• IdaAstrid

Bröllopet inte värt vad det kostar! Tycker jag...

Det har nu gått två veckor sedan vi blev man och hustru. Underbart att vara gift! Men...

Vi har lagt på tok för mycket pengar på bröllopet inser jag nu. Vi höll det litet precis som vi ville. Men ändå springer det iväg. Och saken är den att det gör dagen också! Vips var det kväll/natt och dags att hoppa ur denna underbara klänning och aldrig ta på den igen. Hade vi gjort om det hade vi nöjt oss med att lägga pengar på kläder till oss själva, blommor, hår, bara bjudit den närmsta familjen och bett dem ordna en middag för oss. Jag ångrar absolut inte vårt bröllop så som det var - det var fantastiskt. Men nu när det är över så känns det som ett antiklimax - så mycket tid och så många tankar och så mycket pengar som gått åt - och så tar det bara slut! Och vi hade ändå "bara" 6 månader på oss att planera detta. Hur känner då alla ni som planerat i 2 år!?

Klart att det beror på vilken budjet man har - men jag tror inte det finns så jättemånga som är helt ekonomiskt oberoende. Vi lever inte "snålt" till vardags och hade en budjet på ca 20 000 (inkl ring), den sprack med ca 10 000 tror jag. Man ska bl a ha planeringsmöte med tärna och best man och med vigselförrättaren och med föräldrar och då ska mat bjudas på (eftersom det är kul att träffas) och det är poster vi inte tänkt på innan.

Mitt tips är alltså att tänka igenom hur ni vill ha det en gång till - om det är nödvändigt med fina inbjudningskort - eller om det funkar att ringa och bjud in? Osv...

Stor kram från en som trots allt är lycklig! Men fattig... :)

• Svar på tråden Bröllopet inte värt vad det kostar! Tycker jag...
  • Juniphé

Känns lite tråkigt att folk inte kan ordna lyckade fester utan att lägga en förmögenhet. Lyckan hos "the big (loan) spender" verkar ligga i hur imponerade gästerna blir av all överdådighet, inte i hur folk har trevligt och umgås. Råkar skorna har andra stenar än klänningen är det katastrof, är tårtan mellanlila istället för lavendel så går man under och gud förbjude om inte gästerna får små sidenorganza påsar med m&m's med brudparets initialer på. Jag menar, vem fan orkar ens lägga energi att stanna på ett sådant bröllop!?
    Har man gott om pengar så är det väl inget konstigt om man slänger ut 200 tusen på ett bröllop? Efter 1 - 2 månaders arbete så har man åter håvat in dom pengarna. Hade jag haft dom pengarna så hade jag absolut lagt en massa stålar på bröllopet.

• Mrs G to be

Instämmer helt! Så har jag också resonerat, även om jag har haft en gräns för vad som jag tycker är ok att lägga ändå. Nu har jag hittat DEN ringen - och den kostar "bara" 6 400 kr. Perfekt!

Krystal skrev 2008-04-12 12:08:39 följande:
    Jag sa ganska tidigt när vi började planera att lägga pengar på DEN ringen man vill ha är nog bäst, (om man har en liten budget) för den är har man ju alltid kvar sen. Champangen blir urdrucken, inbjudningskorten går till återvinning, blommorna vissnar och klänningen blir förliten , men ringen har du kvar på ditt finger som ett vackert kom-i-håg av den underbara dagen ni blev man och hustru...
  • augustibrud08

Jag håller med om att man ska tänka till. Satt precis och kollade i budgeten och funderade på om det är något vi kan dra ner på. Vi spräcker vår budget med drygt 10 000:- så som det ser ut idag och det känns inte så bra. Vill ha ett fint bröllop men inte till vilket pris som helst. Slits mellan tanken på fixat hår, floristbunden bukett osv och att fixa hår och make själv och plocka fina blommor i trädgården. Frågan är hur det känns när bröllopsdagen väl kommer, vad vill man egentligen?
    Vi kommer att ordna all mat själva och göra tårtan och alla trycksaker så redan där sparar vi en hel del pengar. Sen prioriterar vi musiken och lite små detaljer. Klänningen syr mamma och mannens kläder är köpta på rea. Har gjort det vi kunnat för att hålla ner kostnaderna. Festen blir för drygt 80 pers och kalaset hamnar på ca: 60 000:- vilket jag tycker är ok.

• becky79

Åh, vet inte jag det...Visst ska man tänka till, men oj så mycket man missar när man snålar oxå.

Vi höll igen på budgeten (pga svärföräldrarna la sig i hela tiden), jag visste exakt vad jag drömt om i hela mitt liv, och dom där xtra detaljerna (kanske några tusen lappar mer)

Vi hade ju ett kanon bröllop iallafall, och ingen skulle nog märkt dom där detaljerna sådär spec. men....(dom spökar i mitt huvud).

Sitter just o funderar, o jag kommer inte ens ihåg själv vad den där xtra detaljen var... Hmm...
    Nä, nu har jag suttit 5min o funderat o inget minne blått utav vad det var... Var nog inte så viktigt *skratt*

10min...

Ja just det, vi satsade inte på en jätte fin tårta (någon pampig sak, utan vi köpte olika sorters tårtor för vi hade en massa allergiker med o dom kunde inte äta gluten/lakos osv så pga dem köpte vi "vanlig" tårta o spec. beställde tårtor.
    Fast ärligt sagt jag skulle nog ändå idag köpt en bröllopstårta som jag var 100% nöjd med o sen får de allergikerna bara en tårta, dom som inte kan äta utav den, skulle helt enkelt få ta något utav fikabrödet som var till för gluten/lakos/diabetes...)

Dessutom visade sig att några gäster sa att dom var allergiska pga dom var på någon dum diet där man inte fick äta vissa produkter- o beställa tårta t sådana personer- skulle jag aldrig lägga min tid o pengar på igen.

- där var det, jag kommer ihåg att jag la pengarna fel, annat kommer jag inte ihåg *skratt*... Åh, vad jag har slösat med tårar o spöken för den saken...

• lillabruden

precis som allt annat i konsumtionsvärlden får man ju bedömma om det är värt att lägga ner pengar på och isåfall skrapa ihop varenda öre...

Vi har bestämt oss 1år innan vi berättade för alla och började spara redan då, men vi har en budget på 90 000kr och fast vi vet att föräldrarna bidrar så vill vi inte be om pengar, utan dem ska känna att dem kan ge om dem vill.
    Sen önskar vi oss resepengar/resecheckar i presenter så där blir det ju automatiskt lättare till smekmånaden..

I grund och botten, vissa har vetat vad dem velat ha sen dem var små, om man inte strävar efter sin 'dröm' så blir man besviken ändå.. tror det blir antiklimax oavsett.

Så som jag uppfattar hur världen ser på äktenskap och bröllop så gör dem det till en sån stor grej och koncentrerar sig på lite fel saker... Vårt bröllop är vår hyllning till kärleken och att vi hittat varann, vissa saker får kosta, men inte för mycket! =)

• becky79

du har så rätt lillbruden, man ska ju ha bröllopsfesten att fira sin kärlek. Inte på en massa småsaker.

Vi hade ett bröllop där vi hade bara släkt o närmaste vännerna, för vi kände att det var dom vi ville dela vår stora dag o glädje med. Efteråt kom många o sa...jag fick ingen ibjudan osv.
    Men... så kan det vara... endel har stora bröllop och andra mindre... vi ville hinna umgås med våra gäster under den dagen, vilket vi hann. Och vi hade riktigt roligt, för vi hade råd att satsa på maten osv. eftesom vi inte var flera hundra.

Men som sagt, jag är inte nöjd med tårtan vi hade och det är allt pga jag har för snällt hjärta, när folk ringde o sa att jag vill inte ha det i och jag kan inte äta det här....så ville jag att gästerna skulle vara nöjda, och skippade min egen drömtårta.

Jag vill påstå att ingen kommer vara 100% nöjd med sitt drömbröllop, för det är en dröm, man kan inte styra gäster, händelser osv. Och säger någon att allt blev som planerat och inget gick ur planerana (10 000 eller 1 000 000kr utlagt på bröllopet) så säger jag: Lögner!

• misstrixie

Vi har snålat ganska länge nu för att ha råd med allt, inget extremt men ändå skurit ner på all onödig "lyx". Under tiden vi har planerat så har m2b hunnit få löneförhöjning och jag fått ett jobb som innebär betydligt högre lön. Trots de extra pengarna så har vi fortsatt leva likadant, så först efter bröllopet kommer vi känna på riktigt att vi har mer pengar. Därför känner jag inte så stor oro över att vi ska ångra hur mycket vi la på bröllopet... för efteråt har vi en hel rolig sommar framför oss med gott om pengar att njuta för i vardagen.

• lycklig78
    misstrixie skrev 2008-04-12 15:38:17 följande:
    Vi har snålat ganska länge nu för att ha råd med allt, inget extremt men ändå skurit ner på all onödig "lyx". Under tiden vi har planerat så har m2b hunnit få löneförhöjning och jag fått ett jobb som innebär betydligt högre lön. Trots de extra pengarna så har vi fortsatt leva likadant, så först efter bröllopet kommer vi känna på riktigt att vi har mer pengar. Därför känner jag inte så stor oro över att vi ska ångra hur mycket vi la på bröllopet... för efteråt har vi en hel rolig sommar framför oss med gott om pengar att njuta för i vardagen.
    Ligger mycket i det misstrixie skriver.
    Innan man gifter sig och spenderar en massa pengar kanske man ska göra en lista med saker man "behöver", typ renovering eller liknande. Sen får man väga för och emot. Vet man att man snart har sparat ihop det som bröllopet kostar så svider det ju inte lika mycket. Men det gäller att tänka efter innan.
  • Fenixx

ja mycket kostnader blir det. och så planerar man länge för att få som man vill...sen är dagen över såå fort och så sitter man där dagen eftera och "jaha". kan jag tro alltså! har känt liknande så vid barnens dop, sambons 30årsfest.

• Nightingale

Ja, vi har pratat mkt om det där med ekonomin kring bröllopet. Men ingen av oss är så mkt för stora fester. Vi har ett litet väldigt familjärt dop och lär aldrig ordna 30-40-50-årsfest. Så då kände vi att vi vill lägga stort krut på denna fest!

Men det är vi det. Vi har en budget på 40.000.

Svar på tråden Bröllopet inte värt vad det kostar! Tycker jag...