![Lillsnufflan](/bundles/flmuser/images/ingenbild_th_bt.gif)
-
Ska man ha en lång fest med dans och så, behöver man nog mer än tårta för att orka. Däremot kan man ju ha en kortare mottagning efter vigseln och då klara sig på kaffe och tårta.skruttgumma skrev 2008-07-20 22:02:27 följande:Jag har just fyllt i den budgeten som man kan fylla i här på BT. Lite på ett ungefär, men hamnade på lite drygt 20.000.. Funderar på om man verkligen måste ha middag?? Kan man inte gifta sig på kvällen och ha bara tårta? Läste att det ofta var så på eftermiddagsbröllop förr, men hur ska folk stå sig en hel fest om de inte får mat?
-
Vår budget låg på 20 000 men vi åkte på en ekonomisk smäll i samband med en oväntat resa utomlands pga. begravning samt en gigantisk elfaktura. Så nu får vi vackert klara oss på 15 000.
Min syster som är kostekonom avrådde oss från buffé då folk tydligen äter mer då och man dessutom måste ha mer av varje rätt då folk ofta äter "ojämnt" (dvs. alla vräker i sig av en viss paj medan de lämnar en annan). Inom måltidbranschen brukar man tydligen räkna med 65kr/pers för trerätters och 85kr/pers för buffé i råvaror sedan kan ju det variera. Gryta med massor av billiga rotsaker blir ju billigare och rådjursfilé dyrare. Men hon har i alla fall försäkrat mig om att 65kr ska räcka för oxfilé med tårta som efterrätt. -
Jo, så är det ju. Det förutsätter att man har bekanta som kan ställa upp mot mat, fest och kanske en liten (med betoning på liten) slant. Några kompisars småsyskon, typ.
skruttgumma skrev 2008-07-20 22:15:25 följande:Oj, det är ju bra. Kollade just på catering och då blir det ju typ 250kr per person med buffé. Och det stämmer ju verkligen som du säger att det blir mer mat. Men måste man inte ha serveringspersonal om man inte har buffé? Det kostar ju.. -
Vi bjuder barnen. Vi har själv en sjuårig son som jag vill ska vara med och fira och det blir skojigare för honom om det är andra barn där. Vi bjuder några vänner men annars blir det mest familjen och de flesta dricker inte alls och de som gör det tar sällan mer än ett glas till maten. Så det är fullt kompatibelt med barn. Jag har förövrigt aldrig varit på ett bröllop, verken i familjen eller i vänskapskretsen, där man inte haft barnen närvarande. För mig är ett bröllop en familjehögtid, men jag förstår att andra ser annorlunda på det. Och jag tycker helt klart att det är upp till dem som gifter sig som får bestämma.
Däremot har jag sett personer här på BT som blivit irriterade för att deras vänner frågar om de får ta med en nyfödd bebis på det barnfria bröllopet. Generellt sätt tycker jag inte det hör til god ton att fråga om man får ta med sig någon, barn eller vuxen, till en fest dit de inte är bjudna. Men varför ens bjuda en person som man VET inte kan komma? För det är svårt att lämna en nyfödd bebis hemma kanske en hel dag om bröllopet ligger långt bort. Vore det jag skulle jag nog tala med mina ammande vänner INNAN jag skickade ut inbjudningarna och förklara situationen: att jag VERKLIGEN inte ville ha några barn närvarande ens vid vigseln och så frågat om de vill bli bjudna ändå. Annars känns det ju nästan taskigt att skicka ut en inbjudan, lite som: se nu vad du missar! Men dessa människor hör tack och lov till undantagen. -
skruttgumma skrev 2008-08-06 20:31:41 följande:
Vi ska köpa alkohol i Tyskland. Puffar definitivt för HUR MYCKET man ska köpa???Vi hade tänkt ha rött och vitt vin till maten, gillar man inte det finns det kolsyrat vatten el alkoholfri cider.Sen vill vi ha öl och cider i baren, kanske ev oxå vin. Hur mycket räknar man med att folk dricker???Det är verkligen mat och dryck som är boven..www.systembolaget.se/Applikationer/Knappar/KontaktaOss/vanligavaradrycker.htm
Ganska långt ner på sidan finns riktlinjer för hur man beräknar.