• frida79

Vigsel på Arlanda - erfarenheter?

Undrar om någon har gift sig på Arlanda och nyttjat vip-rummet. Vill höra om era erfarenheter :)
    Har ni foton på lokalen ser ut så är jag jättetacksam om ni vill dela med er. Har läst igenom Arlandas hemsida, men tycker det är för torftigt med foton.

(OT har svårt att veta under vilka forumsrubriker jag ska lägga min inlägg, hoppas det inte blir allt för tokigt)

• Svar på tråden Vigsel på Arlanda - erfarenheter?
  • frida79

Ingen med erfarenheter?
    Nån som känner nån som känner nån?

• frida79

Marsaphir Marlean skrev 2008-04-07 11:23:16 följande:

En nära släkting gifte sig där. Helt klart värsta bröllopslokal jag varit med om. Prästen kunde inte hantera stereon, inte heller fick brudparet kyssas... Man satt och SKRATTADE i stolarna mest för att allt blev så fel... inte den reaktionen man vill ha, kanske?
    Usch så trist. Hoppas de kunde göra det till något roligt minne även om det gick tokigt.

Enl bilderna på hemsidan så är kapellet jäkligt fult rent ut sagt, kapellet är gratis. Men det verkar finnas ett annat ställe (det är så dåligt med bilder på sidan!) där man vigs borgerligt vilket vi vill göra. Borgerlig vigsel går via vip-service och kostar ca 4500 kr.
    Ett par av vigselförättarna verkar dock vara i äldsta laget. Är man jättefräck om man ber om någon av de lite yngre? Dvs någon som iaf är under 70?

Här är bilder från kapellet på Arlanda: www.svenskakyrkan.se/arlandakapell/
    Snyggt va?

Tittar man på bilderna på vigda par så ser det annolunda ut i bakgrunden: www.arlanda.se/sv/Resenar/Pa-Arlanda/Vigselpartnerskap/Bilder-pa-brudpar/
    Men det förklaras inte vart det är. Gissar att det är den borgliga vigseln som Arlanda VIP-service ordnar.
  • frida79

Tack för svaret och tipset om din tråd
    Kyrka känns inte så aktuellt då vi vill vigas borgerligt.

Vi vet inte när det blir än, men någon gång i början av 2009. Absolut sista dagen är 5 maj (fyller 30 6 maj och har som mål att vara gift före 30 )

Vårt förstahandsalternativ hade varit att viga oss utomlands. Men vi vill åka till Skottland och de har ingen vigselrätt på ambasaderna i hela landet. Ska vi gå via svenska kyrkan så fick vi hushålla oss med Liverpool oc London, samt att vi inte får ansöka om giftermålslicens först efter 14 dagar i landet. Vi tänkte varken stanna så länge eller besöka någon av de städerna.

Därav har Arlanda blivit ett alternativ. Vi reser tillsammans med sambons två bröder och deras respektive (vi umgås mkt med dem) ev följer två kompisar med också.

Ytterligare ett alternativ är att viga oss på rådhuset eller utomhus atingen här i Umeå eller i Uppsala (hemtrakterna) i nära anknytning till resan.

Vi har även funderingar på att ändra resemålet till något land med vigselrätt. Men vi vet inte...

Svar på tråden Vigsel på Arlanda - erfarenheter?