• frida79

Vigsel på Arlanda - erfarenheter?

Undrar om någon har gift sig på Arlanda och nyttjat vip-rummet. Vill höra om era erfarenheter :)
    Har ni foton på lokalen ser ut så är jag jättetacksam om ni vill dela med er. Har läst igenom Arlandas hemsida, men tycker det är för torftigt med foton.

(OT har svårt att veta under vilka forumsrubriker jag ska lägga min inlägg, hoppas det inte blir allt för tokigt)

• Svar på tråden Vigsel på Arlanda - erfarenheter?
  • frida79

Ingen med erfarenheter?
    Nån som känner nån som känner nån?

• Peggy sue

Hej, mina föräldrar gifte sig på Arlanda för kanske 10 år sedan så det kan ju ha ändrats massor..

Men då var det ganska små men ljusa luftiga lokaler och själva bröllopet blev jättefint.

Kommer inte ihåg så mkt och kan således inte hjälpa till så mkt heller men jag tycker i alla fall att det är en bra ideé. Hör av dig till Arlanda och fråga!

• Marsaphir Marlean

En nära släkting gifte sig där. Helt klart värsta bröllopslokal jag varit med om. Prästen kunde inte hantera stereon, inte heller fick brudparet kyssas... Man satt och SKRATTADE i stolarna mest för att allt blev så fel... inte den reaktionen man vill ha, kanske?

• frida79

Marsaphir Marlean skrev 2008-04-07 11:23:16 följande:

En nära släkting gifte sig där. Helt klart värsta bröllopslokal jag varit med om. Prästen kunde inte hantera stereon, inte heller fick brudparet kyssas... Man satt och SKRATTADE i stolarna mest för att allt blev så fel... inte den reaktionen man vill ha, kanske?
    Usch så trist. Hoppas de kunde göra det till något roligt minne även om det gick tokigt.

Enl bilderna på hemsidan så är kapellet jäkligt fult rent ut sagt, kapellet är gratis. Men det verkar finnas ett annat ställe (det är så dåligt med bilder på sidan!) där man vigs borgerligt vilket vi vill göra. Borgerlig vigsel går via vip-service och kostar ca 4500 kr.
    Ett par av vigselförättarna verkar dock vara i äldsta laget. Är man jättefräck om man ber om någon av de lite yngre? Dvs någon som iaf är under 70?

Här är bilder från kapellet på Arlanda: www.svenskakyrkan.se/arlandakapell/
    Snyggt va?

Tittar man på bilderna på vigda par så ser det annolunda ut i bakgrunden: www.arlanda.se/sv/Resenar/Pa-Arlanda/Vigselpartnerskap/Bilder-pa-brudpar/
    Men det förklaras inte vart det är. Gissar att det är den borgliga vigseln som Arlanda VIP-service ordnar.
  • Marsaphir Marlean

Det var jättegod mat däremot på sky city. Den var helt okej! Men som sagt, vill ni ta två steg för att vara framme vid altaret, sedan kasta på er en ryggsäck för att springa iväg till ett väntande flyg efter maten är definitivt Arlanda för er! Men som sagt... då får man ju ha låga förväntningar också...

• Marsaphir Marlean

Bilden på Carolina & Carl är den enda jag känner igen bakgrunden till. Lokalen är som sagt PYTTELITEN! Kolla in den först men vi var ett litet sällskap och ändå fyllde vi upp 2 av 3 rader stolar och som sagt ifrån dörren och fram till altaret kanske det var 2 meter eller så.

• majamyra

Hej! Jag har en tråd som handlar lite om Arlanda.
    Vi har nämligen bokat just kapellet, och jag håller med om att det är jättetrist! Känner mig därför väldigt osäker men ville boka för säkerhetsskull p.g.a resan samma dag. Här är tråden:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2742770.html

VIP-rummet verkar ju mycket mysigare förstås men för 4500!? Men det kanske är värt det, för kapellet känns sååå trist. Jag har däremot tänkt på att man kan ju kanske ta en kyrka i närheten av Arlanda, typ Täby kyrka som ligger 4 km därifrån bara. Men då vet jag inte om man får boka restaurang sen att ha en liten bjudning på i Arlandaområdet...fast det vet väl inte dem...eller jo kanske. äsch, ja svårt är det ju att bestämma sig minsann. Hur går det för er? När ska ni gifta er?

• frida79

Tack för svaret och tipset om din tråd
    Kyrka känns inte så aktuellt då vi vill vigas borgerligt.

Vi vet inte när det blir än, men någon gång i början av 2009. Absolut sista dagen är 5 maj (fyller 30 6 maj och har som mål att vara gift före 30 )

Vårt förstahandsalternativ hade varit att viga oss utomlands. Men vi vill åka till Skottland och de har ingen vigselrätt på ambasaderna i hela landet. Ska vi gå via svenska kyrkan så fick vi hushålla oss med Liverpool oc London, samt att vi inte får ansöka om giftermålslicens först efter 14 dagar i landet. Vi tänkte varken stanna så länge eller besöka någon av de städerna.

Därav har Arlanda blivit ett alternativ. Vi reser tillsammans med sambons två bröder och deras respektive (vi umgås mkt med dem) ev följer två kompisar med också.

Ytterligare ett alternativ är att viga oss på rådhuset eller utomhus atingen här i Umeå eller i Uppsala (hemtrakterna) i nära anknytning till resan.

Vi har även funderingar på att ändra resemålet till något land med vigselrätt. Men vi vet inte...

• Marsaphir Marlean

Restaurangerna på Arlanda är ju ändå bara restauranger så de borde väl ta de bokningar som kommer in i tid. Täby lät enormt bra i mina öron, huvudsaken är väl att ni hinner med flyget?

Svar på tråden Vigsel på Arlanda - erfarenheter?