Inlägg från: brud080419 |Visa alla inlägg
  • brud080419

Ni som behåller ert efternamn oxå!

Vår plan är att så småningom fixa så vi båda har mitt namn som mellannamn och hans namn som efternamn. Vi måste bara bli klara med barnalstrandet först, eftersom det inte går att föra vidare ett mellannamn, så jag måste fortsätta ha mitt nanm som efternamn tills alla ev kommande barn är födda.. Så nu när vi gifter oss behåller vi våra efternamn. Börjar tycka det känns mer och mer trist att inte heta lika, men så får det bli..

• brud080419

Limbolight: Man kan lägga till namn närsomhelst efter vigseln och hänvisa till att det är makes/makes namn. Vi kommer, som jag skrev tidigare i tråden, fixa det när ett ev syskon kommit till världen för att alla ska heta likadant. Däremot om ni båda ska heta samma, så måste det gå till på ett visst sätt. Säg att du heter Larsson och han heter Karlsson och ni vill heta Larsson Karlsson. Då måste man börja med att han tar Larsson som mellannamn och behåller sitt efternamn, och du behåller ditt namn. Sedan begär du en ändring av ditt namn till Karlsson, med hänvisning till att det är ditt makes namn, och begär samtidigt att få behålla ditt eget namn som mellannamn.. Hoppas du förstår, annars får jag försöka förtydliga..

• brud080419

Limbolight: då ansöker du om att få ta hägg som mellannamn, och behålla ditt efternamn, han behåller sitt namn. När det har gått igenom ansöker han om att få heta Svensson, då det är hans makas efternamn, men samtidigt behålla sitt namn, Hägg, som mellannamn.

• brud080419

Steg ett är väl smidigast att göra i samband med vigseln, steg 2 när ni känner för det, efter att det första steget är registrerat..

Limbolight skrev 2008-04-03 11:56:06 följande:
    När gör man allt detta??
  • brud080419

jag har ju inte själv gjort det än, så på så sätt kan jag inte ge dig en garanti, men utifrån att ha läst några trådar här på bt och läst på Skatteverket, så ska det stämma. Vill du ha ytterligare bekräftelse får du nog ringa Skatteverket, om de nu är villiga att diskutera hur man går runt deras regler!

• brud080419

Fast jag har för mig att jag läste om någon som hade fått tips just av en tjänsteman på Skatteverket.. De kanske inte tycker det är så jätteviktigt regel att hålla på..

• brud080419

precis, man behöver ju inte avslöja vem man är!

• brud080419

jo, men det stämmer ju på ett sätt, vid vigseln behåller ni båda era efternamn, men maken tar ditt som mellannamn.. Skulle nån av er byta efternamnet då funkar inte ekvationen!

• brud080419

det låter konstigt tycker jag, gav de nån anledning till det?

Svar på tråden Ni som behåller ert efternamn oxå!