• Jacobsson

Ovanligt Efternamn

Vilkens namn skall jag ta? Tjejen har ju ovanligt efternamn Ehrs(63 träffar på eniro, och hon är själv med sitt förnamn) och jag heter Jacobsson som är ganska vanligt.
    Flera av våra bekanta har tyckt att vi skall heta Ehrs, har ni nån tanke om detta?

• Svar på tråden Ovanligt Efternamn
  • AnnaochHenrik

Min karl tar mitt namn. Jag förstår inte varför det skulle vara mer naturligt att kvinnan byter namn, bara för att det "alltid har varit så".
    Så om du tycker att hon har ett fint efternamn, tycker jag absolut att du kan ta hennes!

• Tooticki

Min man tog mitt efternamn, jag heter Insulán; 33 pers heter det. Min man hette Palm; 8000 heter det. Han fick välja själv men jag kunde inte tänka mig att byta.

• jeslin

Min sambo skulle aldrig byta namn så bakom i tiden är han

Men å andra sidan så för mig är det bara ett namn o inte mycket mera så mig kvittar det vad jag heter i efternamn

• fitforfight

Min man byter sitt namn till mitt . Helt enkelt för att jag vägrar byta

• Emmmmm

tycker absolut ni ska ta det ovanligaste. så gör vi. min sambo heter pettersson drygt 60 000 träffar på eniro, jag heter brannestam- 34 träffar på eniro. dessutom vill jag föra mitt släktnamn vidare.

• Linum

What's in a name?

Min make tog mitt namn. Jag vägrade att byta (har ett namn från 1500-talet i rakt nedstigande led) och han ville att vi skulle heta samma. Enkelt fixat. Kan tycka idag (6 månader senare) att det är riktigt skönt att heta samma...

För många år sedan bytte man inte namn alls, så det där med att ta mannens namn är ett ganska nytt (och dumt) påfund.

Man ska heta vad man vill. Huvudsaken är att man är gift med den man älskar!

• Tooticki
    Linum skrev 2008-05-29 08:32:12 följande:
    What's in a name?Min make tog mitt namn. Jag vägrade att byta (har ett namn från 1500-talet i rakt nedstigande led) och han ville att vi skulle heta samma. Enkelt fixat. Kan tycka idag (6 månader senare) att det är riktigt skönt att heta samma...För många år sedan bytte man inte namn alls, så det där med att ta mannens namn är ett ganska nytt (och dumt) påfund. Man ska heta vad man vill. Huvudsaken är att man är gift med den man älskar!
    Me too, vårt namn har spårats tillbaka till 1600-talet sen försvinner det pga en kyrkobrand.
  • Tit

Det kan ni bara känna efter själva, det fins inget rätt och fel nu för tiden. Jag tycker på nåt sjukt vis att det är "roligt" att offra mit fina namn för min man som också är görstolt över sitt. Nu vet jag dock inte för pappa ringde och nästan grät i telefon för släktarvet. (helt chockad som om han hade missat att jag är tjej, lilla pappsen) Svårt att ge råd men jag tycker Jacobsson är fint det med! lycka till

• Mikabella

Vi har båda väldigt ovanliga namn o ingen vill byta bort sitt. Vi löser det genom att jag heter det jag heter idag o man blivande tar mitt namn som mellannamn. Fast nu på sistonde har jag börjat vela...Kanske är så att det är juag som vill ha dubbelnamnet? Åhh svårt.

Svar på tråden Ovanligt Efternamn