• bollöga

Funderar mig grå över budgeten för festen...

Hejsan alla!!
    Har kollat runt lite här i trådarna och har läst vad som skrivits om kuvertmiddagar och att önska sig bidrag till festen... Är själva i valet o kvalet över hur vi skall göra. Vi har sparat pengar ganska länge nu men har konstaterat att pga att vi bor på en liten ort och utbudet är begränsat och svindyrt så vet vi inte längre om vi har råd att bjuda våra familjer och vänner på nåt mer än vigseln i kyrkan, och hur det känns tror jag ni alla förstår. Jag har uteslutit hela min släkt utom mamma o syskon så min sida är inte spec stor och min sambos familj hör nog till dem som aldrig mer pratar med oss om vi inte bjuder dem alla... med dem o min lilla familj + närmaste vännerna är vi uppe i 80 pers. jag har räknat på ca 30 euro/pers ( buffe pris) så är jag uppe i 2400 euro... utan dricka till maten... vilken kommer att gå på en hel del till... just nu vet jag bara inte vad jag ska hitta på, känns mer eller mindre som att nämner någon bröllop igen så skriker jag... någon annan som har en pest situation, behöver nog lite uppmuntran just nu...

tusen tack för att ni orkade läsa allt detta

• Svar på tråden Funderar mig grå över budgeten för festen...
  • weinlove
    Boomtown skrev 2008-04-08 10:58:33 följande:
    Vi har samma problem att vi inte har råd. Och sama sak med släkten. Tråkigt. Men vad tror du om picknick?? Var och en tar med sig sin egen korg? Eller så är catering mycket billigare än restaurang. Det trodde jag aldrig. Har hittat för 120 kr person. För buffé med kycklingfile och fläskfile + en massa annat gott. Förstår precis vad du menar med att du inte vill vänta. Pengarna rullar ju inte in automatiskt i överflöd för det.
    Förstår precis hur du/ni känner. Vi kände först att vi inte hade råd att gifta oss men vi älskar varandra så mkt och vet att vi vill vara med varandra hela livet och ville därför gifta oss.

Vi har fått mkt hjälp av våra familjer. Men utav det vi köper själva har vi kommit ner mkt i pris. Under planeringens gång har vi kommit på att det behöver inte vara svindyrt bara för att det ska bli fint och bra.

Vissa tycker att man ska kosta på det och vänta tills man har sparat ihop pengar och så men vill man verkligen gifta sig så går det alltid att ordna på nåt sätt, även om man inte är superrik. Varför inte picknick eller knytkalas som nån sa tidigare i tråden. Det mesta går att ordna så det löser sig nog.
  • weinlove

ps. menar inte att kritisera er som vill lägga ut mycket kostnader på bröllopet. Jag menar bara att finns inte alla dessa pengar så brukar det gå att lösa på nåt annat sätt ändå. Ds.

• bollöga

Picknick låter jätte trevligt men som sagt så gifter vi oss i februari, kan vara lite kallt då ;)

Älskar att läsa vad ni skriver... kan bli lite stött först men inser nog att ni har ganska rätt i mångt och mycket! Tack!

Ska nog komma fram till något bra ang maten... det behöver som weinlove skrev inte vara svindyrt för att bli vackert!

Fortsätt skriva o tycka snälla ni!!

• Sommargrönt

Låt folk betala sin dricka till självkostnadspris? Erbjud något alkoholfritt (billigt) så får man betala det andra själv?

• bollöga

självkostnads pris är inte så dumt! måste kolla med restaurangerna om de kan fixa detta... annars blir det egen lokal...

• 040409

Min syster berättade att de varit på ett enkelt bröllop med buffé och sen hade brudparet bett de som ville ha vin att dricka till maten att ta med själva. De hade då undanbett presenter. Nästan alla tog ju med en flaska, så det blev nästan vin-buffé med. Dessutom så var det nog ingen som skippade presenten, en flaska vin är ju inte så dyrt.

• bollöga

spännande!!! älskar era tips!! tack

• Tooticki

Hej bollöga,

Det går ju att lösa på annat sätt. Ett alternativ är att ha en förmiddagsvigsel med kaffe, avec, tårta och kakor efteråt. Ett annat alternativ är det som vi valt, att ha en mottagning efter vigseln med champagne och snittar. Anledningen till att vi valt detta är att vi inte vill ha en fest med trerättersmiddag etc, trots att vi har ekonomin för det, så vi har valt att göra det på ett ganska lyxigt vis men det behöver man ju inte. Det finns champagneliknande bubbel för 75 kr/flaskan och snittar behöver absolut inte bli dyrt.

• bollöga

Det är ju en idé det med...! låter jätte trevligt...

• Catalina

jag hade ¨den tanken att en cateringfirma skulle fixa maten men jag ångrade mig.....det får bli buffe istället...det är godare med kall mat på sommaren......så vi köper potatissallad,rostbiff,kassler,fixar grönsallader o pastasallader...vi kommer att laga till maten dagen innan....det kan ju vara ett alternativ för dig också...du har säkert någon du kan be om hjälp....sen behöver man ju inte ha en massa alkohol...det går bra med cider till brudskålen el.pommac,lättöl,dricka o bordsvatten till maten...enbart kaffe till tårtan......vi kommer att ha 2 bjudningar när vi gifter oss...1 på dan för släkten o de närmaste vännerna o då blir det alkoholfritt o sen på kvällen kommer det"annat löst folk"o då blir det alkohol...men man behöver inte ha det

• Tooticki

Catalina: Det låter som en trevlig tillställning! Smart med kall mat!

• Troll-P

Eftersom det är släkt som ni bjuder - kan ni inte önska er delar av maten/festen i present? Tex så kan någon baka bröd till buffen, hans föräldrar betalar/bakar tårta, kusinerna köper avec till kaffet osv.

Ett annat tips är att om ni fyller år innan så önska er presentkort till blomsterhandeln, frisören, skoaffären som ni kan använda i samband med bröllopet.

Ett alternativ till kuvertavgift (vilket definitivt inte hade funkat i vårt fall) som jag tycker är helt ok är att man istället för presenter önskar sig bidrag till festen. Man måste dock vara tydlig med att det verkligen är det man önskar sig. Tycker mig ha märkt att bröllopsgäster (släkten framförallt) föredrar ett riktigt paket istället för pengagåvor. Skillnaden med ett bidrag är att man själv väljer hur mycket man vill lägga. Bidraget kan sättas in på ett konto i förväg eller så kan man ha en cool behållare (kista?) som man lägger pengar i. Anonymt naturligtvis så ingen behöver skämmas eller kan skryta med sitt bridrag.

• mazaba

Vi försöker snåla med allt här oxå, max budget 40 tusen helst inte så mycket.
    KOmmer blica 70-80 pers, ska hyra en bygdegård 800 kr, sen kommer vi laga maten själva med hjälp av en del släktingar, Ska ha buffe men vad det kommer kosta vhar jag inte räknat på men säkert minst 5000 kr sen kommer dricka till både till mat o baren fri bar ska vi ha trots allt. De blir säkert en summa på 7000 kr. Det kostar om man vill bjuda alla tyvärr. MAn vill ju gärna det o jag vill inte ta betalt av mina gäster så då gör vi det enklaste av det i stället. Snålar på allt tar inte dyraste klänning eller ring finns vackra för en billigare peng faktiskt.

Man önskar ibland att man vann ett par miljoner.....

• Catalina

Har inte tid att stå med en 3 rätters o det brukar inte smaka så bra heller om det är varmt

Tooticki skrev 2008-04-09 17:16:45 följande:
    Catalina: Det låter som en trevlig tillställning! Smart med kall mat!
  • bollöga

ser att vi är flera som sitter i samma båt...

• bollöga

tror att vi skall önska oss festen till bröllopspresent, får vara klar med att vi inte behöver fler saker utan att vi gärna vill bjuda familj och vänner och de kan hjälpa oss göra det möjligt genom att bidra med lite pengar istället för prylar att ställa i förrådet som redan innehåller ett ouppackat bohag....

• bollöga

Ok, har kollat runt lite och ingen kuvert midddag för oss heller, önskar oss ett bidrag till festen istället!

• maella

Vi kommer att ha festen i församlingshemmet, det är nästan gratis. Så fixar vi all mat själva med hjälp av närmaste släkten. Det blir kall buffe och sill och färskpoatis såklart (Midsommarafton) jordgubbar och grädde till kaffet os.v Det blir inte så dyrt. Spriten har vi köpt från Tyskland.
    Lycka till!

• bollöga

Tusen tack! Vi gifter oss 14 feb 2009, blev just klart :) och vet ännu inte var vi skall ha festen, antingen restaurang eller så ungdomslokal och catering, vill inte jobba ihjäl oss själva, har erfarenhet av detta tidigare vilket resulterade i att jag var helt slut till bröllopet och inte ens mindes det hela knappt, som det sen gick så är det kanske tur att jag inte mindes det hela...

Denna gång skall allt göras rätt! Njuta av varje sekund med MANNEN i mitt liv...

Lycka till själva!

Svar på tråden Funderar mig grå över budgeten för festen...