• Fen

Hjälp med att tyda ett äktenskapsförord

hej alla.. jag ska gifta mig i efter sommaren och min blivande svärfar har ordnat ett äktenskapsförord till oss eller sin son,pga av att dom har nåt sommarställe som ska gå i arv inom familjen .. så här står det!!!!

Vi avtalar genom detta äkteskapsförord att all egendom av oss medfört i boet, under äktenskapet förvärvat, liksom all avkastning av sådan egendom, skall respektive makes enskilda, vari maken ej äger giftorätt .

Kan nån hjälpa mig att tyda dett på ren svenska =) vad händer vid dödsfall resp. skilmässa .. vi har inga gemensamma barn än

tack på förhand

• Svar på tråden Hjälp med att tyda ett äktenskapsförord
  • Nufsan

Jag tyder det som att allt ni förvärvat / köper / ärver är er egna enskilda egendom, det vill säga att du/ni inte får ta del av det om ni skiljer er.

Det gäller alltså inte bara sommarstället utan har ni t ex idag en bostadsrätt som din sambo har köpt så får du inte ta del av eventuell vinst vid försäljning eller om ni skiljer er så räknas den inte med i ev bodelning.

• Nufsan

Frågan är om allt ni äger räknas som egendom... Dvs möbler, pengar på banken etc... Då innefattar de också att du inte får ngt om ni skiljer er!

• stenbruden

Jag tolkar det som att ni kommer att ha delad ekonomi även som gifta... (?) och vid ev skilsmässa. Låter inte som att det gäller bara sommarstället men jag är ingen expert.

• anne på grönkulla

Vänd er gemensamt till en jurist som ser till bådas intressen, skriv inte på nåt som svärfar skrivit ihop utan att ha granskat det och sökt oberoende professionell hjälp!

Det där skyddar vad jag kan begripa inte bara makens släkts sommarstuga, vilket kan vara helt motiverat, utan all egendom som någon av er har och alla inomster ni har, även efter att ni gift er. Vill ni det?

Vad som händer om ni skiljer er är att var och en tar sitt och ingen av er har rätt till någon del av den andres tillgångar. Om en av er dör så TROR jag (men det MÅSTE NI KOLLA) att den andre ärver även den enskilda egendomen, om den inte finns särkullbarn. Du skriver att ni inte har gemensamma barn, men har någon av er barn förut?

Nåväl, lita INTE på detta - SÖK juridisk hjälp (och INTE nån som svärfar rekommenderar eller som är familjejurist till någon av er utan nån som tittar på det ur ert gemensamma perspektiv). Vad ni själva vill reglera är viktigast - inte vad svärfar vill reglera (vill de skydda stugan kan de göra det ändå genom att testamentera den till din man som enskild egendom).

• Nufsan

Superbra beskrivet och skrivet!

anne på grönkulla skrev 2008-04-19 14:52:22 följande:

Vänd er gemensamt till en jurist som ser till bådas intressen, skriv inte på nåt som svärfar skrivit ihop utan att ha granskat det och sökt oberoende professionell hjälp!Det där skyddar vad jag kan begripa inte bara makens släkts sommarstuga, vilket kan vara helt motiverat, utan all egendom som någon av er har och alla inomster ni har, även efter att ni gift er. Vill ni det?Vad som händer om ni skiljer er är att var och en tar sitt och ingen av er har rätt till någon del av den andres tillgångar. Om en av er dör så TROR jag (men det MÅSTE NI KOLLA) att den andre ärver även den enskilda egendomen, om den inte finns särkullbarn. Du skriver att ni inte har gemensamma barn, men har någon av er barn förut? Nåväl, lita INTE på detta - SÖK juridisk hjälp (och INTE nån som svärfar rekommenderar eller som är familjejurist till någon av er utan nån som tittar på det ur ert gemensamma perspektiv). Vad ni själva vill reglera är viktigast - inte vad svärfar vill reglera (vill de skydda stugan kan de göra det ändå genom att testamentera den till din man som enskild egendom).
  • stenbruden

Ja håller med anne.. verkar skumt att svärfar är så angelägen om er ekonomi, det har väl inte han med att göra. NI ska ju gifta er och dela livet. Precis som Anne skriver, de kan skydda sommarstället ändå och man kan ju skriva ett förord på BARA det om de vill känna sig säkra.

• Fen

Vi har nyss flyttat ihop och mina grejer finns inte kvar i denna lägenhet utan hans alla dyra elektronik grejer finns här och möbler, har pratat lite löst om ekonomin men han vill att den ska vara delad, och vi tjänar samma och har ungefär samma skulder, men jag har två barn sen innan och jag vet att jag ska skriva en testmente enbart för att reglera deras behov om jag skulle gå bort.

• Januari2009

Tolkar det också som Nufsan gjort. Tycker att du ska ta kontakt med en egen jurist för att få rätt information (hjälp), det verkar ju handla om mycket mer än bara sommarstugan.

Ett tips är att höra med din egen bank först om de har juridisk hjälp.
    Du och din man har väl lite mer att säga till om
    om vad som ska och inte ska stå i äktenskapsförordet än vad svärfar har, eller??

Lycka till!

• Fen

mmm tycker det med, han är ju enda barnet, så det känns väldigt kärleksdödande, det enda jag tänkte på om jag skulle skriva nåt för att skydda mitt arv från min pappa men ska nog ta kontakt med en jurist, vi har aldrig bråkat om nåt innan så jag hoppas inte detta blir en anledning

• anne på grönkulla

Prata med en jurist som ni gemensamt anlitar. I er situation med särkullbarn och så är det nog en trygghet för er båda att ha ett förord och ett testamente. Prata igenom ordentligt vad ni vill reglera och hur ni vill att det ska fungera.

• Fen

tack för alla svar.. då är min magkänsla helt ute och cyklar, man är inte så poppis sen kanske i svärfars ögon

• Fen

ja att han styr förmycket ,om man inte vill skriva på för vi betämmer själv att allt vi köper ihop ska vi dela på, är trots allt inte ute efter några pengar för det finns inga, men jag är ju beredd och dela allt och lite till, men det känns att hans pappa inte tror på detta på förhållande

• anne på grönkulla

Aha, jag trodde du menade att din magkänsla var fel?

Näe, jag tror kanske din svärfar är väl beskyddande mot sin son. Men samtidigt är det i er situation (du vill skydda dina barn, han vill skydda släktens sommarstuga) både klokt och nödvändigt att ha förord och testamente (förordet styr bodelning, testamentet styr arv - om det skulle bli aktuellt).

Men ni ska avgöra gemensamt vad som ska regleras och hur ni vill ha det.

• Nufsan

Fen,

Skriv bara inte på det där papperet för har ni gjort det så spelar det ingen roll att ni själva har för avsikt att dela allt.

Visst tycker jag att man kan skydda enskilda bitar... som t ex ett sommarställe, men att skydda all egendom känns också för mig kärleksdödande.

Har man barn från tidigare äktenskap så är det ju bra att skriva testamente så din m2b inte sitter på barbacke om du går bort och barnen ska ha ut allt sitt arv.

Vi kommer skriva testamente då vi båda har särkullsbarn och dessutom ett gemensamt, så att båda två kan bo kvar på gården vi köpt t ex, utan att "barnen" ska kräva ut allt sitt och sätta den överlevande på pottan.

• Fen

Nä pappret är inte påskrivet och kommer att granskas först av en oberoende, samtidigt ska ett testamente upprättas och ska be min pappa upprätta ett med så inget kan gå fel

• angelsson

Ville bara bekräfta igen att det äktenskapsförordet som svärfar har ordnat betyder precis det som andra har skrivit, ni behåller det ni äger var för sig före äktenskapet och det ni köper in under äktenskapet. Den som står som ägare är den som får behålla egendomen vid en bodelning. Kan man visa att båda betalt egendomen så kan man bli samägare och får därmed dela den efter insats.

Som egendom räknas allt som är av värde, hus, pengar på banken, möbler, konst, båtar osv.

Rådet att anlita en egen jurist som går igenom allt med er låter som en bra idé! Särkullsbarn, sommarstugor och sånt kan ju krångla till det för er längre fram tyvärr...

Svar på tråden Hjälp med att tyda ett äktenskapsförord