• ToU

    Kostnader för möhippa?

    Hej!

    Har precis fått veta att en kompis möhippa som går av stapeln nu i maj kommer att kosta 950 kr! :-O För mig är det mycket pengar, student som jag är. Det vore väl än sak om det bara vore att betala den summan, men nu är ju möhippan i en helt annan stad ca 4 h med tåg härifrån. Jag har räknat ut att med boende, tåg och själva möhippan så får jag punga ut med nästan 2500kr! Är inte det lite mycket att lägga på en möhippa? De hade dessutom tidigare sagt att jag inte behövde oroa mig om priset, det inte skulle bli så farligt, eftersom vi skulle bli tolv stycken. (de vet att jag är student)

    Börjar bli lite nervös över hur allt ska gå ihop eftersom vi också ska köpa present, plus resa och boende vid bröllopet också...

    Nu till min egentliga fråga, hur mycket pengar tycker ni är okej att lägga på en möhippa?

  • Svar på tråden Kostnader för möhippa?
  • be happy

    Det är jättesvårt jag vet, men varför är det så skam belagt att säga "Nej, jag har inte råd, jag kan inte lägga mer än 500 kr." Det är alltid så tabu att säga att man inte har råd. Därför lånar många unga pengar idag utan att blinka (tex sms-lån)! Säg stopp och säg att du tänker delta i de aktiviteter som är planerade och som du har råd med! Det är inget att skämmas för att man inte har pengar. Speciellt inte när man är student! Det finns säkert fler som tycker det är alldeles för mycket, nån måste bara vara först och våga reagerar. Kan det vara så att en eller två pådrivande kanske har det väl ställt och kör över andra? Du kan ju göra en välgärning mot nån annan genom att vara den som sätter sig på tvären!
    Lycka till!!

  • MissieA

    be happy skrev 2008-05-20 14:47:50 följande:


    Det är jättesvårt jag vet, men varför är det så skam belagt att säga "Nej, jag har inte råd, jag kan inte lägga mer än 500 kr." Det är alltid så tabu att säga att man inte har råd. Därför lånar många unga pengar idag utan att blinka (tex sms-lån)! Säg stopp och säg att du tänker delta i de aktiviteter som är planerade och som du har råd med! Det är inget att skämmas för att man inte har pengar. Speciellt inte när man är student! Det finns säkert fler som tycker det är alldeles för mycket, nån måste bara vara först och våga reagerar. Kan det vara så att en eller två pådrivande kanske har det väl ställt och kör över andra? Du kan ju göra en välgärning mot nån annan genom att vara den som sätter sig på tvären!Lycka till!!
    Håller med!! Våga säg till att du inte har råd med allt för det är ju sanningen så får dem lösa det på något sätt.
  • bröllops gäst

    Det bästa är att vara ärlig. Kanske bruden skulle uppskatta att du var med på möhippan istället för en bröllopspresent? Vet flera stycken i vår "grupp" som inte kommer köpa några dyra presenter till brudparet utan väljer att ge mer på möhippan och svensexan.

  • eleja

    Går det inget sent tåg hem, så att du kan vara med under dagen och början av kvällen och sedan åka? På så sätt är du ju i alla fall där för brudens skull (hon ska ju inte behöva lida för att tärnorna inte tagit hänsyn till allas ekonomi). Dessutom slipper du ju övernattnings-problemet. Kanske inte den roligaste lösningen, men du kommer säkert att vara glad i efterhand om du inte har lagt ut för mycket pengar.

    Jag fattar inte heller hur folk kan vara så risiga att de inte erbjuder boende till en sån här grej. Skulle nästan inte kunnat hålla mig från att säga någon "tafflig" kommentar om det högt när man har fyllnat till, fast man ska ju inte egentligen. Det är så taskigt mot bruden om hon märker att det har blivit groll pga möhippan.

  • Goldensea

    Jag tycker också att det låter som mycket pengar. Inte för att det är en orimlig summa på något sätt men jag tycker att man bör kolla med de dom man bjuder in hur mycket de tycker är rimligt. Det tycker jag man borde kolla upp när man börjar planera hippan så att man vet vilken budget man har att röra sig med. Det gjorde vi när vi anordnade en möhippa för några år sedan. Jag tror iaf att de flesta brudar känner att det är roligare om även långväga nära vänner kommer och att det blir lite mindre påkostat än om det är riktigt påkostat men där inte alla kan vara med för att de inte har råd. Så känner iaf jag. Jag tycker att det låter himla sniket av de som anordnar möhippan att inte erbjuda sig att hjälpa dig att fixa boende. Prata med dem igen tycker jag, säg som det är! Lycka till.

  • Amazingme

    Bjuden på möhippa som ligger på 2000 :- känns alldeles för mycket eftersom ihop blir det mycket pengar.

    Dom gifter sig långt bort så först har man resa + boende. Sen möhippa.. sen ska killen ha en svensexa och sen även present...

    Vi räknade efter och 5000 kr för att gå på ett bröllop.... Nu ska jag gå ändå eftersom det känns väldigt dumt att vara den enda som inte går. Men jag förstår inte varför det ska vara så mycket.. i flera dagar? Kan man inte bara ha trevligt?

  • blommisen

    fråga om du får sova hos någon, det hade jag krävt

  • patti87

    per person är det för mycket!

  • Smultronsommar

    TS - tokdyrt tycker jag!

    Senaste möhippan gick på ca 450:- per person och då ingick iofs allt utom middag på kvällen, den fick vi betala själva (brudens mat var iofs inkluderad).

    Men där går absolut gränsen tycker jag! Svensexan gick på ca 1500:- tror jag, per person. Vet ett par som inte deltog pga priset.

    Sitter nu och planerar lite framtida möhippa för en vän och vi har pratat igenom det hela mycket vid tidigare tillfällen så jag vet mycket väl att hon hellre ser att alla har råd och möjlighet än att någon/några bangar pga kostnaden. Så hon vill hellre ha en myspysdag med många vänner än en fulspäckad aktivitetsdag med några få.

  • tolonta

    Något som sänker kostnaden drastiskt är om man kan äta hemma hos någon istället för ute... Det har vi gjort på de möhippor jag varit med på. Trerätters middag på restaurang är ju inte det som avgör om det blir en rolig möhippa eller inte...

  • Munchkin

    De möhippor jag har varit på har legat på mellan 50:- och 500:- per person. Och brudarna har varit jättelgada trots att vi inte hittat på massa saker som kostar massa pengar.

  • Cachou

    Det är helt sanslöst dyrt. Jag hamnade i en liknande situation med flyg till stället och mycket pengar för kvällen. Jag fick inte reda på priset förräns jag var där bara att "det inte skulle bli så mycket". Det slutade med att mitt kort vägrade betala något mer och att jag var pank och de andra tjejerna som jag inte alls kände tyckte jag kunde låna pengar av dem (aningens surt). Det var en fruktansvärd tillställning för min del och mycket förnedrande. Jag hoppas verkligen inte att om jag nu får en hippa att den blir kostsam för någon stackare utan att alla kan trivas.

  • förväntansfullbrud

    Jag skulle bli överlycklig om det blev en god hemfixad pickning i en mysig park eller ö så man kan tälta med massa vin. Ju billigare desto bättre! Det är ju vännerna man vill va med och dom kostar ju som tur är inget

  • Hajime

    jag blev hippad förra veckan av min klass
    men jag tror att det inte kostade mkt alls för dom, jag hade lånade kläder, blev sminkad av en tjejs mamma (jobbar med smink) dom hade fixat småsaker för mig att göra, sälja kondomer, fiska i fontänen osv, inte mkt som kostade pengar.
    så det som faktiskt kostade va nog inköp av kondomer, middag (resturang) och min dricka (drack några cider typ) så det går att ha billig möhippa!

Svar på tråden Kostnader för möhippa?