• 16aug08

Det där med namnbyten...

Hej!

Jag undrar om det någon som har stenkoll i nambytarträsket. Min sambo som har ett sonnamn (som jag vägrar byta till) ska ta sin mors flicknamn (eftersom han vägrar byta till mitt namn så har vi enats om hans mors flicknamn som jag också gillar). Jag ska heta dubbelnamn är det tänkt. Hur funkar det där med namnbyten? Måste min sambo byta namn nu innan för att jag ska kunna ta det? Kan jag vänta några veckor efter bröllopet med att ändra mitt namn till dubbelnamn (så slipper jag krångla med passet). Vart gör man de här ändringarna? Hoppas någon kan reda ut den här frågan...

• Svar på tråden Det där med namnbyten...
  • anne på grönkulla

Din sambo måste byta före dig och enklast är kanske före bröllopet. ID-handlingar och pass har man 6 månader på sig att byta sen, det viktiga är att ni bokar resor i samma namn som passet.

De ändringar du nämner tror jag det räcker att man gör via Skatteverket. Kolla på www.skatteverket.se

• Mrs G to be

Instämmer i ovanstående. Vill lägga till att du senast i samband med vigseln måste anmäla vilket/vilka namn du och din man ska ha (måste alla anmäla även om man behåller sina namn). Därför kan du inte vänta till några veckor efter vigseln för att anmäla ditt namnbyte.

• anne på grönkulla

En sak till: dubbelnamn kan du formellt inte heta. Men du kan heta hans eller ditt efternamn i mellannamn och det andra i efternamn. Oavsett vilket du väljer kan du inte skicka in namnändringsblanketten förrän han bytt till det nya namnet, innan dess har du ingen "rätt" att ta det. Enklast brukar vara att göra det samtidigt med hindersprövningen, men när som helst före vigseln så gäller det from vigseln. ID-handlingar kan du byta senare, inom 6 månader.

Du kan byta även senare men vilken blankett man då ska ha är jag osäker på. Ring o prata med ditt lokala skattekontor, de kan säkert hjälpa dig med allt detta!

• 16aug08

Tack för svaren, då har jag lite bättre koll!

Svar på tråden Det där med namnbyten...