Inlägg från: Stardusty |Visa alla inlägg
  • Stardusty

Krångel med tärnor....

Jag ska ha 5 tärnor och alla tackade ja med glädje när jag frågade dom för ett halvår sen. Nu så har jag börjat titta på klänningar till dom och valt en färg som de ska ha. En av tärnorna har dessutom kollat upp en sida som man kan beställa klänningar i den färgen för max 700 kr per klänning. Vi ska betala halva klänningen så isåfall blir det max 350 kr för varje tärna, vilket jag tycker är billigt.

Nu så har en tärna klagat på färgen, säger att den inte passar henne och snyft snyft typ. Och en annan tärna, min syster, säger att det blir så dyrt, hon har precis flyttat och säger att hon inte har råd att "unna sig" en klänning.... Hon har iofs sagt att hon ska köpa en, men man blir ändå så lessen att ens nära inte fattar för vems skull de gör detta. Det är ju _min_ dag, inte deras! Jag skulle aldrig klaga på varken pris eller färg på min väns bröllop, isåfall skulle jag aldrig tackat ja till att vara tärna...

• Svar på tråden Krångel med tärnor....
  • Stardusty

Man tycker ju att de borde kunna förstå sånt själva liksom.... Jag förväntar mig inte att de ska sitta på bt varje dag som jag och kolla runt, men har man sagt ja till att vara tärna så får man väl stå ut med "reglerna"?
    Tror inte de fattat vad det innebär att vara tärna... Men jag har ju själv fullt upp med planeringen och känner inte att jag har tid och ork att ta tag i det där, de måste ju kunna lösa saker själva... Jag har gett förslag på var man kan hitta klänning, både billigt och dyrt, sen har jag till hon som klagar på färgen sagt att hon gärna får dekorera med ett band eller rosett i en neutral färg, typ ljusrosa.
    Jag har liksom inte bett dom köpa neongröna klänningar, utan brons-brunt, enligt mig en ganska normal och fin färg

• Stardusty

Förstår hur du menar med vem som ska betala, men samtidigt är det ju frivilligt, man får väl hoppa av om man inte är beredd att betala 350 kr när jag ändå lagt precis lika mkt för klänningen själv... Det är ju inte jag som ska ha den och min syrra tycker t.om. att det är en fin färg (vilket övriga förutom en då tycker också). Har verkligen ansträng mig för att det ska bli en färg som de kan ha nån mer gång och som sagt 4 av 5 tycker att färgen är bra.

• Stardusty

skottdagen - men det är det som är grejen, de får välja vilken sorts klänning som helst alltså modell är upp till dom och de får ha band, rosetter whatever, BARA klänningen är bronsbrun. Och som sagt finns en återförsäljare som tar max 700, har gått klänningar på hans auktioner för 500 kr också vilket endast blir 250 kr per tärna... Så det tycker jag ändå är schysst från vår sida

• Stardusty

Ja, jag vet att jag borde ta ett snack med henne, men hon är så känslig Då blir det sura miner istället vilket jag ju vill undvika om det går. Men samtidigt så tycker ju jag att vi gjort vad vi kan genom att föreslå att vi dekorerar med band eller rosett och dessutom tagit fram sidor åt henne där man kan köpa billiga klänningar, har tom erbjudit att betala för skräddare om klänningen inte sitter bra.... Jag är verkligen ingen bridezilla som bestämmer allt de ska göra, så jag förstår inte varför hon reagerat som hon gjort... Som du säger antingen tackar man ja och gör det som förväntas utan att klaga eller så tackar man nej. Och övriga tärnor gillar ju färgen så...

• Stardusty

Majsan - tradera har en hel del auktioner, sen finns www.gojane.com
    www.millybridal.com
    www.1koo.com
    www.kanacca.com

Fru sen 06 - ursäkta men mina tärnor visste när de sa ja att de skulle få betala halva klänningen och kunde då sagt nej. Dessutom tycker ju jag inte att 250 kr är mkt, hade de varit "vanlig" gäst hade deras klädsel säkert kostat mer!
    Hur du gör får ju stå för dig men om det är okej för dig så bestämmer jag gärna över mitt eget bröllop....

Svar på tråden Krångel med tärnor....