• MissUnderstood

Hur fungerar det med ett taget namn?

Jag och min m2b vill ta ett eget nman som efetrnamn istället för att använda oss av något av våra.
    Men vad är det för regler som gäller egentligen. Måste man hitta på ett namn som inte finns eller kan man ta ett som redan är befintligt? Vi skulle vilja heta Engelmark men det finns ju redan folk som heter det...
    Nån som kan reda ut detta åt mig?

• Svar på tråden Hur fungerar det med ett taget namn?
  • Pumpkin

Om ni ska ta ett som redan finns har jag för mig att alla dessa måste tillfrågas... Nånting sånt i alla fall, det är inte bara att byta hipp som happ.

• MissUnderstood

Tack! Ska spana där... Men säg att man vill ta Svensson som efternamn. Måste man verkligen fråga ALLA då? Det låter ju galet...

• Pumpkin

Njae, det är ju om det är en mer begränsad grupp av människor... Vet inte exakt hur det funkar...

• fyffy

Det är för många tex. Svensson att fråga så det är ju egentligen omöjligt. Ska man ta ett namn som några redan har måste man tillfråga alla som har namnet och alla som har rätt att bära namnet. Det kan alltså vara betydligt fler än det verkar. Dessa personer måste sedan skicka in ett medgivande plus ett personbevis som personligen måste beställas från skatteverket. Det kräver alltså en hel del från dem man frågar. Det gäller även om någon har ett liknande namn. Ett kort o och ett kort u kan till exempel förväxlas. VI gjorde ett försök att börja fråga några angående just dessa men det gick inte för de tyckte det var för mycket besvär. Det bästa är att lägga energi på att hitta ett helt unikt namn som inte kan förväxlas. Det är jättesvårt men det går.

En annan grej, det tar väldigt lång tid hela processen. Vi började i januari och förhoppningsvis blir namnet klart den här veckan. Då har det dessutom legat ute på www.poit.se för kungörelse dvs. allmän beskådan i en månad vilket krävs innan namnet godkänns.

• MissUnderstood

fyffy: Tack, så mycket bra information du kunde ge mig! Ja vi får väl helt enkelt börja klura på något namn som skulle kunna fungera. Men som du säger, det är svåååårt! :)

• fyffy

ett tipsä r att maila olika förslag till prv så får ni veta om det är sökbart eller inte. Det är ju onödigt att skicka in om man vet att man får avslag. på poit.se (exempelvis numret som kom ut 5/4 kan man (rätt långt ner typ i slutet, det är flera hundra sidor) se förslag på namn som blivit godkända av prv och ligger ute för kungörelse.

• Pumpkin

prv.se kan man ju få lite hjälp i påhittandet också

• fyffy

ja det är jättebra med namnförslagen.. men det är väldigt många av dem som inte är sökbara.. men man kan ju få lite hjälp på traven..

• anne på grönkulla

Det spelar nog ingen roll alls hur många som heter ett namn - har man ingen anknytning till det (inom de regler som gäller för namn man får ta) så får man inte ta det utan tillstånd. Men PRV förklarar bra på sin hemsida och de lär vara bra på att förklara i telefon för dem som ringer med frågor också.

• Nessan

Stämmer som skrivits i de senaste inläggen att hur många som för närvarande bär ett namn inte minskar skyddet för just det namnet.

För att få bära ett efternamn måste du ha rätt till det, vilket man tex kan få genom släktskap eller äktenskap. Om inte någon i ens närmaste släkt eller ens blivande make heter Svensson spelar det ingen som helst roll att det är bland Sveriges vanligaste efternamn, man får ändå inte bara ta det! Varför skulle de med namnet Svensson ha mindre rätt till sitt efternamn än de som bara är ca 15 st om ett efternamn? -och tänk bara på vilka gränsdragningsproblem som skulle uppstå isf. Hur många skall bära ett namn för att det skall vara vanligt nog för att det skall betraktas som allmänt gods? Och vad händer om några dör/byter bort namnet -då skulle plöstligt ett tidigare "allmänt gods"-namn inte längre vara det. Nej, som ni förstår är detta alldeles för krngligt, så därför är ALLA efternamn skyddade enligt namnlagen!

Lycka till med att komma på ett unikt namn som ni kan ansöka om att ta istället! Hoppas ni kan få hjälp av PRV:s namngenerator.

• fyffy

Äntligen är det klart, idag kom namnbeviset på vårt nya efternamn som vi hittat på alldeles själva. Eftersom det kostar 1500 per person att ta ett nytt namn sådär så är det min blivande som ansökt om namnändring så får jag vänta till vigseln den 6/9 och ta det då.

• Nessan

Det hade dock kostat 1500 för er som par om ni tagit namnet efter vigseln tillsammans också. Men jag förstår om ni vill ha det klart före vigseln.

Skulle det ens fungera att ni båda ansökte om namet innan ni är gifta (iställer för bara din m2b som ni gjorde nu)? Då utgör ni ju hinder för varandras ansökningar i princip, eftersom ni inte är släkt eller gifta då, alltså lika 'oberoende' av varandra som om du och jag skickat in samma namnförslag...

fyffy skrev 2008-05-13 12:43:48 följande:
    Äntligen är det klart, idag kom namnbeviset på vårt nya efternamn som vi hittat på alldeles själva. Eftersom det kostar 1500 per person att ta ett nytt namn sådär så är det min blivande som ansökt om namnändring så får jag vänta till vigseln den 6/9 och ta det då.
  • anne på grönkulla

Skillnaden om man söker tillsammans eller enskilt är ju att man har olika rätt till namnet sen. Om man söker tillsammans kan båda föra det vidare i ev senare äktenskap om det skulle bli aktuellt, men om den ena söker och den andra tar det med ett äktenskap har endast den första parten rätt till namnet.

Men det var en bra fråga det där med om man kan söka tillsammans utan att vara gifta - det vore intressant att höra om någon gjort det.

• fyffy

när jag pratade med prv sa han till mig att "sök för ena, det blir billigare" så jag antar att man kan söka för båda. Du skickar ju in för två personer på samma ansökan så det räknas liksom inte som två olika ansökningar. Därför blir det nog inga problem.

• Nessan

Problemet kan ju uppstå om ett par söker gemensamt med anledning av att de skall gifta sig och sedan blir av ngn anledning inte bröllopet av. Då finns det plötsligt två separata släkter med ett nyantaget namn. Hmm... Men jag antar att det isf är parets problem isf då de valde att söka tillsammans. Då måste man ju vara medveten om att båda får lika stor rätt till namnet då det beviljas (som Anne var inne på här ovan).

fyffy skrev 2008-05-13 19:24:51 följande:
    när jag pratade med prv sa han till mig att "sök för ena, det blir billigare" så jag antar att man kan söka för båda. Du skickar ju in för två personer på samma ansökan så det räknas liksom inte som två olika ansökningar. Därför blir det nog inga problem.
  • fyffy

ja, det lär ju vara ett undantagsfall..

• T RO

Jag har också för mig att om man "tar" ett nytt namn så har man bara rätt att ändra det genom att förvärva ett nytt namn genom äktenskap.

I praktiken innebär det att om jag byter från Svensson till Nilsson tillsammans med min blivande (innan vigseln) och jag sen vill skiljas, så får jag dras med mitt namn tills jag hittar en ny man att gifta mig med.

Om man däremot har förvärvat ett namn genom giftermål så får man byta tillbaka till sitt flicknamn uan problem.

Jag ska kolla up mer om detta, men vår plan är att min blivande byter till sin mammas flicknamn (och behåller sitt efternamn som mellannamn) sedan tar jag hans nya namn vid vigseln och behåller mitt namn som mellannamn.

Om det sedan skulle bli skilsmässa så är det ganska okej att han bär sin mammas flicknamn, speciellt som hon inte längre finns i livet.

:)

Jag kan såklart ha fel för mig, men kan vara värt att kolla upp så man inte "står där" med ett namn som man inte "blir av med"

Svar på tråden Hur fungerar det med ett taget namn?