Inlägg från: bollöga |Visa alla inlägg
  • bollöga

Funderar mig grå över budgeten för festen...

Hejsan alla!!
    Har kollat runt lite här i trådarna och har läst vad som skrivits om kuvertmiddagar och att önska sig bidrag till festen... Är själva i valet o kvalet över hur vi skall göra. Vi har sparat pengar ganska länge nu men har konstaterat att pga att vi bor på en liten ort och utbudet är begränsat och svindyrt så vet vi inte längre om vi har råd att bjuda våra familjer och vänner på nåt mer än vigseln i kyrkan, och hur det känns tror jag ni alla förstår. Jag har uteslutit hela min släkt utom mamma o syskon så min sida är inte spec stor och min sambos familj hör nog till dem som aldrig mer pratar med oss om vi inte bjuder dem alla... med dem o min lilla familj + närmaste vännerna är vi uppe i 80 pers. jag har räknat på ca 30 euro/pers ( buffe pris) så är jag uppe i 2400 euro... utan dricka till maten... vilken kommer att gå på en hel del till... just nu vet jag bara inte vad jag ska hitta på, känns mer eller mindre som att nämner någon bröllop igen så skriker jag... någon annan som har en pest situation, behöver nog lite uppmuntran just nu...

tusen tack för att ni orkade läsa allt detta

• Svar på tråden Funderar mig grå över budgeten för festen...
  • bollöga

Tjingeling!

Nejdå är inte alls irriterad över att bjuda hans släkt och inte min, min släkt vet knappt att jag existerar iaf och min åsikt är att bjuda de jag gillar och som faktiskt gillar mig. Min sambos familj är mer av den åsikten att man bjuder alla, därav mitt huvudbry. Jag vill ju inte att de sågar av oss av familjeträdet men? komplicerat med familjer?

Självfallet handlar dagen om oss och vår kärlek, och vad vi vill ha är det viktiga, men det e en jäkla balansgång?Vi siktar iaf på att gifta oss till alla hjärtansdag 2009. Har en kompis som skall viga oss om allt går enligt planerna, B plan finns! Det mesta för kyrkan e klart så nu är det festen som vi funderar över och hur vi vill göra det. Tänkte ha en buffé för våra gäster, sittande middag blir lätt så stelt, det vill vi inte. Bandet är bokat, toastmastern är klar?

Lyckans ostar, vilka bra priser på bufféer ni har hittat! Hos oss verkar man inte komma under 37 euro/pers och då har man ingen dessert och ingen dryck. Alltså 3000 euro ca 30 000 sek för bara maten och det skall föreställa de billigare alternativen? Vi har samlat drygt 2200 euro hittills, räknar med att komma upp i 3500 med lite tur. Hade tänkt att bara man har till de stora utgifterna sparat, resten kan man köpa vartefter.

Låter er veta hur det fortskrider? nåt bra ska vi nog komma fram till?

Vad min familj skulle säga om kuvert avg. ? Ja du det vill jag inte ens tänka på. men så är det inte heller de som betalar kalaset!!! Är man med o betalar har man rätt att ha åsikter men så länge det inte e de som har 3000 e i blöt så? Nå får se vad vi gör, annars får man väl be om ett bidrag till festen helt enkelt.

"Dagen ska handla om dig och honom, eran kärlek..
    En sån här dag ska man inte behöva tänka sig grå över.. det är en dag i kärlekens tecken"

Det stämmer så väl men trots allt finns det en hel del att ta ställning till och att fundera över och alla beslut är långt ifrån enkla att fatta...

Tack alla ni som skriver, det uppskattar jag, skoj att läsa vad ni har för åsikter och säkert har jag mycket att lära från många av er!

• bollöga

Hejsan. Vi bor på Åland så att hyra in lite längre ifrån kan bli lite svårt.. men tanken att hyra in en kock var mycket bra..det skall vi fundera över! Tack!!! :)

• bollöga
    tolonta skrev 2008-04-09 10:19:42 följande:
    Du skriver att så länge de inte är med och betalar så får de inte ha åsikter. Men om de får betala kuvertavgift så är de ju faktiskt med och betalar, då är alla gästerna med och betalar...
    skrev att "Är man med o betalar har man rätt att ha åsikter men så länge det inte e de som har 3000 e i blöt så" alltså förtydligande, är det vi som betalar 3000? för maten så är det inte upp till dem att klaga!!! är de med o betalar oavsett form är det självfallet en annan sak!!
  • bollöga

Jag är ju inte ute efter att skinna våra gäster...

jag undrar över den eg skillnaden mellan att ha en kuvertavg och sen behöver man inte ge presenter eller något annat eller att de kommer men måste betala för all dryck till maten och ge valfri present.. för mig känns det som att välkommen på bröllop, detta önskar vi oss och by the way, ni måste betala för dryck...

eller?? jag kanske har helt fel..?

• bollöga

låter kanon bra PennyJenny!!!

• bollöga

har nog tänkt tanken men är rädd att det blir lite tungt och stressigt....

• bollöga

Picknick låter jätte trevligt men som sagt så gifter vi oss i februari, kan vara lite kallt då ;)

Älskar att läsa vad ni skriver... kan bli lite stött först men inser nog att ni har ganska rätt i mångt och mycket! Tack!

Ska nog komma fram till något bra ang maten... det behöver som weinlove skrev inte vara svindyrt för att bli vackert!

Fortsätt skriva o tycka snälla ni!!

• bollöga

självkostnads pris är inte så dumt! måste kolla med restaurangerna om de kan fixa detta... annars blir det egen lokal...

• bollöga

spännande!!! älskar era tips!! tack

• bollöga

Det är ju en idé det med...! låter jätte trevligt...

• bollöga

ser att vi är flera som sitter i samma båt...

• bollöga

tror att vi skall önska oss festen till bröllopspresent, får vara klar med att vi inte behöver fler saker utan att vi gärna vill bjuda familj och vänner och de kan hjälpa oss göra det möjligt genom att bidra med lite pengar istället för prylar att ställa i förrådet som redan innehåller ett ouppackat bohag....

• bollöga

Ok, har kollat runt lite och ingen kuvert midddag för oss heller, önskar oss ett bidrag till festen istället!

• bollöga

Tusen tack! Vi gifter oss 14 feb 2009, blev just klart :) och vet ännu inte var vi skall ha festen, antingen restaurang eller så ungdomslokal och catering, vill inte jobba ihjäl oss själva, har erfarenhet av detta tidigare vilket resulterade i att jag var helt slut till bröllopet och inte ens mindes det hela knappt, som det sen gick så är det kanske tur att jag inte mindes det hela...

Denna gång skall allt göras rätt! Njuta av varje sekund med MANNEN i mitt liv...

Lycka till själva!

Svar på tråden Funderar mig grå över budgeten för festen...