• Stardusty

Krångel med tärnor....

Jag ska ha 5 tärnor och alla tackade ja med glädje när jag frågade dom för ett halvår sen. Nu så har jag börjat titta på klänningar till dom och valt en färg som de ska ha. En av tärnorna har dessutom kollat upp en sida som man kan beställa klänningar i den färgen för max 700 kr per klänning. Vi ska betala halva klänningen så isåfall blir det max 350 kr för varje tärna, vilket jag tycker är billigt.

Nu så har en tärna klagat på färgen, säger att den inte passar henne och snyft snyft typ. Och en annan tärna, min syster, säger att det blir så dyrt, hon har precis flyttat och säger att hon inte har råd att "unna sig" en klänning.... Hon har iofs sagt att hon ska köpa en, men man blir ändå så lessen att ens nära inte fattar för vems skull de gör detta. Det är ju _min_ dag, inte deras! Jag skulle aldrig klaga på varken pris eller färg på min väns bröllop, isåfall skulle jag aldrig tackat ja till att vara tärna...

• Svar på tråden Krångel med tärnor....
  • Skottdagen2008

Då borde det ju inte vara så svårt att hitta en modell man trivs i. Javisst i visa färger ser man piss ut i, men då får de väl tacka nej till tärneäran.

Har du pratat med och förklarat hur du känner och låt henne förstå att det faktiskt är en ära, men också en uppgift såsom att förgylla er dag med det ni vill såsom färgen på kläderna ska matcha er och inte henne personligen.

Att det är helt OK att tacka nej om hon inte vill, emn att det skulle glädja dig om hon ändå såg förbi sin egen stil och tackade ja.

Stardusty skrev 2008-05-05 14:57:24 följande:
    skottdagen - men det är det som är grejen, de får välja vilken sorts klänning som helst alltså modell är upp till dom och de får ha band, rosetter whatever, BARA klänningen är bronsbrun. Och som sagt finns en återförsäljare som tar max 700, har gått klänningar på hans auktioner för 500 kr också vilket endast blir 250 kr per tärna... Så det tycker jag ändå är schysst från vår sida
  • Stardusty

Ja, jag vet att jag borde ta ett snack med henne, men hon är så känslig Då blir det sura miner istället vilket jag ju vill undvika om det går. Men samtidigt så tycker ju jag att vi gjort vad vi kan genom att föreslå att vi dekorerar med band eller rosett och dessutom tagit fram sidor åt henne där man kan köpa billiga klänningar, har tom erbjudit att betala för skräddare om klänningen inte sitter bra.... Jag är verkligen ingen bridezilla som bestämmer allt de ska göra, så jag förstår inte varför hon reagerat som hon gjort... Som du säger antingen tackar man ja och gör det som förväntas utan att klaga eller så tackar man nej. Och övriga tärnor gillar ju färgen så...

• Skottdagen2008

Jag skulle nog prata med henne igen och berätta för henne hur mycekt hon betyder för mig och att det är därför hon valdes till att bli tärna, men att detta är viktigt för er att följet ser enhetligt ut färgmässigt, att det skulle se märkligt ut om hon stack ut i någon annan kulör.....

....och att du i så fall nog får tacka för att hon visade intresset och att du förstår om hon inte vill vara tärna, men att du tycker lika mycket om henne i alla fall (du förutsätter liksom att om man inte vill se ut enligt era önskemål så vill man inte vara tärna). Då kommer hon säkert att säga att hon vill visst vara tärna och då säger du:

"Ojdå jaha, men jag förstod det som om du inte ville vara tärna eftersom vi önskar oss fel färg på klänningen och vi kommer inte att ändra oss på den punkten, men det förstod du väl? Vi har ju ett färgtema vi vill hålla."

• Skottdagen2008

Lite elakt, näe, bara sant.

• alltidvi

Jag läste på ngn tråd att bruden hade betalat tärnklänningarna men då meddelat tärnorna att hon tänkte sälja dem vidare efter bröllopet. Tärnorna fick välja om de vill "köpa ut" dem till en billig penning. Kan ju vara ett alt för dig? Då behöver inte din tärna betala men samtidigt får hon inte fördelen (som kan vara orättvis mot de andra tärnorna) att behålla klänningen efter bröllopet (som de andra får göra).

• lillabruden

hejhej,...

Jag har 3tärnor och min 'supertärna' är min bästa vän...när jag pratade med henne om en av dem andra tärnorna snäste hon artigt ifrån sig 'annars tar jag ett snack med henne det är DITT bröllop!!!'

Så kanske det är ett sätt att gå tillväga? av 4tärnor kanske där är en som är lite tuffare...?

En tärna ska faktiskt inte bry sig såvärst om 'vad som passar bäst'... tycker jag iallafall! Om jag blir tärna en dag klär jag mig i den hemskaste om så bruden vill -förutsatt att det är en nära vän/släkting!

Man kan faktiskt offra sig nån gång =)

• majsan82

Hej hej Stardusty!

Tråkigt att din brudtärna ställer till det för dej...hoppas verkligen att det löser sig =)

Jag håller på för fullt och leta efter tärnklänningar och tänkte därför höra om du kan tipsa mig om några bra hemsidor =)

• Fru sen 06

Skulle ALDRIG kräva att tärnan/tärnorna har en viss klädsel om de ska betala för det själva! Är det så viktigt för dig så får du stå för kostnaden!

• Stardusty

Majsan - tradera har en hel del auktioner, sen finns www.gojane.com
    www.millybridal.com
    www.1koo.com
    www.kanacca.com

Fru sen 06 - ursäkta men mina tärnor visste när de sa ja att de skulle få betala halva klänningen och kunde då sagt nej. Dessutom tycker ju jag inte att 250 kr är mkt, hade de varit "vanlig" gäst hade deras klädsel säkert kostat mer!
    Hur du gör får ju stå för dig men om det är okej för dig så bestämmer jag gärna över mitt eget bröllop....

• Fru sen 06

Sorry om jag gjorde dig upprörd! Det var inte meningen.

Ville bara delge min åsikt för jag anser att alltför många blivande brudar kräver för mycket av sin omgivning i samband med bröllop och planering.

• Tx2

Tycker att du skall ta Skottdagen2008´s råd. Det är din dag och ni har valt ett färgtema.

Skottdagen2008 skrev 2008-05-05 15:26:54 följande:
    Jag skulle nog prata med henne igen och berätta för henne hur mycekt hon betyder för mig och att det är därför hon valdes till att bli tärna, men att detta är viktigt för er att följet ser enhetligt ut färgmässigt, att det skulle se märkligt ut om hon stack ut i någon annan kulör.........och att du i så fall nog får tacka för att hon visade intresset och att du förstår om hon inte vill vara tärna, men att du tycker lika mycket om henne i alla fall (du förutsätter liksom att om man inte vill se ut enligt era önskemål så vill man inte vara tärna). Då kommer hon säkert att säga att hon vill visst vara tärna och då säger du:"Ojdå jaha, men jag förstod det som om du inte ville vara tärna eftersom vi önskar oss fel färg på klänningen och vi kommer inte att ändra oss på den punkten, men det förstod du väl? Vi har ju ett färgtema vi vill hålla."
    Var tärna i helgen ihop med fyra andra tjejer. Vi fick reda på färgtema och kunde välja klänningar fritt, behövde inte matcha varandra, då vi betalade själv. Men vi ville välja klänning ihop allihop med hjälp utav bruden då vi ville ha det enhetligt och att det skulle passa med hur hon ville ha det på sin stora dag.
    Slutade med att vi hittade en modell som vi alla tyckte funkade och valde en färg som vi inte tyckte var så smickrande men i brist på annat så tyckte vi att det var klockrent. Alla tyckte bara att det var en kul grej att få vara tärna och vara med under dagen. Visst har vi knorrat men med glimten i ögat. Och slutresultatet blev jättesnyggt,efter några solningar och lite accessoarer.
    Det är ju en ära att bli vald som tärna och visst man vill vara bekväm i klänningen, men man kan ju inte haka upp sig på allt, speciellt inte när ni erbjuder att betala en del.

Lycka till med tärnorna
Svar på tråden Krångel med tärnor....