Inlägg från: furillen |Visa alla inlägg
  • furillen

Detta med efternamn-mellannamn

frökenkräfta skrev 2008-05-23 13:21:39 följande:
    Vår dotter har både mellannnamn och efternamn och vi kommer att ha det båda två efter vigseln. Fast kommer att använda oss av eftrernamnet till "vardags"När vår dotter får kallelse till tex läkarbesök och dagis så står båda namnen på kuvertet och i papper, Andersson-Svenssonfast när vi ringer och säger "hej, jag vill boka tid för Lilltjejen" så använder vi bara SvenssonPå jobbet, i mejl, namnteckning etc så kan du själv välja om du vill skriva alla namn eller bara förnamn+efternamn. Eller om du vill välja att skriva Anders S Larsson. Det är ganska så fritt så länge du är konekvent till vardags så att du inte förvirrar omgivningen. I alla blanketter etc där du anger alla dina namn tex Anna Cecilia Maria så anger du även Sjökvist som ett mellannamn och sedan efternamnet. Man kan tolka det som att Sjökvist kan användas antingen som ett mellannnamn i stil med ett vanligt förnamn som mellannamn eller som ett "dubbelefternamn"- vilket i princip inte finns längre. Enligt reglerna så ska det inte vara bindestreck mellan två efternamn, alltså inte dubbelnamn längre.Hoppas att detta ger en ngt klarare bild.
    kommer ni båda ha mellannamn + efternamn? när jag fyllde i namnblanketten stod det specifikt att man inte kunde ta varandras efternamn, att alltså bara den ena parten kan ha mellannamn + efternamn. hur gjorde ni för att få till det?

jag har gjort så att mitt efternamn blir mellannamn och så tar jag min m2bs efternamn. jag kommer nog använda mig av båda namnen. i alla fall till att börja med (och såklart alltid i offeciella sammanhang) men tänkte mig nog att så småningom gå över till modellen "Anders S Larsson".
Svar på tråden Detta med efternamn-mellannamn