Zanzibar juli/augusti??
Hur varmt är det på zanzibar i juli/augusti?
Hur varmt är det på zanzibar i juli/augusti?
puff puff ingen?
Funderar också på Zanzibar i aug/sept. Puffar jag med!
Puff igen för alla söndags-BTare...
Zanzibar eller Tanzania info, någon?!
Tror att det är helt ok väder där då. Hittade detta på savannen.com:
Medeltemperaturen på Zanzibar ligger mellan 25 (maj?aug) och 30 grader (jan?mar). En längre regnperiod infaller normalt under apr?maj och kan innebära en hel del regn. En kortare regnperiod med främst skurar infaller normalt i nov och innebär inget hinder för turism och badliv.
Under juni?oktober råder torrperiod i Tanzania. I inlandet, där safariområdena ligger, är luften torr. Längs kusten är den betydligt fuktigare, och temperaturen ligger på 25?30°.
Har varit på Zanzibar månadsskiftet Aug/Sep, var väl ca 30 grader varmt och ganska hög luftfuktighet.
jag var på zanzibar i juli förra året. Det är ganska behagligt dvs inte så att man svettas direkt. Maten och stränderna var fantastiska men människorna var inte så kul så jag skulle nog inte åka dit på bröllopsresa.
Håller fullständigt med föregående talare. Stämningen i Stonetown, huvudstaden, var direkt oebhaglig när vi var där januari 2007. Men som sagt mat och stränder var oslagbara!
Människorna var inte bara obehagliga i stonetown utan även på flygplatsen och på stränderna. Man såg folk som var påtända överallt (även personal på lyxhotellen.)
Intressant att hör det lillfraggel och smulanovelvet skriver. Vi valde nämligen bort Zanzibar och tog Mauritius istället, för att vi hört lite sådana saker. Nu tyckte inte vi att Mauritius var någon jättehit heller, så jag har funderat lite på om vi valde "fel". Men det låter ju inte som om vi gjorde det då.... :)
Jag håller tyvärr också med. Som icke muslimsk västerlänning kännerman sig inte välkommen på Zanzibar tex i Stonetown.
Men jag tycker inte alls att det var så på dom resorts vi var på Matemwe var proffsigt och vänligt.
Chumbe Island varproffsigt, vänligt, varmt, genuint och ekologiskt! Kan varmt rekommenderas. www.chumbeisland.com/
Fastlandet i Tanzania var varmt och välkomnande. Gillade särskilt Sand Rivers. Dyrt men mycket prisvärt www.sand-rivers-selous.com/
Fast att det är muslimskt vet man ju om innan man åker. Så det borde inte vara ett problem. Jag har dessutom en iransk man snart så det gör mig inget, inte för att han är troende muslim men han är ändå född muslim och jag ser inget fel i det.
Vi var på Zanzibar på bröllopsresa och hade det fantastiskt! I Stonetown var vi dock bara ett dygn, vilket var helt lagom för att hinna se miljön osv (klart man känner sig avvikande men absolut inte ovälkommen) men veckan i övrigt var vi på en resort på södra delen av ön.
Vi bodde på Langi Langi. Stränderna var fantastiska men Thailand har lika fina stränder + god mat och MYCKET trevligare människor. Dessutom så är resorna dit billigare.
Zanzibar är bra avkopling efter t ex 2 veckors safari. Vi var på Zanzibar i en vecka och det var fullt tillräckligt. Annars när jag varit på semester på paradisöar eller bara i Grekland så har jag inte velat åka hem efter två veckor änns.
Safari Kenya kan jag däremot varmt rekommendera men då kanske inte som bröllopsresa utan som en fantastisk semester.
Jag säger inte att det är ett problem att Zanzibar är muslimskt. Har varit på många trevliga ställen som har varit muslimska. Det jag säger är att det känns som att det är ett problem för dom att vi INTE var muslimer. Ingen öppen och accepterand atmosfär där alla är välkomna och blir behandlade lika som man känner på andra ställen där flera kulturer möts.
Jag håller inte riktigt med dig lillfraggel, safari funkar alldeles fantastiskt som bröllopsresa! Snacka om att göra något nytt och minnesvärt på sin bröllopsresa. Det är ju en resa man aldrig kan blanda ihop med nån annan. : )
För övrigt gäller de du skrev om Thailand även Mauritius. Th är precis lika bra eller bättre för väldigt mycket mindre pengar.
Självklart kan man åka på safari på bröllopsresa. Vi åkte med ett par som just var på bröllopsresa men det beror på vilken typ av bröllopsresa man vill ha. Jag vill i alla fall ha en romantisk resa där jag när jag vill kan vara ensam men min man och inte behöva gå upp tidigt varje morgon eller passa mattider. Vi älskar att resa och då inte charter i vanliga fall utan afrika, kina m.m men just bröllopsresan får gå till Thailand där människorna är trevliga, maten god, stränderna underbara och ingen stress. Det är ju på bröllopsresan man ska börja "skaffa" barn och sådant han man inte riktigt med när man var på 2 veckors resa i Kenya och 1 vecka på Zanzibar.
JAg var på bröllopsresa til Kenya för 1 veckas safari och sen 2 veckor på Zanzibar.
Zanzibar var varmt och skönt under slutet av juli/aug. men det kom regnskurar ibland då det var regnperiod. dEtta gjorde att de bästa dykplatserna var stängda.
Att åka in till Stonetown var både väldigt dyrt och inte så mycket att "hänga i granen". Själva stonetown erbjöd inte så mycket, däremot måste jag säga att bortsett från "guiderna" som anföll oss på parkeringsplatsen så var stans folk helt ok. Vi kunde gå runt och kolla även i affärer utan att bli insläpade eller någon som försöker övertala oss att handla. Hsr varit i många länder där det inte är så, tex Thailand och Tunisien, Marocko, Egypten mm och där får man inte gå i fred vilket jag tycker är jätte jobbigt!
Resten av ön däremot - att stanna för att tanka var direkt obehagligt! VI lämnade inte resorten så mycket, dessutom ligger resorten så att man inte kan/vill/bör lämna dem själv. Att bada i havet gick bra men strandpromenader blev lätt "heey come look in my shop" och folk som ville få med oss till olika ställen.
Maten är bra, men den som serveras på resorten är europeisk/amerikansk...
Många klimattabeller för flera resmål, jag har förvalt Tanzania (vet dock inte var orterna ligger, ifall ngn av dem är på Zanzibar):
www.travelmarket.se/climate.cfm&strKeyDestination=TZ&em_type=home
Den enda ort som är en ort på Zanzibar är i stort sett Stonetown, är inte den med så är inte de små byarna det heller.