• augustibrud08

God sås till varmrökt lax?

Letar efter en sås med wow-känsla till varmrökt lax. Har så dålig fantasi och vill inte ha någon gräddfilsbaserad romsås eller örtagårdssås utan något mer spännande. Någon som har några bra idéer. Det gör inget om den är laktosfri.

• Svar på tråden God sås till varmrökt lax?
  • gottelina

Mina föräldrar åt på en golfkrog och där hade de en kall sås gjord på typ mimosasallad. Du vet sån med fruktcoctail. Det var jättegott till den rökta laxen. Rökt passar jättebra med sött.

• augustibrud08

Hm, ja momosa är väl ingen favorit men jag har också tänkt på det där med att blanda salt och sött. Har för mig att jag hört om någon som fick mangosås till laxen, kan det stämma och kan det vara gott?

• gottelina

Kan alldeles säkert stämma. Låter som både gott och annorlunda. prova dig fram hemma.

• ingenjörsbruden

Har ett supersmasig såsrecept! Har fått recepet ifrån Malmborgs delikatess i Malmö

5 dl creme fraisch
    0,5-1 dl majonäs (smaka av, jag gillar inte för mkt majonässmak)

1 brk röd caviar
    10 citrondroppar
    ca 1 msk dill (frusen eller färsk spelar ingen större roll)
    ca 0,5 tsk citronpeppar (smaka av)
    salt

• augustibrud08

Tack tack, den är säkert kanon men inte till bröllopet. Vill ha något lite mer annorlunda än romsås. Men den där funkar säkert en annan gång

• Violis

varför inte göra en mangosalsa till laxen.
    mango, tomat, röd lök, koriander (eller bladpersilja) peppar, salt, olivolja.

• Kireina

200 gram lätt crème fraiche (en burk)
    1 msk citronhonung
    1 msk torkad mynta
    1 krm salt
    1 krm vitpeppar

Frisk, söt och god.
    Egen komponering.

Har iofs inte haft den till lax, men den borde funka.
    Du får testa hemma. Jag gör på laktosfri creme fraiche och det funkar utmärkt. Borde gå att göra den på gräddfil eller så med.

• Pärlhönan

Denna sås fungerar till allt (Fisk, grill m.m.)
    Creme fraiche/grek. yoghurt eller vad man har hemma
    Skal o saft från lime (efter tycker)
    Riven färsk ingefära
    Flytande honung
    salt
    svartpeppar

Allt tas efter smak o tycke

• Kireina
    Pärlhönan skrev 2008-04-10 18:02:21 följande:
    Denna sås fungerar till allt (Fisk, grill m.m.)Creme fraiche/grek. yoghurt eller vad man har hemmaSkal o saft från lime (efter tycker)Riven färsk ingefäraFlytande honungsaltsvartpepparAllt tas efter smak o tycke
    mm, gott med ingefära i. Den är nog lite lik min sås, bara det att jag har mynta i istället för ingefäran.
  • augustibrud08

Ingefära och lime låter som en riktigt god kombination, den får jag prova. Mangosalsa var inte heller en dum idé. Jag får som sagt laga lite såser och köpa hem lite lax

• mixa

varför inte ta lite pesto, supergott, om man gör den själv!

• Pärlhönan

Vad gott!!!!

Sanfor skrev 2008-04-10 20:23:17 följande:
    wasabigräddfil?
  • vintergården

Du kan ju göra en "svensk" pesto. Dill, rapsolja, mandel eller pinje och västerbottenost. Eller en "kladdig" sås med creme fraiche, finhackad rödlök och mango chutney, god till allt.

• Sara W

Sen finns ju den lite vågade såsen med crème fraiche och hjortronsylt. Har smakat den till varmrökt lax och det var otroligt gott. Har dock inget recept på den, men vet att det finns på Tasteline.

• Therii

gräddfil/turkisk yogurt/ creme fraische hjortronsylt riven pepparrot salt och peppar blandat är jättegott till rökt fisk.
    har inga mått på innehållet utan testa fram vad som känns godast.

• Emmas syster
    Therii skrev 2008-05-26 23:40:11 följande:
    gräddfil/turkisk yogurt/ creme fraische hjortronsylt riven pepparrot salt och peppar blandat är jättegott till rökt fisk. har inga mått på innehållet utan testa fram vad som känns godast.
    Hjortronsås är underbart och jättevanligt här på västkusten - vågad skulle jag inte kalla den alls, ganska safe egentligen. Vi svenskar är ju ett folk som älskar syra och sötma och sälta i balans

jag brukar inte ha pepparrot i utan bara
    2 dl creme fraiche
    3-4 msk hjortronmylta
    salt + peppar + ev en aaaaning senap
Svar på tråden God sås till varmrökt lax?