• Stardusty

Krångel med tärnor....

Jag ska ha 5 tärnor och alla tackade ja med glädje när jag frågade dom för ett halvår sen. Nu så har jag börjat titta på klänningar till dom och valt en färg som de ska ha. En av tärnorna har dessutom kollat upp en sida som man kan beställa klänningar i den färgen för max 700 kr per klänning. Vi ska betala halva klänningen så isåfall blir det max 350 kr för varje tärna, vilket jag tycker är billigt.

Nu så har en tärna klagat på färgen, säger att den inte passar henne och snyft snyft typ. Och en annan tärna, min syster, säger att det blir så dyrt, hon har precis flyttat och säger att hon inte har råd att "unna sig" en klänning.... Hon har iofs sagt att hon ska köpa en, men man blir ändå så lessen att ens nära inte fattar för vems skull de gör detta. Det är ju _min_ dag, inte deras! Jag skulle aldrig klaga på varken pris eller färg på min väns bröllop, isåfall skulle jag aldrig tackat ja till att vara tärna...

• Svar på tråden Krångel med tärnor....
  • xxs

Ja men vad fan är det för stil då? Suck suck.
    Min syster som ska vara min "brudtärna" och SKA ha en fin klänning, säger "men ser det inte lite konstigt ut när det bara är ett så litet bröllop". Gav henne lite tärnregler då varav ena löd: Brudtärnan får EJ ifrågasätta brudens val vad gäller brudtärnans klädsel. Där fick hon ;) Hihi.

• Stardusty

Man tycker ju att de borde kunna förstå sånt själva liksom.... Jag förväntar mig inte att de ska sitta på bt varje dag som jag och kolla runt, men har man sagt ja till att vara tärna så får man väl stå ut med "reglerna"?
    Tror inte de fattat vad det innebär att vara tärna... Men jag har ju själv fullt upp med planeringen och känner inte att jag har tid och ork att ta tag i det där, de måste ju kunna lösa saker själva... Jag har gett förslag på var man kan hitta klänning, både billigt och dyrt, sen har jag till hon som klagar på färgen sagt att hon gärna får dekorera med ett band eller rosett i en neutral färg, typ ljusrosa.
    Jag har liksom inte bett dom köpa neongröna klänningar, utan brons-brunt, enligt mig en ganska normal och fin färg

• bara jag

Oj... Mina tärnor (mina systrar och min bästa kompis) har betalt sina klänningar själva (1500)...och eftersom de själva köpt för relativt dyr peng så har de fått vara med och bestämma färg. Min ena brudtärna ska ha en lite mörkare nyans än de andra två, då hon har en ljusare hudton.

Men eftersom ni själva ställer upp på halva priset, så borde de ju inte klaga...tror säkert att du valt ut en fin färg. 350:- för en klänning till ett bröllop ska man verkligen inte klaga på!!

• FruRålin080808

Det är av den anledningen min ena dotter är tärna och den andra är "tärnnäbb"(egenhändigt påhittat av en snart 9-åring...)så att jag kan bestämma ALLT=) INTE! Blev "överkörd" av den stora dottern att hon inte tänkte vara annat än "rockig" på bröllopet ;) Så flickorna kommer att ha svarta klänningar...

Om jag skulle fått äran att vara tärna hade jag gladeligen betalt min klänning själv och klätt mig i den färg som bruden valt. Det är verkligen en ära och det är inte många gånger i livet man får vara det. Du får stå på dig och vänligt men bestämt säga att det är det priset och den färgen som gäller annars väljer du någon annan som tärna(får nog dem på andra tankar;)Lycka till!

• xxs

Brons-brunt låter skitfint ju. Sluta klaga! Haha.

• sokkerstruten

I regel är det väl så att om man som brud bestämmer vilken klänning tärnorna SKA ha så brukar väl bruden och brudgummen betala kläderna, eftersom tärnorna oftast inte har något val. Dom har ju inte valt att bruden ska just "dessa" klänningar. Många har inte lust att lägga över 1000 kr på en klänning dom inte kommer använda igen, bara för att någon gifter sig.

Men om man som brud säger en färg och tärnan själv kan välja klänning ungefär och prisklass så brukar tärnan betala själv.

Men jag kan tycka att 350 inte är något att tjaffsa om, varken för henne eller för dig..:)( jag tycker i och försig det verkar vara en löjlig ursäkt det där med flytten, att man inte kan lägga 350 kr, det är ju inte direkt några pengar..) Lika gärna som hon kan betala så kan du betala..eftersom det är du som valt att dom SKA ha dessa klänningarna...

• Stardusty

Förstår hur du menar med vem som ska betala, men samtidigt är det ju frivilligt, man får väl hoppa av om man inte är beredd att betala 350 kr när jag ändå lagt precis lika mkt för klänningen själv... Det är ju inte jag som ska ha den och min syrra tycker t.om. att det är en fin färg (vilket övriga förutom en då tycker också). Har verkligen ansträng mig för att det ska bli en färg som de kan ha nån mer gång och som sagt 4 av 5 tycker att färgen är bra.

• Skottdagen2008

Om jag skulle få vara tärna skulle jag gärna vilja vara med och bestämma även fast jag innerst inne förstår att det är brudens uppgift.

Som tärna kommer du att synas också, självklart inte som bruden, men du vill känna dig fin, du vill passa i både modell och färg annars känns det liksom ganska så jobbigt. Det är som att ta på sig någon annas smak på kläder och då känner man sig inte som en själv.

Men å andra sidan får man lägga det åt sidan och försöka att inte bry sig, men visst kommer det att spegla lite hur man innerst inne känner sig.

Ja, det är svårt det där.

Får de varken välja modell eller färg så förstår jag att det känns lite fel, men styr dem bara till färg så kanske hon hittar en modell hon känner sig vacker i. Det är väl ändå färgen som är viktigast för sig.

Vår tärna fick 1 krav. Klänningen skulla ha färgen, svart, mörkrött, vitt eller silver och silver blev det. Hon var nöjd, jag var nöjd och hon var t.o.m. blå i håret .

• bröllops gäst

Åh. Känner igen mig. Detta hände mig oxå och efter mycket övervägande så sa jag faktiskt att det var Mitt bröllop och om det inte passade så tyckte jag att de skulle avstå. Fick en tärna mindre och det känndes inte kul att säga det.Men sen blev det aldrig nåt tjafs mer.(Gav henne ett annat uppdrag för att döva mitt samvete lite)=)

• Stardusty

skottdagen - men det är det som är grejen, de får välja vilken sorts klänning som helst alltså modell är upp till dom och de får ha band, rosetter whatever, BARA klänningen är bronsbrun. Och som sagt finns en återförsäljare som tar max 700, har gått klänningar på hans auktioner för 500 kr också vilket endast blir 250 kr per tärna... Så det tycker jag ändå är schysst från vår sida

Svar på tråden Krångel med tärnor....