• Nessan

Hur fungerar det med ett taget namn?

Stämmer som skrivits i de senaste inläggen att hur många som för närvarande bär ett namn inte minskar skyddet för just det namnet.

För att få bära ett efternamn måste du ha rätt till det, vilket man tex kan få genom släktskap eller äktenskap. Om inte någon i ens närmaste släkt eller ens blivande make heter Svensson spelar det ingen som helst roll att det är bland Sveriges vanligaste efternamn, man får ändå inte bara ta det! Varför skulle de med namnet Svensson ha mindre rätt till sitt efternamn än de som bara är ca 15 st om ett efternamn? -och tänk bara på vilka gränsdragningsproblem som skulle uppstå isf. Hur många skall bära ett namn för att det skall vara vanligt nog för att det skall betraktas som allmänt gods? Och vad händer om några dör/byter bort namnet -då skulle plöstligt ett tidigare "allmänt gods"-namn inte längre vara det. Nej, som ni förstår är detta alldeles för krngligt, så därför är ALLA efternamn skyddade enligt namnlagen!

Lycka till med att komma på ett unikt namn som ni kan ansöka om att ta istället! Hoppas ni kan få hjälp av PRV:s namngenerator.

• Nessan

Det hade dock kostat 1500 för er som par om ni tagit namnet efter vigseln tillsammans också. Men jag förstår om ni vill ha det klart före vigseln.

Skulle det ens fungera att ni båda ansökte om namet innan ni är gifta (iställer för bara din m2b som ni gjorde nu)? Då utgör ni ju hinder för varandras ansökningar i princip, eftersom ni inte är släkt eller gifta då, alltså lika 'oberoende' av varandra som om du och jag skickat in samma namnförslag...

fyffy skrev 2008-05-13 12:43:48 följande:
    Äntligen är det klart, idag kom namnbeviset på vårt nya efternamn som vi hittat på alldeles själva. Eftersom det kostar 1500 per person att ta ett nytt namn sådär så är det min blivande som ansökt om namnändring så får jag vänta till vigseln den 6/9 och ta det då.
  • Nessan

Problemet kan ju uppstå om ett par söker gemensamt med anledning av att de skall gifta sig och sedan blir av ngn anledning inte bröllopet av. Då finns det plötsligt två separata släkter med ett nyantaget namn. Hmm... Men jag antar att det isf är parets problem isf då de valde att söka tillsammans. Då måste man ju vara medveten om att båda får lika stor rätt till namnet då det beviljas (som Anne var inne på här ovan).

fyffy skrev 2008-05-13 19:24:51 följande:
    när jag pratade med prv sa han till mig att "sök för ena, det blir billigare" så jag antar att man kan söka för båda. Du skickar ju in för två personer på samma ansökan så det räknas liksom inte som två olika ansökningar. Därför blir det nog inga problem.
Svar på tråden Hur fungerar det med ett taget namn?