• fyffy

Hur fungerar det med ett taget namn?

Det är för många tex. Svensson att fråga så det är ju egentligen omöjligt. Ska man ta ett namn som några redan har måste man tillfråga alla som har namnet och alla som har rätt att bära namnet. Det kan alltså vara betydligt fler än det verkar. Dessa personer måste sedan skicka in ett medgivande plus ett personbevis som personligen måste beställas från skatteverket. Det kräver alltså en hel del från dem man frågar. Det gäller även om någon har ett liknande namn. Ett kort o och ett kort u kan till exempel förväxlas. VI gjorde ett försök att börja fråga några angående just dessa men det gick inte för de tyckte det var för mycket besvär. Det bästa är att lägga energi på att hitta ett helt unikt namn som inte kan förväxlas. Det är jättesvårt men det går.

En annan grej, det tar väldigt lång tid hela processen. Vi började i januari och förhoppningsvis blir namnet klart den här veckan. Då har det dessutom legat ute på www.poit.se för kungörelse dvs. allmän beskådan i en månad vilket krävs innan namnet godkänns.

• fyffy

ett tipsä r att maila olika förslag till prv så får ni veta om det är sökbart eller inte. Det är ju onödigt att skicka in om man vet att man får avslag. på poit.se (exempelvis numret som kom ut 5/4 kan man (rätt långt ner typ i slutet, det är flera hundra sidor) se förslag på namn som blivit godkända av prv och ligger ute för kungörelse.

• fyffy

ja det är jättebra med namnförslagen.. men det är väldigt många av dem som inte är sökbara.. men man kan ju få lite hjälp på traven..

• fyffy

Äntligen är det klart, idag kom namnbeviset på vårt nya efternamn som vi hittat på alldeles själva. Eftersom det kostar 1500 per person att ta ett nytt namn sådär så är det min blivande som ansökt om namnändring så får jag vänta till vigseln den 6/9 och ta det då.

• fyffy

när jag pratade med prv sa han till mig att "sök för ena, det blir billigare" så jag antar att man kan söka för båda. Du skickar ju in för två personer på samma ansökan så det räknas liksom inte som två olika ansökningar. Därför blir det nog inga problem.

• fyffy

ja, det lär ju vara ett undantagsfall..

Svar på tråden Hur fungerar det med ett taget namn?