• JJES

Ni som bytt namn innan vigseln!!! FRÅGA!

Min sambo har ansökt om att få ta sin mammas efternamn nu innan vi skall gifta oss. Sen skall vi ha det som gemensamt efternamn är det tänkt.
    Han ansökte för 4 veckor sedan och har sedan dess inte hört ett smack.

Ni som gjort liknande hur lång tid tog det för ER att få er namnändring bekräftad o klar? Vi skall gifta oss om exakt en månad o börjar få lite småpanik att det inte skall bli klart.

Någon som har erfarenheter att dela med sig av i ämnet???

• Svar på tråden Ni som bytt namn innan vigseln!!! FRÅGA!
  • JJES
    26maj2007 skrev 2008-04-24 17:30:17 följande:
    Ring till skatteverket och kolla så att anmälan har nått dem.
    Jodå, det har vi försökt med men de går inte att nå sen två veckor tillbaka när vi ringt. De måste ha mycket att göra eller så vill de inte prata med oss.
  • JJES
    ganesha skrev 2008-04-24 17:35:07 följande:
    När jag bytte förnamn var det klart på ett kick. Gick in på skatteverket (ett fysiskt kontor), fyllde i alla papper och innan jag gick ut genom dörren kunde jag kalla mig vid mitt nya. Efternamn tar ju lite längre tid eftersom man inte kan byta hur som helst.Se: www.brollopstorget.se/Forum-1-13/m2230205.htm...
    Förnamn har min sambo bytt oxå o det gick smärtfritt. Sin mammas efternamn får man ju ta utan några regler så jag har svårt att tro att det skulle ta tid.??
  • JJES

Hmm?? Vi får kanske maila oxå o se om vi lyckas bättre på den fronten?

• JJES

Sambon fick tag i ansvarig person igår em. de hade SLARVAT bort ansökningen o är nu tvugna att få in en ny. *suck o dubbel suck*

Så nu får sambon skicka ett nytt brev i dag o så får vi hoppas att det går snabbt o smidigt att byta.

• JJES
    Nessan skrev 2008-04-25 10:11:34 följande:
    Nej, vad typiskt att er ansökning kmmit bort! Nu då de fått en ny kommer det säkert gå fort, det har det ju gjort för de andra som skrivit i denna tråden verkar det som.Vilket datum gifter ni er? Förmodligen är allt lugnt och inget ni behöver stressa upp er över!
    Jo vi får hoppas att det går snabbt o lätt. Vi gifter oss den 24 maj så det måste ju vara klart tills dess. Vår dotter får byta namn efter vår vigsel tänkte vi, så slipper vi än mer frågetecken. Blir ju till att "gömma" sambons nya efternamn tills efter vi är äkta hälfter!
  • JJES

Nu så är namnbytet äntligen klart. Sambon hade satt ett bindestreck mellan namnen så de ringde upp honom i dag o sa att det var borttaget sen 95 eller nåt. *S*
    Hon la in det i systemet o redan nu i kväll syns hans nya namn när man söker.

Nu är det bara dottern kvar att byta namn på, men får hon ha dubbelnamn???

• JJES
    Embo81 skrev 2008-05-06 20:11:59 följande:
    Var söker man på det?
    Han gick in å skatteverket o sökte på sin profil o sdär dök namnaet upp.
  • JJES
    Nessan skrev 2008-05-06 20:03:14 följande:
    Nej, som de sa på Skatteverket godkänns inte längre några dubbelnamn (sådana med bindestreck mellan). Däremot kan er (gemensamma?) dotter, om ni har olika efternamn, heta det ena av era namn som efternamn och det andra som mellannamn.
    Kan hon ha samma namn som pappan har, alltså hans "dubbelnamn"?
    Han skall alltså heta dels sin pappas efternamn som han har nu o dels sin mammas efternamn. Dottern heter redan nu sambons namn som kommer gå som mellannamn.
  • JJES

HAHA! Jo du fattade det rätt. Dottern heter Svensson nu precis som sin pappa. Han heter nu Svensson Ljunggren o det vill vi att dottern skall heta oxå. Jag skall heta bara Ljunggren.

Sen kan ju inte jag fatta varför sambon skall hålla kvar i sitt sson namn om jag skall avara ärlig. Det är ju inte direkt ett namn som går om intet om dottern eller han för den delen väljer bort det.

Svar på tråden Ni som bytt namn innan vigseln!!! FRÅGA!