Inlägg från: skruttgumma |Visa alla inlägg
  • skruttgumma

Buget för upp till 20 000 fortsättning

Jag är mest här och kollar lite i förebyggande syfte eftersom sambon bara hintat lite om att ett frieri kan komma inom en snar framtid..
    Men har börjar kolla lite på budget och håller helt med att man kan bli förblindad av allt lullull som är totalt onödigt. Ska vissa verkligen ha toapapper som matchar servetterna på riktigt?

Några saker som jag tänkt spara in på är:
    -->Istället för en dyr brudbukett funderar jag på att ha en riktigt fin röd ros.
    -->Istället för en fotograf kan vi gå till en sån där fotostudio där man blir sminkad och fotograferad gratis och sedan bara betalar för de bilder man vill ha. De har öppet på lördagar så man kan åka emellan vigseln och festen om man absolut vill ha samma dag. Annars har man ju alltid någon som kan ta massa kort på en vid någon fin bakgrund, med digitalkameror kan man ju ta 100 kort och sedan om det blir snett eller för mycket bakgrund eller så så kan man redigera i photoshop.
    -->Istället för att betala någon för att sköta musiken så ska vi göra en skiva med alla låtar vi vill ha och låta den gå.
    --->Transport från kyrkan för brudparet 1500:- stod det i en budget jag såg.. Varför? Häst och vagn eller? Vi kan väl åka i pappas bil?

Det jag vill lägga pengar på är att få en ring jag vill ha och så vill jag faktiskt ha en fin klänning. Ingen svindyr, men vill ha en brudklänning, inte gå till H&M och köpa en vit klänning bara..

Jag tycker detta var en toppentråd förresten!!!

• skruttgumma

Jag har just fyllt i den budgeten som man kan fylla i här på BT. Lite på ett ungefär, men hamnade på lite drygt 20.000.. Funderar på om man verkligen måste ha middag?? Kan man inte gifta sig på kvällen och ha bara tårta? Läste att det ofta var så på eftermiddagsbröllop förr, men hur ska folk stå sig en hel fest om de inte får mat?

• skruttgumma

Oj, det är ju bra. Kollade just på catering och då blir det ju typ 250kr per person med buffé. Och det stämmer ju verkligen som du säger att det blir mer mat. Men måste man inte ha serveringspersonal om man inte har buffé? Det kostar ju..

• skruttgumma

Vi har nu 58 gäster på vår lista, och budgeten ligger på 20.630kr och då har vi fått precis det vi vill ha.. Det enda jag letar efter är mat som håller budgeten som vi lagt för det..

• skruttgumma

Vi tänkte önska oss bidrag till resan.
    Ska bestämma någon vi litar på som kan ha hand om det och så får alla gäster vända sig till honom/henne. Då slipper man komma med ett presentkort på en viss summa, vilket alltid är känsligt. Vi har gissat på att folk kanske vill lägga 100kr per person, och att våra föräldrar kanske lägger lite mera, sedan är det vårt "ombud" som fixar resan, så priset kommer aldrig vi att få reda på.

Har hört att folk haft bröllopsfester där gästerna antingen får betala för sitt kuvert eller ta med sig egen alkohol, och då snålar jag hellre på nåt annat och kan bjuda på det..

• skruttgumma

Sen måste vi inte åka till Maldiverna eller New York på bröllopsresa, jag åker lika gärna en helg till Köpenhamn, shoppar och bor på ett lagom lyxigt hotell.

• skruttgumma

Vill bara skriva att jag oxå tycker att detta är en himla trevlig tråd. Blev lite mörkrädd först och tänkte att jag hamnat helt fel när jag läste i lite andra trådar.. Vi har inte satt datum för bröllopet än eftersom vi officiellt inte är förlovade (sambon tycker det är viktigt att han får göra ett riktigt frieri och det ska helst bli en överraskning när, ja det låter nog konstigare än det är), men vi fyller båda 30 nästa år, så funderade lite på om vi skulle sätta ihop det till en enda fest.. Annars känns det som om det blir lite mycket på samma år. Fast man vill ju fira båda..
    Vad tycker ni?
    Om vi lyckas med budgeten så kan vi ev gifta oss på våren och sen ha 30-årsfest på hösten. Blir det för mycket?

• skruttgumma

Tack för alla tips! Ja, det får nog bli antingen att vi slår ihop dem eller att vi lägger allt krut på bröllopet och sen bara firar födelsedagarna som man brukar. Alternativet är ju att vänta med bröllopet till nästa år, men det vill jag ju inte
    På torsdag ska vi åka på vår "hemliga resa" som sambon av misstag en gång råkade kalla "våran förlovningsresa" så kanske det blir ett frieri då. Men ska inte tänka så, för då blir det säkert inte så..

• skruttgumma

Hur ska ni göra med barn förresten?
    Har förstått att det kan vara väldigt känsligt..

• skruttgumma

Ni som ska ha festprogram, vad har ni i dem? Har inte riktigt fattat vitsen med dem..

• skruttgumma

soon and very soon ---> Jag tycker du ska passa på att köpa fler, bättre att ha några extra isf, det var ju inte jättedyrt. Man kan ju tappa i golvet oxå..

Jag tror att vi kanske oxå ska ha bara fika. Är lite rädd att festen ballar ur till fyllefest (känner vissa av våra vänner) och jag vill inte bära min (då) man till hotellet, och vill heller inte att vi ska ramla i säng med en gång och somna, då känns det som om vi lika gärna kunde sova hemma..

Puffar för att få höra om mannen och "datorn"

• skruttgumma

Ja, mat är något vi definitivt borde ta upp i den här tråden. Det är den som hotar att spräcka vår bundget

• skruttgumma

Jag hoppas på att min mamma och pappa ska vilja betala maten.. Men vi kommer iaf att göra själva.
    Tyvärr har vi inte tillgång till någon ko, nån som har andra tips på vad man kan laga?

Vill ändå att det ska vara lite festligare än vanligt. Hade varit hur coolt som helst med en hel ko.. Ska den grillas hel?

• skruttgumma

Jag har en kompis som gör tårtor så hon ska göra vår tårta, så betalar vi bara för materialet och hyr ställning.

Lillamaa, din mat lät jättesmaskig ju.
    Jag har såååå dålig fantasi, så jag kan verkligen behöva hänga här och få lite inspiration..

Har oxå funderat på couscous. Brukar göra jättegod couscoussallad med ruccola, coctailtomater, cashewnötter och fetaost i. Kan man ha det kanske???
    Så skulle jag vilja ha såna där tunna kycklingspett som man har honung och sesamfrön på, nån som vet hur man gör det?

Min m2b´s pappas fru gjorde jättegod rostbiff med nån olivgojs ovanpå, undrar om man kan med att be henne göra det till 60pers??

• skruttgumma

Det beror helt på hur många man är och hur avancerad tårta man ska ha. Vi ska vara ca 50 pers, min kompis ska baka tårtan och hon räknar med ca 500 för tårtan, då ska hon ha sockerkaksbotten, 2 lager med fyllning, grädde och sugarpaste på. Och så ska det vara röda rosor och ett brudpar.
    Vet inte vad ställningen kostar att hyra..

Vi ska köpa alkohol i Tyskland.
    Puffar definitivt för HUR MYCKET man ska köpa???
    Vi hade tänkt ha rött och vitt vin till maten, gillar man inte det finns det kolsyrat vatten el alkoholfri cider.
    Sen vill vi ha öl och cider i baren, kanske ev oxå vin.
    Hur mycket räknar man med att folk dricker???

Det är verkligen mat och dryck som är boven..
    Förresten, vet nån vad det kostar med kläder till brudgum, marshalk och lillmarshalk?

• skruttgumma

Var på internet har ni beställt då?

Spelar det jättestor roll om inte alla tre har likadana kostymer? De kommer ha likadan väst, kravatt och blomma i knapphålet, då gör det kanske inget om min m2b t.ex har en mörkgrå kostym och hans marshalk en svart?

Och sonen, var hittar man en billig kostym till en 4-åring som växer så det knakar?

• skruttgumma

Tack! Nu har jag oxå lagt till den.
    Dricker folk inte mer än en grej i timmen? *funderar*

Svar på tråden Buget för upp till 20 000 fortsättning