• bollöga

Funderar mig grå över budgeten för festen...

Hejsan alla!!
    Har kollat runt lite här i trådarna och har läst vad som skrivits om kuvertmiddagar och att önska sig bidrag till festen... Är själva i valet o kvalet över hur vi skall göra. Vi har sparat pengar ganska länge nu men har konstaterat att pga att vi bor på en liten ort och utbudet är begränsat och svindyrt så vet vi inte längre om vi har råd att bjuda våra familjer och vänner på nåt mer än vigseln i kyrkan, och hur det känns tror jag ni alla förstår. Jag har uteslutit hela min släkt utom mamma o syskon så min sida är inte spec stor och min sambos familj hör nog till dem som aldrig mer pratar med oss om vi inte bjuder dem alla... med dem o min lilla familj + närmaste vännerna är vi uppe i 80 pers. jag har räknat på ca 30 euro/pers ( buffe pris) så är jag uppe i 2400 euro... utan dricka till maten... vilken kommer att gå på en hel del till... just nu vet jag bara inte vad jag ska hitta på, känns mer eller mindre som att nämner någon bröllop igen så skriker jag... någon annan som har en pest situation, behöver nog lite uppmuntran just nu...

tusen tack för att ni orkade läsa allt detta

• Svar på tråden Funderar mig grå över budgeten för festen...
  • ballamusenmalla

Hmm... dilemma, men kanske roligare att vänta och spara lite till så man känner att man kan bjuda in de man vill?
    Lycka till!

• Tooticki

Hej, det finns många sätt att planera bröllop på, det finns inga måsten! Vill du ha hjälp med er situation så kanske du kan ge lite mer info: hur mycket pengar har ni sparat ihop? När vill ni gifta er? Har ni köpt kläder ring/-ar, skor? Vart ska ni gifta er?

• MsSandra

Dagen ska handla om dig och honom, eran kärlek..
    En sån här dag ska man inte behöva tänka sig grå över.. det är en dag i kärlekens tecken!

Att släkterna är olika stora är nog ganska vanligt.. men det verkade som du var lite irriterad över att ni var tvugna att bjuda alla hans släktingar?..

80 pers är inget litet bröllop! Oavsett hur man vrider och vänder på det.. och med så många inblandade kostar det! Så det är ju en prioriteringsfråga - vad man vill lägga pengarna på och vad som är viktigt för just er!

Jag kan tala om hur vi ska göra, vi bjuder på maten.. och brudskålen.. men övrig dricka till och efter maten står var och en för själva! Vi har snoppat av våran lista väldigt snävt och bara bjudit de allra närmsta.. (hos oss är det jag som har den stora släkten.. så jag har några extra inbjudna på bröllopet.. men det är egentligen oviktigt ju.. jag har ju inte ens talat om för 75 procent av släkten att jag ska gifta mig - efter det blir de väl några muttrande ord.. men om de inte respekterar våra val.. så är det inga jag tänker umgås med iframtiden heller!).. vi blir väl (om alla kommer) 23 pers (inkl oss!)..

Från början hade vi tänkt sticka helt och göra det helt själva!
    Känn efter och bestäm själva.. bjud inte in för ni "måste" (det finns inga måsten tänk på de)

Lycka till MVH sandra

• Fröken Larsson

Hur tror du att era släktingar och vänner skulle ställa sig till ett kuvertbröllop? Det låter ju som om det är alternativet om ni inte vill spara ytterligare en lång tid framöver eller inte vill smita iväg nånstans och gifta er i hemlighet..

• stinakina

Jag bor på liten ort,men jag har handlat som en galning på nätet.
    Jag vill ha allt, "lull lull" och vi vill bjuda all släkt och våra vänner (ok min M2b har typ ingen släkt, men vi blir många ändå, vi tror 65-70 personer)

Jag har hittills handlat för ca 7000:- (vi började planera i nov, gifter oss i aug)
    Jag har köpt nästan all dekoration, betalade precis min brudklänning som kostade 1200 begagnad, ringen kostade 1800
    Jag har köpt diadem, brudväska, tärnklänning samt en massa prylar till dekoration och till inbjudningar och festprogram på tradera.
    Vi ska ge våra gäster gåvor, kärleksthe som vi gör själva...
    Har handlat askar till detta, bröllopsbubblor, organzapåsar till ris, ja allt fins på nätet.

Vi ska bjuda på buffe(catering), bubbelvin, vin till maten, avec till kaffet, har anlitat en trubadur, köper vita prinsesstårtor,En vän till oss filmar och fotograferar oss hela dagen, håret fixar jag hos en frisörska som kanske inte jobbar på det "hippaste" stället i stan, men billigare är hon och lika bra. En väninna till mig sätter in löshår dagarna innan.

Om man bara orkar så är det värt det att sitta i timmar på nätet och jämföra och handla....

Vi har förövrigt en budget på 40 000:-

Och vi kommer att ha betalbar 20:- för en öl,cider eller ett glas vin...på så sätt får vi in en slant också, så strax under 40 blir det då....

Lycka till!!

• Boomtown

Vi har samma problem att vi inte har råd. Och sama sak med släkten. Tråkigt. Men vad tror du om picknick?? Var och en tar med sig sin egen korg? Eller så är catering mycket billigare än restaurang. Det trodde jag aldrig. Har hittat för 120 kr person. För buffé med kycklingfile och fläskfile + en massa annat gott. Förstår precis vad du menar med att du inte vill vänta. Pengarna rullar ju inte in automatiskt i överflöd för det.

• bollöga

Tjingeling!

Nejdå är inte alls irriterad över att bjuda hans släkt och inte min, min släkt vet knappt att jag existerar iaf och min åsikt är att bjuda de jag gillar och som faktiskt gillar mig. Min sambos familj är mer av den åsikten att man bjuder alla, därav mitt huvudbry. Jag vill ju inte att de sågar av oss av familjeträdet men? komplicerat med familjer?

Självfallet handlar dagen om oss och vår kärlek, och vad vi vill ha är det viktiga, men det e en jäkla balansgång?Vi siktar iaf på att gifta oss till alla hjärtansdag 2009. Har en kompis som skall viga oss om allt går enligt planerna, B plan finns! Det mesta för kyrkan e klart så nu är det festen som vi funderar över och hur vi vill göra det. Tänkte ha en buffé för våra gäster, sittande middag blir lätt så stelt, det vill vi inte. Bandet är bokat, toastmastern är klar?

Lyckans ostar, vilka bra priser på bufféer ni har hittat! Hos oss verkar man inte komma under 37 euro/pers och då har man ingen dessert och ingen dryck. Alltså 3000 euro ca 30 000 sek för bara maten och det skall föreställa de billigare alternativen? Vi har samlat drygt 2200 euro hittills, räknar med att komma upp i 3500 med lite tur. Hade tänkt att bara man har till de stora utgifterna sparat, resten kan man köpa vartefter.

Låter er veta hur det fortskrider? nåt bra ska vi nog komma fram till?

Vad min familj skulle säga om kuvert avg. ? Ja du det vill jag inte ens tänka på. men så är det inte heller de som betalar kalaset!!! Är man med o betalar har man rätt att ha åsikter men så länge det inte e de som har 3000 e i blöt så? Nå får se vad vi gör, annars får man väl be om ett bidrag till festen helt enkelt.

"Dagen ska handla om dig och honom, eran kärlek..
    En sån här dag ska man inte behöva tänka sig grå över.. det är en dag i kärlekens tecken"

Det stämmer så väl men trots allt finns det en hel del att ta ställning till och att fundera över och alla beslut är långt ifrån enkla att fatta...

Tack alla ni som skriver, det uppskattar jag, skoj att läsa vad ni har för åsikter och säkert har jag mycket att lära från många av er!

• Zozo

Vi hade ett relativt litet bröllop med 30 gäster och da bjöd vi endast de vi ansag sta oss närmast. Av släkten bjöd vi bara föräldrar och syskon med familj och av vännerna de som stod oss närmast i hjärtat. Visst var det nagon faster som beklagade sig men det var inte sa farligt faktiskt. Huvudsaken var att vi fick dela detta tillfâlle med de personer vi ville och inte griniga moster Berta bara för att... Fundera pa om det verkligen vore sa farligt att dra ner pa antalet personer.

Hur stor budget har ni tillgänglig och vad finns det för lokal och till vilket pris? Kan ni vara hemma hos nagon, i nagons stuga eller dyl?
    Mat kan man ju laga fin till liten kostnad själv om man väljer vâl.

• tolonta

Om buffé är så dyrt, vad skulle det kosta att hyra en kock/kokerska/någon som är bra på att laga mat som fixar buffé av råvaror som ni köper? Så kan ni passa på att handla t.ex. kött när det är billigt och lägga i frysen... Det kanske också kan vara värt att kolla längre bort, ibland kan det löna sig att få det utkört från någon annanstans, längre bort... Eller kan ni beställa bara vissa delar av buffén, och leja ut resten till släkten - att någon har med sallad, någon har med bröd osv...

Du skriver att så länge de inte är med och betalar så får de inte ha åsikter. Men om de får betala kuvertavgift så är de ju faktiskt med och betalar, då är alla gästerna med och betalar...

• Zozo

bollöga; far jag fraga i vilket land du bor?

Svar på tråden Funderar mig grå över budgeten för festen...