• Pippistrumpan

Hur resonerar ni kring efternamn, hans eller ditt?

Det här är ju så svårt. Eftersom jag inte känt varken värme eller glädje från hans familj någonsin så har jag ingen lust att ta hans efternamn. Har försökt att tänka att det är min älskades namn, men det tar emot. Vill ta mitt istället. Vill inte ha dubbelnamn. Han är den enda som för sitt vidare, jag har en bror. Hur tänker ni??

• Svar på tråden Hur resonerar ni kring efternamn, hans eller ditt?
  • lillP

vi kommer att behålla våra egna namn. Mitt efternamn passar inte ihop med hans förnamn och hans efternamn passar inte ihop med mitt förnamn. Ingen av oss "orkar" hitta på ett nytt. Får kanske byta förnamn istället

• Bluebride

jag tar hans, bara hans familj som heter det i sverige, dessutom har en faster hetat samma sak som jag fast i en annan stavning

• Vi2alltid

Det roligaste tycker jag vore att hitta på ett helt nytt namn! då skriver man historia tillsammans och börjar på nytt, ingen väljs före nån annan
    men det är banne mig svårt att hitta på nåt som inte låter krystat! (af älghufvud liksom....:P )

• MsSandra

Det kan vara lite känsligt om man är ensam att bära vidare namnet i släkten så att säga.. men ja.. man ska göra det som känns rätt för en själv!

Vi väljer praktiskt inte något annat, han kan tänka sig att ta mitt.. och jag kan tänka mig att ta hans..

MEN.. han har en karriär som baseras en del på hans namn (tidigare publikationer i hans namn.. som gynnar hans yrkeskarriär).. därav väljer vi hans namn!

MVH sandra

• Sanfor

*Han har blivit en del av min släkt, t.ex. min farmor kallar honom sitt 6:e barnbarn

*Det skulle krångla till saker för mig jobbmässigt om jag bytte namn

*Han har ett vanligt namn, mitt namn heter bara min släkt.

=vi tar mitt namn

• Marsaphir Marlean

Vi tar min mors släkt. På det sättet slipper jag heta samma som min m2b's syster och han slipper heta samma efternamn som någon som mobbade honom i skolan, och ändå får vi båda behålla våra initialer.

• mika 080705

jag fick ge med mig.. jag ville ha mitt.. för hans e så vanligt.. men han ville inte byta heller. och nu har vi skickat in papprena om namnbyte redan.. :S

• stinakina

Vi har båda lite ovanliga namn, hans mer ovanligt än mitt.
    Jag tar hellre hans namn då det är lite "roligare" och kortare.

• ia7

Jag behåller mitt och lägger till hans som mellannamn.

• jolpe

Behåller mitt som mellan namn och tar hans som efternamn.

Svar på tråden Hur resonerar ni kring efternamn, hans eller ditt?