• bunny08

Ni som behåller ert efternamn oxå!

Ni som kommer att behålla ert efternamn + ha mannens efternamn vilket ska ni ha som mellannamn? Ert eller hans?
    Det lutar åt att jag tar mitt som mellannamn och att vi hela familjen heter hans efternamn. Vilket är vanligast??

• Svar på tråden Ni som behåller ert efternamn oxå!
  • Tant M

Jag ringde skatteverket igår och kollade om mellannamn. Det blir som ett efternamn till, man måste alltså ha bägge namnen i sin namnteckning när man skriver under någonting. Verkar liiite jobbigt tycker jag så jag får skippa mitt. Vilket väl i och för sig känns okej då det inte är mitt flicknamn utan min f.d:s namn som jag haft i 20 år. Mina barn heter också så, det hade isåfall varit för deras skull jag behållt det som mellannamn.

• Limbolight
    lillan31 skrev 2008-04-01 10:28:59 följande:
    Jag behåller mitt och tar hans som mellannamn. Senare, nån gång efter vigseln kanske han byter till mitt efternamn och behåller sitt som mellannamn....Det går.
    Kan du förklara för mig hur detta funkar, för vi skulle vilja göra likadant, men tvärt om.. Han tar mitt namn när vi gifter oss och behåller sitt som mellannamn.

Kan jag lägga till hans nuvarande efternamn som mellannamn vid ett senare tillfälle? När?
  • brud080419

Limbolight: Man kan lägga till namn närsomhelst efter vigseln och hänvisa till att det är makes/makes namn. Vi kommer, som jag skrev tidigare i tråden, fixa det när ett ev syskon kommit till världen för att alla ska heta likadant. Däremot om ni båda ska heta samma, så måste det gå till på ett visst sätt. Säg att du heter Larsson och han heter Karlsson och ni vill heta Larsson Karlsson. Då måste man börja med att han tar Larsson som mellannamn och behåller sitt efternamn, och du behåller ditt namn. Sedan begär du en ändring av ditt namn till Karlsson, med hänvisning till att det är ditt makes namn, och begär samtidigt att få behålla ditt eget namn som mellannamn.. Hoppas du förstår, annars får jag försöka förtydliga..

• Limbolight

Om jag skriver så här:

Jag heter Svensson och han heter Hägg. Vi vill båda heta Hägg Svensson, hur gör vi då??

Fattar lite trögt!!

• Nessan

Limbo - Du är medveten om att Svensson rent juridiskt blir ert gemensamma efternamn och att ev. framtida barn kommer bara att heta Svensson

• brud080419

Limbolight: då ansöker du om att få ta hägg som mellannamn, och behålla ditt efternamn, han behåller sitt namn. När det har gått igenom ansöker han om att få heta Svensson, då det är hans makas efternamn, men samtidigt behålla sitt namn, Hägg, som mellannamn.

• Limbolight
    Nessan skrev 2008-04-03 11:42:44 följande:
    Limbo - Du är medveten om att Svensson rent juridiskt blir ert gemensamma efternamn och att ev. framtida barn kommer bara att heta Svensson
    Barnen heter redan Svensson...

När gör man allt detta??
  • Nessan

Limbolight:

Före vigseln:
    "då ansöker du om att få ta hägg som mellannamn, och behålla ditt efternamn, han behåller sitt namn."

Efter vigseln:
    "När det har gått igenom ansöker han om att få heta Svensson, då det är hans makas efternamn, men samtidigt behålla sitt namn, Hägg, som mellannamn."

Svar på tråden Ni som behåller ert efternamn oxå!