• bröllopstokigaug

Detta med efternamn-mellannamn

Hejsan!

Detta med namn är så svårt, har sett att det funnits flera trådar med just diskussioner om efternamn men jag är trög och fattar fortfarande ingenting. Har försökt läsa på Skatteverkets sida också.. Så se om ni kan förklara bättre. Hihi
    Jag & min sambo skulle vilja byta till mitt efternamn men han skulle vilja ha kvar sitt som mellannamn men inte använda det.
    T ex jag Larsson han Sjökvist. Måste han då alltid skriva Anders Sjökvist Larsson eller får/kan han bara skriva Anders Larsson? Vi skulle mer vilja att det inte används och att när han t ex skriver sitt namn så skriver han Anders S Larsson funkar det?

Hur aktiva är mellannamn? Vill inte att post osv ska stå i adresserat till båda efternamnen, det är ju det sista som ska vara...

Vet att min mamma tyckte att det där var besvärligt förr i alla fall, för när hon skulle till ex läkaren så stod det alltid på mellannamnet. Hon var aldrig registrerad med det riktiga efternamnet. Jobbigt!! Så vill vi inte ha det..

Tips??? Hur funkar detta?? :0)

*vilsen*

• Svar på tråden Detta med efternamn-mellannamn
  • JJES

Mellan namnet skall alltid skrivas till. Adressen kommer även med det namnet.

• Ninnispinnis

Jag tar m2bs efternamn, men behåller mitt gamla som mellannamn. Jag har nog inte tänkt att använda båda till vardags, utan göra som du skriver (Anders S Larsson). Jag förstår ju att jag heter båda rent juridiskt, men jag trodde man själv kan påverka hur mycket det ska användas?

Post från myndigheter etc kommer nog att stå med båda namnen, men tex prenumerationer och post från föreningar och liknande borde ju bara stå med det ena efternamnet, om jag vid medlemsskapet eller registreringen där bara har uppgett ett efternamn?

• frökenkräfta

Vår dotter har både mellannnamn och efternamn och vi kommer att ha det båda två efter vigseln.
    Fast kommer att använda oss av eftrernamnet till "vardags"

När vår dotter får kallelse till tex läkarbesök och dagis så står båda namnen på kuvertet och i papper, Andersson-Svensson
    fast när vi ringer och säger "hej, jag vill boka tid för Lilltjejen" så använder vi bara Svensson

På jobbet, i mejl, namnteckning etc så kan du själv välja om du vill skriva alla namn eller bara förnamn+efternamn. Eller om du vill välja att skriva Anders S Larsson. Det är ganska så fritt så länge du är konekvent till vardags så att du inte förvirrar omgivningen.
    I alla blanketter etc där du anger alla dina namn tex Anna Cecilia Maria så anger du även Sjökvist som ett mellannamn och sedan efternamnet.

Man kan tolka det som att Sjökvist kan användas antingen som ett mellannnamn i stil med ett vanligt förnamn som mellannamn eller som ett "dubbelefternamn"- vilket i princip inte finns längre. Enligt reglerna så ska det inte vara bindestreck mellan två efternamn, alltså inte dubbelnamn längre.

Hoppas att detta ger en ngt klarare bild.

• Cajjo83

Mitt efternamn som jag inte kommer använda, skriver jag in som "mellannamn" på blanketten. Sen kommer jag inte ihåg vad det stod mer specifikt, men sen skriver jag inte hela mitt namn vad jag vill heta efter att namnändringen gått igenom.
    Så jag kommer inte använda mig av båda efternamnen utan kommer bara använda vårat gemensamma efter vigseln!!
    Hoppas du finner lite klarhet i detta, hehe!!
    Lycka till!

• JJES

Hmm??

Min sambo bytte namn nu för ett par veckor sedan och han fick beskedet om att det är så att han måste skriva sina båda namn och att all post kommer att komma i båda namnen. Inget han kunde välja enligt handläggaren eftersom han medvetet valt mellan namn.

Hur har ni andra "kommit undan" med att bara skriva ett namn?

• gustafmatilda

Man behöver väl inte använda sitt mellannamn förutom om man måste skriva in sitt fullständiga namn? På andra papper, som prenumerationer och sådant kan man väl välja att endast använda efternamnet har jag för mig. Kanske med initialen till mellannamnet. Jag kommer ta älsklingens namn och behålla mitt som mellannamn, har fått för mig att det funkar så. Blår LÅNGT om man jämt ska skriva ut hela namnen.

• furillen
    frökenkräfta skrev 2008-05-23 13:21:39 följande:
    Vår dotter har både mellannnamn och efternamn och vi kommer att ha det båda två efter vigseln. Fast kommer att använda oss av eftrernamnet till "vardags"När vår dotter får kallelse till tex läkarbesök och dagis så står båda namnen på kuvertet och i papper, Andersson-Svenssonfast när vi ringer och säger "hej, jag vill boka tid för Lilltjejen" så använder vi bara SvenssonPå jobbet, i mejl, namnteckning etc så kan du själv välja om du vill skriva alla namn eller bara förnamn+efternamn. Eller om du vill välja att skriva Anders S Larsson. Det är ganska så fritt så länge du är konekvent till vardags så att du inte förvirrar omgivningen. I alla blanketter etc där du anger alla dina namn tex Anna Cecilia Maria så anger du även Sjökvist som ett mellannamn och sedan efternamnet. Man kan tolka det som att Sjökvist kan användas antingen som ett mellannnamn i stil med ett vanligt förnamn som mellannamn eller som ett "dubbelefternamn"- vilket i princip inte finns längre. Enligt reglerna så ska det inte vara bindestreck mellan två efternamn, alltså inte dubbelnamn längre.Hoppas att detta ger en ngt klarare bild.
    kommer ni båda ha mellannamn + efternamn? när jag fyllde i namnblanketten stod det specifikt att man inte kunde ta varandras efternamn, att alltså bara den ena parten kan ha mellannamn + efternamn. hur gjorde ni för att få till det?

jag har gjort så att mitt efternamn blir mellannamn och så tar jag min m2bs efternamn. jag kommer nog använda mig av båda namnen. i alla fall till att börja med (och såklart alltid i offeciella sammanhang) men tänkte mig nog att så småningom gå över till modellen "Anders S Larsson".
  • Juni2009

min svärföräldrar är gifta men hon behöll sin efternamn så dom har olika efternamn.

Svar på tråden Detta med efternamn-mellannamn