Inlägg från: Tooticki |Visa alla inlägg
  • Tooticki

Ovanligt Efternamn

Min man tog mitt efternamn, jag heter Insulán; 33 pers heter det. Min man hette Palm; 8000 heter det. Han fick välja själv men jag kunde inte tänka mig att byta.

• Tooticki
    Linum skrev 2008-05-29 08:32:12 följande:
    What's in a name?Min make tog mitt namn. Jag vägrade att byta (har ett namn från 1500-talet i rakt nedstigande led) och han ville att vi skulle heta samma. Enkelt fixat. Kan tycka idag (6 månader senare) att det är riktigt skönt att heta samma...För många år sedan bytte man inte namn alls, så det där med att ta mannens namn är ett ganska nytt (och dumt) påfund. Man ska heta vad man vill. Huvudsaken är att man är gift med den man älskar!
    Me too, vårt namn har spårats tillbaka till 1600-talet sen försvinner det pga en kyrkobrand.
  • Tooticki
    Mikabella skrev 2008-05-29 08:41:49 följande:
    Vi har båda väldigt ovanliga namn o ingen vill byta bort sitt. Vi löser det genom att jag heter det jag heter idag o man blivande tar mitt namn som mellannamn. Fast nu på sistonde har jag börjat vela...Kanske är så att det är juag som vill ha dubbelnamnet? Åhh svårt.
    Det finns ju inget som heter dubbelnamn längre och det man ska tänka på innan man lägger till ett namn är att det "efternamn" som ligger först efter förnamnen är bara ett mellannamn och har ingen juridisk verkan. Det är bonus och handlar bara om affektionsvärde.
  • Tooticki
    Mikabella skrev 2008-05-29 08:58:41 följande:
    Jag menade mellannamn. Vet att det inte har någon direkt juridisk verkan, men det är fint tycker jag. Man kan väl tom välja att ta bort ett mellannamn precis när man vill. Min blivande har ett efternamn som bara 6 pers bär, jag ett som bärs av runt 20...Svårt att välja bort något då...båda är enligt mig väldigt vackra.
    Ja, jag menade inte att det skulle vara dåligt på något vis men för min man så framstod det alternativet i en helt ny dager när han insåg att det inte hade någon betydelse. Tre förnamn, ett mellannamn och ett efternamn blev för mycket så han valde att byta till mitt efternamn och strunta i att behålla sitt som mellannamn.
Svar på tråden Ovanligt Efternamn