några problem nu när vi inte är gifta ännu...i så fall kan man ju i frågasätta Sveriges byråkrati ordentligt!!?????

HJÄLP!!

• Nessan

Börja med att ringa till det skattekontor du skickade blanketten till. De kan då förklara vad du behöver göra. Förmodligen är det inte alls några problem, det brukar vara så att det senast daterade dokumentet gäller. Tänk över namnbytet väldigt noga bara, så ni är säkra denna gång!

bunny08 skrev 2008-03-28 23:20:53 följande:
    Min ångest har också tagit över. Min sambo passar verkligen inte att heta mitt namn! Problemet är bara att vi redan skickat in papprena!!! Hur gör man då?? Där står det att vi vill ha mitt efternamn som gemensamt. Nu vill vi ändra och ta hans som gemensamt och jag tar mitt som mellannamn. Vi ska inte gifta oss förrens i juni så ändringen har ju inte "slagit igenom". Tror ni att vi bara kan skicka in en ny anmälan och förklara med ett följebrev att vi ångrat oss eller måste han först ta tillbaka sitt namn och jag sedan byta eller vad tror ni?? Det borde väl inte vara några problem nu när vi inte är gifta ännu...i så fall kan man ju i frågasätta Sveriges byråkrati ordentligt!!?????HJÄLP!!
  • matildaochniklas

Så kommer vi också att göra!

sjöhäst77 skrev 2008-03-26 21:14:12 följande:
    Vi kommer heta samma sak så småningom dvs. dubbla namn i samma ordning skrev ett inlägg härom dan om hur man gör!
  • Yanetta

Ja jag har varit väldigt bestämd med att min sambo kommer inte få som han vill, jag tänker inte ta hans efternamn. Men nu när vi skickade in papprena så kändes det som det mest naturliga någonsin att jag ska ha hans namn. Känns jätte bra och så skönt att ha kommit fram till ett beslut som känns 100%.

• bunny08
    Yanetta skrev 2008-03-29 09:38:01 följande:
    Ja jag har varit väldigt bestämd med att min sambo kommer inte få som han vill, jag tänker inte ta hans efternamn. Men nu när vi skickade in papprena så kändes det som det mest naturliga någonsin att jag ska ha hans namn. Känns jätte bra och så skönt att ha kommit fram till ett beslut som känns 100%.
    Mmmm...visst är det konstigt att man kan ändra sig till något man aldrig trodde. Men det är väl kärlek
  • zsandora

hm jag vill bevara mitt efternamn, har lovat min farfar det...
    sen har vi mitt efternamn i vårat team namn (kör rallycross) så de vill ja ju inte heller byta bort...
    hepp här blir det två efternamn, men samma kärlek ändå =)

Svar på tråden NU är det klart med namnen. Äntligen!