• Fen

Hjälp med att tyda ett äktenskapsförord

hej alla.. jag ska gifta mig i efter sommaren och min blivande svärfar har ordnat ett äktenskapsförord till oss eller sin son,pga av att dom har nåt sommarställe som ska gå i arv inom familjen .. så här står det!!!!

Vi avtalar genom detta äkteskapsförord att all egendom av oss medfört i boet, under äktenskapet förvärvat, liksom all avkastning av sådan egendom, skall respektive makes enskilda, vari maken ej äger giftorätt .

Kan nån hjälpa mig att tyda dett på ren svenska =) vad händer vid dödsfall resp. skilmässa .. vi har inga gemensamma barn än

tack på förhand

• Svar på tråden Hjälp med att tyda ett äktenskapsförord
  • Fen

Vi har nyss flyttat ihop och mina grejer finns inte kvar i denna lägenhet utan hans alla dyra elektronik grejer finns här och möbler, har pratat lite löst om ekonomin men han vill att den ska vara delad, och vi tjänar samma och har ungefär samma skulder, men jag har två barn sen innan och jag vet att jag ska skriva en testmente enbart för att reglera deras behov om jag skulle gå bort.

• Fen

mmm tycker det med, han är ju enda barnet, så det känns väldigt kärleksdödande, det enda jag tänkte på om jag skulle skriva nåt för att skydda mitt arv från min pappa men ska nog ta kontakt med en jurist, vi har aldrig bråkat om nåt innan så jag hoppas inte detta blir en anledning

• Fen

tack för alla svar.. då är min magkänsla helt ute och cyklar, man är inte så poppis sen kanske i svärfars ögon

• Fen

ja att han styr förmycket ,om man inte vill skriva på för vi betämmer själv att allt vi köper ihop ska vi dela på, är trots allt inte ute efter några pengar för det finns inga, men jag är ju beredd och dela allt och lite till, men det känns att hans pappa inte tror på detta på förhållande

• Fen

Nä pappret är inte påskrivet och kommer att granskas först av en oberoende, samtidigt ska ett testamente upprättas och ska be min pappa upprätta ett med så inget kan gå fel

Svar på tråden Hjälp med att tyda ett äktenskapsförord